Φάση Σεναρίου
Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων (Προσχολική)
Ο θαυμαστός κόσμος των Μουσείων.
Έχοντας προηγηθεί πραγματική (Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης) και ψηφιακή περιπλάνηση (μέσω υπολογιστή) σε μουσειακές αίθουσες και θέλοντας να δούμε αν τα παιδιά μπορούν να συσχετίσουν το Μουσείο με τα αντικείμενα που φυλάσσονται μέσα σ’ αυτό, τους δίνουμε το παρακάτω φύλλο εργασίας. (εικ.1 και φύλλο 1)
Εξασκώντας λοιπόν την παρατηρητικότητά τους προσπαθούν να ξεχωρίσουν, μέσα από διάφορα αντικείμενα, αυτά που ανήκουν στο χώρο του Μουσείου.
Αφού έχουμε γενικά ομαδοποιήσει τα αρχαία ελληνικά εκθέματα σε 3 κατηγορίες χωριζόμαστε σε 3 ομάδες. Η μία ομάδα θα είναι οι γλύπτες της τάξης μας, η άλλη ομάδα οι αγγειοπλάστες και η τρίτη οι χρυσοχόοι. Περιεργαζόμαστε ανά ομάδα τις αντίστοιχες εικόνες των αντικειμένων που θα δημιουργήσουμε. Οι γλύπτες παρατηρούν ότι απ’ τη γεωμετρική εποχή με τα κυκλαδικά ειδώλια σε ορθή στάση και με τα χέρια σταυρωμένα μέχρι τα αρχαϊκά και τέλος τα κλασικά χρόνια τα χέρια είναι στην αρχή πλάι στο σώμα και αργότερα απομακρύνονται. Οι κούροι πάντα γυμνοί και οι κόρες χαμογελαστές, με ίχνη χρώματος σε στάση προσοχής και με χιτώνες όλο πτυχώσεις. Ας ξεκινήσουμε να δούμε πως θα μας βγουν και τα δικά μας γλυπτά.
Η ομάδα των αγγειοπλαστών παρατηρεί ότι τα αγγεία χωρίζονται σε 3 κατηγορίες: σε ανοικτού τύπου (π.χ. κρατήρας), σε κλειστού (π.χ. αμφορέας) ή σε στενόστομα (π.χ. λήκυθος). Αυτό συνέβαινε γιατί τα χρησιμοποιούσαν για τις καθημερινές ανάγκες της ζωής τους προσπαθώντας κάθε φορά ανάλογα να προσαρμόσουν τα σχήματα χωρίς να παραμελούν την αισθητική. Κάποιοι αποφασίζουν ότι θα τα βάψουν μελανόμορφα διακοσμώντας τα με φιγούρες ή γεωμετρικά μοτίβα και άλλοι επιλέγουν να τα βάψουν ερυθρόμορφα. Τέλος η ομάδα των χρυσοχόων προσπαθεί να αποφασίσει τα υλικά που θα χρησιμοποιήσει. Αφού ολοκληρώσει κάθε ομάδα τις κατασκευές της τα αφήνουμε να στεγνώσουν πάνω σε εφημερίδες για να δημιουργήσουμε και τη δική μας μουσειακή έκθεση. (εικ.2).
Με αφορμή τα συγκεκριμένα εκθέματα γνωρίζουμε έννοιες όπως: μάρμαρο, κούρος, κόρη, ταφή, κτερίσματα, κρατήρας, αμφορέας, λήκυθος, χαλκός, χρυσός, κ.ά. Ξέρουμε ότι πολλά απ’ αυτά βρίσκονται σε ξένα μουσεία; Σαν προέκταση μπορούμε αναλυτικότερα να μιλήσουμε για τις κατηγορίες των αγγείων (μελανόμορφα, ερυθρόμορφα) ή για την τέχνη των γλυπτών ανά εποχή (Γεωμετρική-Αρχαϊκή-Κλασική) ή για τα κοσμήματα που ανακαλύφθηκαν κυρίως μέσα σε τάφους.
Μέσα στα πλαίσια εξοικείωσης με τους θησαυρούς της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και θέλοντας τα παιδιά να μπορούν να ομαδοποιούν τα μουσειακά εκθέματα και να διακρίνουν τις διαφορές τους, φτιάξαμε το παρακάτω φύλλο εργασίας.(φύλλο 2)
Τέλος, δημιουργήσαμε και το εικονόλεξο του τραγουδιού «Μες το Μουσείο» από το cd της Λιλιπούπολης. (φύλλο 3)
Προέκταση και στο kidspiration. Τα παιδιά ταξινομούν ανάλογα με την κατηγορία τους: αγγείο, γλυπτό ή κόσμημα. (εικ.3)
Εικ.:1:Επίσκεψη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Εικ.:2: Η δημιουργία των δικών μας εκθεμάτων
Εικ.:3: Ομαδοποίηση αρχαιολογικών ευρημάτων στο Kidspiration
Δημιουργός Σεναρίου: Στυλιανή Τούντα (Εκπαιδευτικός)