ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΥ
Πληροφορική (Γυμνάσιο)
Γενικός σκοπός της παρούσας εκπαιδευτικής πρακτικής είναι να έρθουν οι μαθητές, σε εισαγωγικό επίπεδο, σε μια πρώτη γνωριμία με το διαδίκτυο: την ιστορία του, τη λειτουργία του, τις βασικές υπηρεσίες του, αναμορφώνοντας ταυτόχρονα τις πρότερες αντιλήψεις τους. Οι μαθητές ανιχνεύοντας, διερευνώντας και ψάχνοντας μέσα από το διαδίκτυο για το διαδίκτυο επιβεβαιώνουν ή αναθεωρούν παλιές τους αντιλήψεις και χτίζουν έτσι τη νέα τους γνώση, αλληλεπιδρώντας ταυτόχρονα με τις εφαρμογές, τους συμμαθητές τους και τον καθηγητή τους.
Το σενάριο αφορά το μάθημα της Πληροφορικής Α΄ Γυμνασίου. Σχετίζεται άμεσα με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ) (ΦΕΚ 303/Β 13-03-2003) και το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Δημοτικού – Γυμνασίου (Α.Π.Σ) (ΦΕΚ 303/Β 13-03-2003) και είναι πλήρως ενταγμένο στο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τον Πληροφοριακό Γραμματισμό στο Γυμνάσιο (Τζιμογιάννης κ.α 2011).
Πιο συγκεκριμένα αναφέρεται στο μάθημα 11 «Γνωριμία με το Διαδίκτυο» που είναι μέρος της 4ης ενότητας «Γνωριμία με το διαδίκτυο και τις υπηρεσίες του»
Οι μαθητές έρχονται συχνά σε επαφή με το διαδίκτυο και τις υπηρεσίες του, όχι τόσο μέσω της σχολικής καθημερινότητας όσο μέσω της υπόλοιπης καθημερινής δραστηριότητάς τους. Παρόλο που αρκετοί έχουν δεξιότητες χρήσης κάποιων υπηρεσιών, οι γνώσεις τους είναι περιορισμένες και αποσπασματικές ενώ σε βασικά ζητήματα (ιστορικά στοιχεία, οργάνωση και λειτουργία του διαδικτύου, ασφάλεια κλπ) χαρακτηρίζονται από λάθη, ανακρίβειες, σύγχυση και παρανοήσεις. Έτσι συχνά οι μαθητές έχουν λαθεμένες αναπαραστάσεις για το Διαδίκτυο (π.χ θεωρούν ότι το Διαδίκτυο ταυτίζεται με τη υπηρεσία παγκόσμιου ιστού ή το λογισμικό πλοήγησης που υπάρχει στον υπολογιστή τους).
Για τους παραπάνω λόγους πρέπει να δοθεί ευκαιρία στους μαθητές να αναμορφώσουν τις πρότερες γνώσεις τους για το διαδίκτυο, μέσα από τις προτεινόμενες δραστηριότητες που ευνοούν τον πειραματισμό, τη διερεύνηση και την μεταξύ τους αλληλεπίδραση.
Οι μαθητές κάθονται ανά 2-3 σε κάθε υπολογιστή έτσι ώστε να ευνοείται η μεταξύ τους αλληλεπίδραση και να αντιμετωπίζουν την περαίωση των δραστηριοτήτων σαν μια κοινή προσπάθεια και όχι σαν ατομικές δράσεις.
Ψηφιακό μαθησιακό αποθετήριο Φωτόδεντρο
http://photodentro.edu.gr
• Εμπλουτισμένο βιβλίο πληροφορικής
http://dschool.edu.gr/.
• Διαδικτυακή εφαρμογή για τη δημιουργία σύννεφου λέξεων
www.wordle.net/create
Wikipedia (el.wikipedia.org/wiki/Διαδίκτυο)
Οι ιστοσελίδες
http://pacific.jour.auth.gr/seralidou/
http://hermes.di.uoa.gr/exe_activities/diadiktio/
Δημιουργός Σεναρίου: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΝΤΩΝΗ (Εκπαιδευτικός)