Φάση Σεναρίου

Μαθηματικά (ΠΕ) (Δημοτικό)

ΣΚΑΚΙ και ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ στην Α’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

3 ώρες

Α' Περίοδος - Οι αριθμοί μέχρι το 20

60λεπτά
Φύλλα Εργασίας
o_pyrgos_troei.pdf zografise.pdf isotita.pdf

Η φάση αυτή, προϋποθέτει ο μαθητής να έχει ήδη έρθει σε επαφή με το σκάκι και τους κανόνες του. Δίχως απαραίτητα να ξέρει να παίξει, μπορεί μέσα από απλές ασκήσεις να αρχίσει να εμβαθύνει στο σκάκι, ενώ παράλληλα θα προτρέχει ή θα προχωρά σε επανέλεγχο των ασκήσεων των μαθηματικών. Οι ασκήσεις ακολουθούν τη δομή και το βηματισμό του σχολικού εγχειριδίου, χρίζοντας το σκάκι ως το εργαλείο εκείνο που καλείται ο μαθητής να χρησιμοποιήσει. Ακολουθούνται οι ασκήσεις της Α’ περιόδου με τους αριθμούς από το 1 έως το 20.


1. Που βρίσκεται ο Ίππος σε σχέση με τη Βασίλισσα;


2. Τοποθέτησε τα λευκά κομμάτια στο λευκό τετράγωνο και τα μαύρα στο μαύρο τετράγωνο


13. Τοποθέτησε όσους Στρατιώτες χρειάζονται στις τραμπάλες ώστε να ισορροπήσουν.


Βασίλισσα=9 Στρατιώτες
Πύργος = 5 Στρατιώτες
Αξιωματικός = Ίππος = 3 Στρατιώτες

7. Ισότητα

Το διάγραμμα έχει μέτριο προς υψηλό βαθμό δυσκολίας για αρχάριους μαθητές

7. Τι πρέπει να παίξει ο λευκός για να έχει ίσο υλικό με τον μαύρο;

Το διάγραμμα έχει μέτριο προς υψηλό βαθμό δυσκολίας για αρχάριους μαθητές

Επίσης σωστό είναι να κερδίσεις την Βασίλισσα με τον Αξιωματικό.

10. Τι πρέπει να παίξεις με τα μαύρα για να έχεις κομμάτια ίσης συνολικής αξίας με αυτά του λευκού;


3. Το σχήμα της Σκακιέρας


3. Παρατήρησε το παραπάνω διάγραμμα και περιέγραψε το σχήμα της σκακιέρας


4. Σχήμα των τοποθετημένων κομματιών


4. Περιέγραψε το σχήμα που έχουν τα κομμάτια που είναι τοποθετημένα στις αρχικές τους θέσεις στο παραπάνω διάγραμμα


17. Διαφορά


17. Εάν ο Αξιωματικός κερδίσει τον Πύργο στο παραπάνω διάγραμμα πόσους Στρατιώτες θα έχει κερδίσει ο μαύρος;


11. Ποια είναι η καλύτερη κίνηση για τον λευκό ώστε να ισορροπήσει το παιχνίδι;


5. Παρατήρησε το παραπάνω διάγραμμα και συμπλήρωσε τον αριθμό των σκακιστικών λαθών που υπάρχουν


5. Ποιον αριθμό δείχνουν τα κομμάτια;


5. Παρατήρησε το παραπάνω διάγραμμα και επέλεξε τα λάθη που υπάρχουν

Ο μαθητής θα πρέπει να παρατηρήσει ποια κομμάτια βρίσκονται αντικανονικά τοποθετημένα στο τετράγωνο τους. Η άσκηση έχει αυξημένο βαθμό δυσκολίας για τελείως αρχάριους μαθητές.

6. Ποιο μαύρο κομμάτι πρέπει να τοποθετήσεις μέσα στη σκακιέρα για να έχεις ίσο υλικό με τον λευκό;


9. Τοποθέτησε το κατάλληλο σύμβολο ανάμεσα στα δύο κομμάτια


14. Τοποθέτησε το κατάλληλο σύμβολο ανάμεσα στα δύο κομμάτια


12. Μετέφερε στα έγχρωμα ορθογώνια ότι και όποια λευκά κομμάτια χρειάζονται για να ισχύει η ισότητα


8. Ταξινόμησε τα κομμάτια βάση της αξίας τους


15. Υπολόγισε την συνολική αξία που έχουν τα λευκά και τα μαύρα κομμάτια


15. Η συνολική αξία των κομματιών είναι:


16. Πόσο αξίζουν;


18. Κέρδος υλικού


11. Σύγκριση


10. Ισότητα


1. Προσανατολισμός


Δημιουργός Σεναρίου: ΖΩΗ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «ΣΚΑΚΙ και ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ στην Α’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
1813