Φάση Σεναρίου
Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων (Δημοτικό)
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΚΡΟΑΣΗ: Η αυτοκρατορική παρέλαση των λιονταριών από το «Καρναβάλι των ζώων» του Camille Saint Saëns
1η διδακτική ώρα
Ο εκπαιδευτικός ξεκινά συζήτηση σχετικά με την ικανότητα της μουσικής να περιγράφει εικόνες και συναισθήματα, προτρέπει τους μαθητές να κλείσουν τα μάτια και προχωρά στην ακρόαση του πρώτου μέρους από το έργο «Καρναβάλι των ζώων» του Camille Saint Saëns με τίτλο: “Εισαγωγή και αυτοκρατορική παρέλαση των λιονταριών”.
Μετά από την ακρόαση ζητάμε από τους μαθητές να περιγράψουν τα συναισθήματα ή τις εικόνες που τους προκάλεσε η μουσική.
Ακολουθεί ολιγόλεπτη συζήτηση όπου ακούγονται οι γνώμες των μαθητών και στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός αποκαλύπτει τον τίτλο του έργου.
Κατόπιν, παίζει στο πιάνο τις δύο κύριες μελωδίες και τους καλεί να τις συγκρίνουν ως προς το χαρακτήρα και το ύφος που έχει η κάθε μία.
-Τι θα μπορούσε να κάνει η οικογένεια των λιονταριών στην πρώτη μελωδία;
-Να κάνει παρέλαση!
-Στη δεύτερη;
-Να βρυχάται!!!
Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίζονται σε τρεις ομάδες και προσπαθούν να αναπαραστήσουν με κίνηση, την παρέλαση της οικογένειας των λιονταριών, αποφασίζοντας τη σειρά με την οποία θα παρελάσουν (λιονταρίνες – λιοντάρια – λιονταράκια) και διαφοροποιώντας την κίνησή τους ανάλογα με το χαρακτήρα (παραλλαγή) του μουσικού θέματος.
Ο εκπαιδευτικός προκαλεί τους μαθητές να αναζητήσουν λέξεις - κλειδιά που να περιγράφουν την παρέλαση του βασιλιά της ζούγκλας, ενδεικτικά:
- Βασιλιάς
- Οι βασίλισσες της ζούγκλας
- Περπατούν καμαρωτά
- Αρχηγός
- Αφεντικό
- Άρχοντας
- Δόντια σουβλερά
- Νυχάκια κοφτερά κλπ