Φάση Σεναρίου

Ιστορία (ΠΕ) (Δημοτικό)

Οι περσικοί πόλεμοι

3 ώρες

Η μάχη των Πλαταιών & η ναυμαχία της Μυκάλης

30λεπτά

Ξεκινώντας, τα παιδιά παρακολουθούν ή διαβάζουν μεγαλόφωνα τη μικρή παρουσίαση όλου αυτού του κεφαλαίου. Κατόπιν, απαντούν σε μια ερώτηση πολλαπλής επιλογής και στη συνέχεια με κάρτες διαλόγου προσπαθούν να αντιληφθούν όλο το χρονικό μέχρι τη μάχη των Πλαταιών και τη ναυμαχία της Μυκάλης. Η ανάγνωση και η λύση των καρτών θα γίνεται ενδοομαδικά. Μέσα από ένα κείμενο αντιστοίχισης τα παιδιά μαθαίνουν τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στις δύο τελευταίες συγκρούσεις Ελλήνων και Περσών. Οι ομάδες συναγωνίζονται μεταξύ τους και αυτό δίνει στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία κίνητρα και διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών. Η εικόνα που ακολουθεί ζητάει από τους μαθητές να περιγράψουν τη μάχη των Πλαταιών και στο σχόλιο ζητείται να σκεφτούν τους λόγους της νίκης των Ελλήνων στη μάχη αυτή. Παρακάτω υπάρχουν δύο διαδραστικές εικόνες.Η μία είναι του Παυσανία, με την οποία παρέχονται περαιτέρω πληροφορίες για αυτόν τον σημαντικό στρατηγό και ηγέτη και η άλλη είναι χάρτης της περιοχής, όπου έλαβε χώρα η ναυμαχία της Μυκάλης και δίνονται επιπρόσθετες πληροφορίες για αυτήν. Με κάρτες ερωτήσεων δίνονται τα αποτελέσματα των περσικών πολέμων. Τα παιδιά ολοκληρώνουν την ιστορική γραμμή που είχαν επεξεργαστεί και στις προηγούμενες φάσεις και κάνουν μία μικρή επανάληψη στους περσικούς πολέμους μέσα από δύο χάρτες διαδραστικούς. Τέλος, καλούνται εφόσον μπορούν και θέλουν, να επιλύσουν δύο σταυρόλεξα, το ένα πάνω στις πληροφορίες του παρόντος κεφαλαίου και το άλλο αναφορικά με όλη την ενότητα των περσικών πολέμων. Η επεξεργασία των επαναληπτικών στοιχείων που υπάρχουν στην παρούσα φάση δύναται να πραγματοποιηθεί και στο σπίτι βέβαια ή σε μια άλλη μέρα επανάληψης πριν από κάποιο ενδεχόμενο κριτήριο αξιολόγησης. Κρίθηκε απαραίτητο να παρουσιαστούν εδώ, επειδή είναι η τελευταία φάση μιας ολοκληρωμένης διδακτικής ενότητας και ολοκλήρωση δίχως επανάληψη...δε νοείται για κανέναν εκπαιδευτικό... 


Τι έγινε μετά το...τρόπαιο του Θεμιστοκλή;

Άραγε τους άφησε ήσυχους ο Ξέρξης;

Παιδιά, μεγιστοποιήστε την παρουσίαση και πάρτε μια γεύση των επόμενων γεγονότων...

Και μετά τη Σαλαμίνα...

Ομαδούλες...θυμηθείτε αυτά που είδατε πριν...

Σκεφτείτε αυτά που διαβάσατε πριν και θα βρείτε τη σωστή απάντηση...

Οι δύο τελευταίες συγκρούσεις...

Συμπληρώνουμε και μαθαίνουμε....

Νικητές βγήκαν οι ενωμένοι Έλληνες και στις δύο συγκρούσεις...

Πώς φτάσαμε στις δύο τελευταίες συγκρούσεις;;;

Η κάθε ομάδα θα χωριστεί σε 2 υποομάδες και η μια θα ρωτάει την άλλη. Οι σωστές απαντήσεις θα καταγράφονται και να δούμε ποια ομάδα θα νικήσει...

Ήταν δύσκολα;

Η μάχη των Πλαταιών

Ας δούμε λίγο σχηματικά τον τρόπο που παρατάχθηκαν οι δύο στρατοί...

Συζητήστε και πείτε η κάθε ομάδα στην ολομέλεια τους λόγους της νίκης των Ελλήνων στη μάχη των Πλαταιών.

Η ηγετική φυσιογνωμία της μάχης των Πλαταιών...

Ποιος ήταν;

Κατόρθωσε να ενώσει όλους τους Έλληνες και να ποεμήσουν μπροστά στον κοινό εχθρό...

Τα αποτελέσματα...

Τι πέτυχαν οι Έλληνες με τις νίκες αυτές;;;

Αποτέλεσματα ή αλλιώς συνέπειες...

Η ναυμαχία της Μυκάλης

Η τελευταία πράξη του δράματος παίχτηκε εκεί που άρχισε...Κοντά στη Μίλητο...

Εδώ γιατί νίκησαν πάλι οι Έλληνες;;;

Ιστορική γραμμή

Ας ολοκληρώσουμε πια την ιστορική γραμμή των περσικών πολέμων...

Ολοκληρώστε την και δείτε πια γραμμικά τα γεγονότα...Πόσα χρόνια κράτησαν οι Περσικοί πόλεμοι;

Όλες οι μάχες και ναυμαχίες στο Google Earth... (επανάληψη - προαιρετικό)

Ελάτε να "γκουγλάρουμε" δορυφορικά και ιστορικά...

Ξαναθυμόμαστε ό,τι μάθαμε σε αυτήν την ενότητα...

Υπάρχει και άλλος ένας διαδραστικός χάρτης των περσικών πολέμων (επανάληψη - προαιρετικό)

Όποιος θέλει, μπορεί να περιηγηθεί τώρα ή στο σπίτι...

Ο χάρτης αυτός έχει και τις πορείες και των τριών εκστρατειών των Περσών...

Ένα ακόμα σταυρολεξάκι...για το σημερινό μάθημα...

Δεν είχε πολλά καινούρια ονόματα το σημερινό μάθημα...

Ελάτε...είναι πανεύκολα!

Ένα τελευταίο προαιρετικό επαναληπτικό σταυρόλεξο όλης της ενότητας...

Όποια ομάδα επιθυμεί, το επιλύει...

Αυτό το σταυρόλεξο είναι μια επανάληψη...οι δάσκαλοι ξέρετε...λατρεύουν τις επαναλήψεις!!!

Δημιουργός Σεναρίου: Γαλατιανή Γαλουζή (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Οι περσικοί πόλεμοι» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
2307