Φάση Σεναρίου

Ιστορία (ΔΕ) (Γενικό Λύκειο)

ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ

3 ώρες

Συλλογή και καταγραφή πληροφοριών.

120λεπτά
Φύλλα Εργασίας
ist_a_luk_ellnvistikoi_xrovoi_fulla_ergasias_b_fasns.docx

Στη δεύτερη φάση του σεναρίου κάθε ομάδα, ορίζει τους ρόλους των μελών της, καθώς και τον τρόπο εργασίας της. Ο διδάσκων παρεμβαίνει με τυχόν διορθώσεις και συμπληρώσεις. Οι μαθητές ανατρέχουν στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις που τους δίνονται στο φύλλο εργασίας, συλλέγουν τις πληροφορίες και τις καταγράφουν. Επίσης, αναζητούν πρόσθετες πληροφορίες με τις Μηχανές Αναζήτησης στο διαδίκτυο, αν θέλουν να συμπληρώσουν το υλικό τους και τους χρησιμεύουν στην παραγωγή δραστηριότητας, είτε αυτή είναι ένα κείμενο σε Word, είτε σε μορφή παρουσίασης (Power Point) ή ένας εννοιολογικός χάρτης. Ο διδάσκων καθοδηγεί, δίνει διευκρινήσεις και παρεμβαίνει διακριτικά στην αξιοποίηση των πληροφοριών. Το διδακτικό εγχειρίδιο το χρησιμοποιούν ως βοηθητικό μέσο. Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα της τελικής διαμόρφωσης της δραστηριότητας κατ’ οίκον και αναλαμβάνουν την αποστολή του τελικού προϊόντος στην ηλεκτρονική διεύθυνση του διδάσκοντος ή η ανάρτησή του στο ιστολόγιο της τάξης. Ι. Ελληνιστικά πνευματικά κέντρα: Αλεξάνδρεια- Αντιόχεια-Πέργαμος (ομάδα τεσσάρων) 1. Οι μαθητές επισκέπτονται προτεινόμενους δικτυακούς τόπους, αλλά και άλλους που ανακαλύπτουν οι ίδιοι με σκοπό να συγκεντρώσουν πληροφορίες και στοιχεία που δίνονται για τις τρεις μεγάλες πόλεις της ελληνιστικής περιόδου. 2. Καλούνται να δημιουργήσουν ένα Λογισμικό παρουσίασης (10-15 διαφάνειες) με πληροφορίες και εικόνες για την τοποθεσία τους στο χάρτη της Μεσογείου, το έτος ίδρυσης και τον ιδρυτή τους, τη ρυμοτομία τους, τονίζοντας εκείνα τα χαρακτηριστικά που τις κατέταξαν στα μεγάλα πνευματικά κέντρα του ελληνιστικού κόσμου. 3. Τους ζητείται να παρουσιάσουν ένα απόσπασμα από την ταξιδιωτική περιγραφή ενός νέου της εποχής. Μπορούν να μελετήσουν ένα παρόμοιο κειμενικό είδος στην ενότητα κειμενικά είδη της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα. Ο νέος αυτός είναι γιος ενός ευκατάστατου και καλλιεργημένου εμπόρου από τη Ρόδο και φιλομαθής. Αποφασίζει να ταξιδέψει και να επισκεφτεί τα τρία γνωστά πνευματικά κέντρα της εποχής του. Το κείμενο (300-500 λέξεων) περιλαμβάνει τις εντυπώσεις, τις σκέψεις και τα συναισθήματά του για τα μέρη που επέλεξε να επισκεφτεί σε κάθε πόλη. 4. Τέλος, αποστέλλουν την εργασία τους στο συντονιστή των ομάδων και στον καθηγητή του μαθήματος. II. Η γλώσσα στην Ελληνιστική Εποχή 1. Οι μαθητές επισκέπτονται προτεινόμενους δικτυακούς τόπους, αλλά και άλλους που ανακαλύπουν οι ίδιοι με σκοπό να συγκεντρώσουν πληροφορίες και στοιχεία που δίνονται για την Κοινή Ελληνική γλώσσα της ελληνιστικής περιόδου. Αφού επεξεργαστούν, αξιολογήσουν και καταγράψουν τις πληροφορίες και τα στοιχεία που δίνονται για τη γλώσσα κατά την Ελληνιστική περίοδο, απαντούν στα παρακάτω ερωτήματα: α. Ποιά ήταν η γλώσσα που ομιλούνταν ευρέως κατά τους ελληνιστικούς χρόνους; β. Από ποιές πηγές αντλούμε πληροφορίες για τη γλώσσα αυτή; γ. Ποιά ήταν τα υλικά γραφής εκείνης της εποχής; 2. Στη συνέχεια, δημιουργούν ένα Λογισμικό παρουσίασης με πληροφορίες και εικόνες (για τα υλικά γραφής). 3. Στην τελευταία δραστηριότητα τους ζητείται να παρουσιάσουν ένα απόσπασμα από το ημερολόγιο ενός νέου της εποχής. Μπορούν να μελετήσουν ένα παρόμοιο κειμενικό είδος στην ενότητα κειμενικά είδη της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα. Ο νέος αυτός είναι γιος ενός ευκατάστατου και καλλιεργημένου εμπόρου από τη Ρόδο και φιλομαθής. Αποφασίζει να ταξιδέψει και να επισκεφτεί τα τρία γνωστά πνευματικά κέντρα της εποχής του. Το κείμενο-ημερολόγιο (200-500 λέξεων) καταγράφει τις εντυπώσεις, τις σκέψεις και τα συναισθήματά του από τη μέρα που επισκέφτηκε τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας. Εκεί ο φίλος του τον συνέστησε σε πνευματικούς ανθρώπους της πόλης που εργάζονταν ολημερίς στη Βιβλιοθήκη. Με τι ασχολούνταν αυτοί οι άνθρωποι, ποια ήταν τα υλικά γραφής, τι γλώσσα μιλούσαν μεταξύ τους; Την καταλάβαινε ο νεαρός της ιστορίας μας; 4. Τέλος, αποστέλλουν την εργασία τους στο συντονιστή των ομάδων και στον καθηγητή του μαθήματος. III. Η θρησκεία στην Ελληνιστική Εποχή 1. Οι μαθητές καλούνται να επισκεπτούν προτεινόμενους δικτυακούς τόπους, αλλά και άλλους που ανακαλύπτουν οι ίδιοι με σκοπό να συγκεντρώσουν πληροφορίες και στοιχεία που δίνονται για τη θρησκεία κατά την Ελληνιστική περίοδο 2. Δημιουργούν έναν εννοιολογικό χάρτη, τον οποίο παρουσιάζουν στους συμμαθητές τους επισημαίνοντας: α. τα χαρακτηριστικά της θρησκευτικότητας κατά την ελληνιστική περίοδο β. τις καινούργιες θεότητες και λατρείες που επικράτησαν γ. τη σημασία του όρου: θρησκευτικός συγκρητισμός 3. Τέλος, τους ζητείται να παρουσιάσουν ένα απόσπασμα από την έρευνα ενός νέου της εποχής. Μπορούν να μελετήσουν ένα παρόμοιο κειμενικό είδος στην ενότητα κειμενικά είδη της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα. Ο νέος αυτός είναι γιος ενός ευκατάστατου και καλλιεργημένου εμπόρου από τη Ρόδο και φιλομαθής. Αποφασίζει να ταξιδέψει και να επισκεφτεί τα τρία γνωστά πνευματικά κέντρα της εποχής του. Μετά τη συνάντησή του με πνευματικούς ανθρώπους στη Βιβλιοθήκη και το Μουσείο της Αλεξάνδρειας, επιχειρεί και ο ίδιος να συντάξει την προσωπική του έρευνα. Το κείμενο είναι μία μικρή έρευνα (200-500 λέξεων) για τις μυστηριακές λατρείες της εποχής - όσες αναφέρονται στο διδακτικό εγχειρίδιο. Ποια ήταν η ιστορία και τα χαρακτηριστικά τους; Ποιος ήταν ο τρόπος και τα αίτια της επιβολής τους στα τέσσερα ελληνιστικά βασίλεια; 4. Τους ζητείται να στείλουν την εργασία τους στο συντονιστή των ομάδων και στον καθηγητή του μαθήματος. IV. Τα Γράμματα (Λογοτεχνία-Ιστοριογραφία-Φιλοσοφία) (ομάδα τεσσάρων) 1. Οι μαθητές καλούνται να επισκεπτούν προτεινόμενους δικτυακούς τόπους, αλλά και άλλους που ανακαλύπτουν οι ίδιοι με σκοπό να συγκεντρώσουν πληροφορίες και στοιχεία που δίνονται για τα Γράμματα κατά την Ελληνιστική περίοδο. (Αναζητούν τη σημασία του όρου Γράμματα) 2. Δημιουργούν έναν εννοιολογικό χάρτη, με τον οποίο παρουσιάζουν τις παρακάτω ενότητες με τους κύριους εκπροσώπους: α. Ποίηση-Λογοτεχνία β. Ιστοριογραφία γ. Φιλοσοφία 3. Εστιάζουν στο χώρο της Φιλοσοφίας και παρουσιάζουν σύντομες πληροφορίες για τον χρόνο ίδρυσης, τον τόπο, το περιεχόμενο των τεσσάρων Φιλοσοφικών Σχολών της εποχής. 4. Αποστέλλουν την εργασία τους ως συνημμένο αρχείο στην ηλεκτρονική διεύθυνση του καθηγητή του μαθήματος. 5. Ο ίδιος νεαρός, γιος του εμπόρου, γοητευμένος από τον πνευματικό κόσμο της εποχής και τις φιλοσοφικές συζητήσεις στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, πληροφορείται ότι περίφημο κέντρο των φιλοσοφικών αναζητήσεων είναι η Αθήνα. Αποφασίζει να επισκεφτεί την πόλη και να φοιτήσει σε μία από τις περίφημες σχολές φιλοσοφίας που εδρεύουν εκεί. Δυσκολεύεται, όμως, να επιλέξει ποια να παρακολουθήσει. Σε μία από τις βόλτες του στην αγορά της Αθήνας ακούει δύο μαθητές από τον Κήπο και την Ποικίλη Στοά να αντιδικούν, παρακολουθεί το διάλογο. Αφού οι μαθητές μελέτησαν ένα παρόμοιο κειμενικό είδος στην ενότητα κειμενικά είδη της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα, και κείμενα του Επίκουρου και του Στωικού Κλεάνθους από μετάφραση, συντάσσουν το σχετικό διάλογο (300-500 λέξεων) ανάμεσα στους δύο νέους. V. Οι επιστήμες κατά την Ελληνιστική Εποχή 1. Οι μαθητές επισκέπτονται προτεινόμενους δικτυακούς τόπους, αλλά και άλλους που ανακαλύπτουν οι ίδιοι με σκοπό να συγκεντρώσουν πληροφορίες και στοιχεία που δίνονται για τις επιστήμες κατά την Ελληνιστική περίοδο. 2. Καταγράφουν τις πληροφορίες και τα στοιχεία που δίνονται και δημιουργούν ένα Λογισμικό Παρουσίασης (Power Point), με το οποίο παρουσιάζουν την παραπάνω θεματική ενότητα στους συμμαθητές σας. Παρουσιάζουν το έργο γνωστών επιστημόνων της εποχής, επιλέγοντας ορισμένα από τα επιστημονικά επιτεύγματά τους, που επηρέασαν τη σύγχρονη επιστημονική πραγματικότητα. 3. Αποστέλλουν την εργασία τους ως συνημμένο αρχείο στην ηλεκτρονική διεύθυνση του διδάσκοντος. 4. Ο νεαρός της ιστορίας μας όσο βρίσκεται στην Αλεξάνδρεια παρακολουθεί ένα επιστημονικό συνέδριο. Οι μαθητές επιλέγουν το επιστημονικό πεδίο που τους ενδιαφέρει (Μαθηματικά-Φυσική-Ιατρική-Τεχνολογία). Στη συνέχεια, επιλεγουν το πρόσωπο που εισηγείται την επιστημονική του ιδέα, π.χ. τον Ευκλείδη στα Μαθηματικά, τον Αρίσταρχου του Σάμιου στη Φυσική ή τον Αρχιμήδη του Συρακούσιου στην Τεχνολογία και συντάσσουν την επιστημονική ανακοίνωσή του (300-500 λέξεων) παίρνοντας ως παράδειγμα ένα παρόμοιο κειμενικό είδος στην ενότητα κειμενικά είδη της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα. VI. Οι τέχνες κατά την Ελληνιστική Εποχή (ομάδα τεσσάρων) 1. Οι μαθητές επισκέπτονται προτεινόμενους δικτυακούς τόπους, αλλά και άλλους που ανακαλύπτουν οι ίδιοι με σκοπό να συγκεντρώσουν πληροφορίες και στοιχεία που δίνονται για τα χαρακτηριστικά που έχει η τέχνη αυτής της εποχής και τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματά της. Ποια είδη τέχνης που προϋπήρχαν στην κλασική εποχή καλλιεργούνται, ποια νέα εμφανίζονται; 2. Δίνονται δύο έργα. Το ένα ανήκει στην ελληνιστική και το άλλο στην κλασική εποχή. Οι μαθητές καλούνται να τα συγκρίνουν παρατηρώντας την τεχνοτροπία, την έκφραση, τα χαρακτηριστικά του προσώπου και τη θεματολογία. 3. Καταγράφουν τις πληροφορίες και τα στοιχεία που συγκεντρώνουν και δημιουργούν ένα Λογισμικό Παρουσίασης (Power Point), με το οποίο παρουσιάζουν την Τέχνη της Ελληνιστικής εποχής στους συμμαθητές σας 4. Αποστέλλουν την εργασία τους ως συνημμένο αρχείο στην ηλεκτρονική διεύθυνση του διδάσκοντος. 5. Αιώνες μετά έργα της Ελληνιστικής εποχής φιλοξενούνται σε διάσημα Μουσεία του κόσμου. Οι μαθητές καλούνται να φανταστούν ότι είναι ξεναγοί και βρίσκονται στο Μουσείο του Λούβρου για να ξεναγήσουν μια ομάδα Ελλήνων περιηγητών: Στέκονται μπροστά στα γνωστά ελληνιστικά γλυπτά «Η νίκη της Σαμοθράκης» και «Αφροδίτη της Μήλου». Τους ζητείται να κάνουν μια μικρή έρευνα, ώστε να γράψουν ένα σύντομο τουριστικό οδηγό (300-500), για να κατατοπίζουν τους επισκέπτες για τα δυο γλυπτά, καθώς και για τα χαρακτηριστικά της πλαστικής (γλυπτικής) των ελληνιστικών χρόνων.


Δημιουργός Σεναρίου: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΟΤΡΟΤΣΟΥ (Εκπαιδευτικός)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
1885