Ο Οδυσσέας ήταν Ένας μα ο Πολύφημος..κανένας!
Προσχολική Παιδαγωγική (Προσχολική)
Περιγραφή
Το σενάριο εντάσσεται στη μεθοδολογία της Θεματικής προσέγγισης όπως αναφέρεται στο ΔΕΠΠΣ του Νηπιαγωγείου. Οι μαθησιακοί στόχοι επιλέχθηκαν και καθορίστηκαν από τη νηπιαγωγό ώστε να εμπίπτουν στα Α.Π των επιμέρους γνωστικών περιοχών :
Παιδί και Περιβάλλον
Παιδί και Γλώσσα
Παιδί και Μαθηματικά
Παιδί δημιουργία- Έκφραση
Παιδί και Η/Υ.
Το σενάριο πραγματεύεται έναν από τους σταθμούς του Οδυσσέα, την περιπέτειά του στο νησί των Κυκλώπων.
Μέσα από αυτό οι μαθητές γνωρίζουν τις περιπέτειές του με τον Κύκλωπα Πολύφημο. Το σενάριο χρησιμοποιεί τις ΤΠΕ και τα εργαλεία της πλατφόρμας.
Στόχοι
Ως προς τα γνωστικά αντικείμενα
Παιδί και Γλώσσα
Να μπορούν να αντλούν και να αντιλαμβάνονται πληροφορίες από τα κείμενα και να τα αξιοποιούν. Να επιχειρηματολογούν για τις απόψεις τους.
Να μπορούν να ανασυνθέτουν κείμενα σε λογική σειρά χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες που κατέκτησαν .
Να μπορούν να αντιλαμβάνονται τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά ενός ήρωα και να αποδίδουν χαρακτηρισμούς.
Παιδί και Περιβάλλον
Να γνωρίσουν τον Όμηρο και τα έργα του.
Να αντιληφθούν τις πεποιθήσεις των αρχαίων Ελλήνων για τους ήρωες και τα τέρατα.
Να κατανοήσουν πως τα ψυχικά και διανοητικά χαρίσματα είναι εκείνα που έχουν αξία.
Παιδί και Μαθηματικά
Να χρησιμοποιούν λογιστικά φύλλα για να κάνουν καταμετρήσεις.
Να αντιληφθούν τις έννοιες περισσότερο λιγότερο.
Παιδί Δημιουργία –‘Εκφραση
Να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από τη ζωγραφική.
Να εκφραστούν με ποικίλους τρόπους με συμβατικά μέσα αλλά και μέσα από τα λογισμικά έκφρασης δημιουργίας.
Να έρθουν σε επαφή με έργα τέχνης.
Παιδί και Υπολογιστής
Να εξασκήσουν τη δυνατότητα «σύρε κι άφησε».
Να γράψουν με διαφορετικό τρόπο χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή.
Να έρθουν σε επαφή με τις δυνατότητες των λογισμικών.
Να χειρίζονται υπερσυνδέσεις.
Ως προς τη χρήση των ΤΠΕ
Να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά λογισμικά όπως παρουσίασης, κειμενογράφου, εννοιολογικής χαρτογράφησης, και να κατανοήσουν τη λειτουργία τους.
Να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στον υπολογιστή και να τον θεωρήσουν ως εργαλείο μάθησης.
Να χειρίζονται ψηφιακά εργαλεία.
Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία
Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας και αλληλοβοήθειας.
Να μάθουν να ακολουθούν οδηγίες και να επαναλαμβάνουν τις διαδικασίες με βάση τις οδηγίες που τους δόθηκαν πριν.
Να μάθουν να μπορούν να περιμένουν τη σειρά τους για να εργαστούν στον υπολογιστή.
Να ακούν τη γνώμη των άλλων και να σέβονται την άποψή του.
Να υπακούν στην πλειοψηφία.
Να αποκτήσουν μεταγνωστικές ικανότητες.
Η υλοποίηση του σεναρίου λαμβάνει χώρα στηριζόμενη στις εναλλακτικές αντιλήψεις των νηπίων και στις προαπαιτούμενες γνώσεις τους.
Οι εναλλακτικές αντιλήψεις των μαθητών
Όπως είναι γνωστό από τη βιβλιογραφία :«Η αντίληψη για την έννοια και τα χαρακτηριστικά του ήρωα αλλάζει με το πέρασμα της ηλικίας Τα παιδιά της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (5-6 ετών) θεωρούν ως ήρωα κάποιον με εξαιρετικές φυσικές ή υπερφυσικές δυνάμεις ή κάποιον που είναι όμορφος και ελκυστικός» (Μ.Πλατσίδου, 2001)
Αλλά και από την εμπειρία προκύπτει πως τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας έλκονται από ήρωες και τέρατα με περίεργη εμφάνιση Για την διερεύνηση των αντιλήψεών τους για τον Οδυσσέα μπορεί να διενεργηθεί μια συζήτηση, όπου αναφέρονται κάποια γενικά ενημερωτικά στοιχεία και καταγράφονται οι απόψεις τους για τις ικανότητές του ήρωα.
Δεν αναμένεται να αναφερθεί από τα νήπια η ικανότητα κάποιου να χρησιμοποιεί την λογική ,την εξυπνάδα και την πονηριά ως εξαιρετική. Ως κάτι που αποδίδει ηρωικές ικανότητες.
Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών
Οι μαθητές θα πρέπει να είναι σχετικά εξοικειωμένοι με την Αρχαία Ελλάδα και με τον τρόπο ζωής και τις πεποιθήσεις των αρχαίων Ελλήνων.
Ακόμη θα πρέπει να κατέχουν κάποια εξοικείωση με τις βασικές λειτουργίες του Η/Υ όπως :άνοιγμα ,κλείσιμο και κάποιες ορολογίες όπως :αναζήτηση ,εκτύπωση,επιλογή,
Θεωρητική προσέγγιση
Το σενάριο σχεδιάστηκε με βάση τη θεωρία του εποικοδομισμού και κυρίως του κοινωνικού εποικοδομισμού. Στηρίζει κυρίως δραστηριότητες που απαιτούν, αυτενέργεια, κριτική σκέψη ,έκφραση δημιουργικότητας και κυρίως ομαδική συνεργασία. Κάποιες δραστηριότητες εμπέδωσης ,οι οποίες στηρίζονται σε λογισμικά κλειστού τύπου, είναι σχεδιασμένες με βάση τη θεωρία του συμπεριφορισμού.
Μεθοδολογική προσέγγιση
Ακολουθείται η ομαδοσυνεργατική μέθοδος και η μέθοδος της ανάλυσης και μελέτης περίπτωσης ,αφού ο στόχος είναι να γνωρίσουν εκείνα τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά του ήρωα και της ιστορίας.
Οργάνωση της Τάξης
Τα παιδιά θα δουλέψουν στην ολομέλεια αλλά και χωρισμένα σε ισοδύναμες ομάδες .
Ο ρόλος της νηπιαγωγού θα είναι υποστηρικτικός και οργανωτικός. Θα δίνει προφορικές οδηγίες και θα κατευθύνει όπου χρειάζεται τις διαδικασίες.
![](/sites/default/files/styles/max_325x325/public/067.jpg?itok=xvAVQyVw)
Με το παρόν σενάριο καλούνται να γνωρίσουν οι μαθητές τον Ομηρικό ήρωα Οδυσσέα και τις περιπέτειές του στο νησί των Κυκλώπων.
Να έρθουν σε επαφή με τις αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων και την ιδιαίτερη αξία που απέδιδαν στις αρετές της ανδρείας ,της λογικής και της ευφυίας ,να αντιληφθούν την σπουδαιότητα των ομηρικών επών ,τη διαχρονικότητά τους και την επιρροή που ασκούν στις τέχνες.
Λογισμικά: εννοιολογικής χαρτογράφησης,παρουσίασης,γενικής χρήσης.δημιουργίας -έκφρασης.
Συμβατικά υλικά:καρτέλες ,χρώματα ,παραμύθια,μολύβια,χαρτόνια
Σ.Ζαραμπούκα (1999) «Ομήρου Οδύσσεια» Αθήνα: Κέδρος
Οι εικόνες αντλήθηκαν από τον ιστότοπο:http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/OMHROS%20ODYSSEIA/Eikones.Odysseia/Eikones.htm
Η χρήση των λογισμικών: tux paint, powerpoint.inspiration movie maker είναι ελεύθερη
Η ταινία κινουμένων σχεδίων αντλήθηκε από:https://youtu.be/N104fBLr6qQ
Δημιουργός Σεναρίου: ΣΟΦΙΑ ΚΑΡΑΔΗΜΑ (Εκπαιδευτικός)