Φάση Σεναρίου
Μελέτη Περιβάλλοντος (Δημοτικό)
Σπονδυλωτά κι ασπόνδυλα ζώα: Οι περιπτώσεις του λύκου και της μέλισσας
Γνωριμία με τα σπονδυλωτά και τα ασπόνδυλα ζώα
Στόχοι
Οι μαθητές στην πρώτη φάση θα πρέπει:
-
Να γνωρίσουν τα σπονδυλωτά και τα ασπόνδυλα ζώα.
-
Να διακρίνουν και να ταξινομούν ζώα σε σπονδυλωτά και ασπόνδυλα.
Σύντομη περιγραφή δραστηριοτήτων
Αρχικά γίνεται η κοινοποίηση του θέματος και των στόχων. Ακολουθεί η διερεύνηση των πρότερων γνώσεων των μαθητών σχετικά με τα σπονδυλωτά και τα ασπόνδυλα ζώα. Έπειτα οι μαθητές εξετάζουν τον σκελετό ενός ψαριού και τον σκελετό του λύκου. Καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους και πραγματοποιούν συγκρίσεις. Στη συνέχεια, οι μαθητές διατυπώνουν τους ορισμούς των σπονδυλωτών και των ασπόνδυλων ζώων και ταξινομούν στις δύο αυτές κατηγορίες ζώα που τους δείχνει ο εκπαιδευτικός. Παράλληλα συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας τους και εξασκούνται σε εφαρμογή που τους προτείνετε. Κατόπιν, δουλεύοντας στην ομάδα συμπληρώνουν στο φύλλο εργασίας τους κι άλλα παραδείγματα σπονδυλωτών κι ασπόνδυλων ζώων και τα ανακοινώνουν στην τάξη. Τέλος πραγματοποιείται ο έλεγχος των γνώσεων των μαθητών μέσα από διαδραστικές ασκήσεις αξιολόγησης.
Οργάνωση τάξης
Οι μαθητές της τάξης χωρίζονται σε ανομοιογενείς ομάδες των 3-4 ατόμων και η καθεμία έχει στη διάθεσή της έναν φορητό υπολογιστή (laptop) με σύνδεση στο διαδίκτυο. Παράλληλα δίνεται σε κάθε ομάδα τo Φύλλo Εργασίας 1.1 για να τo συμπληρώσει.
Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί ως συντονιστής της εργασίας των ομάδων. Περιφέρεται από ομάδα σε ομάδα και παρεμβαίνει διακριτικά μόνο όταν κρίνει ότι αυτό είναι απαραίτητο.
Ποια από τα παρακάτω ζώα είναι σπονδυλωτά;
Ποια από τα παρακάτω ζώα είναι ασπόνδυλα;
1η Δραστηριότητα (Κοινοποίηση θέματος και στόχων)
2η Δραστηριότητα (Πρότερες γνώσεις)
Σκελετός ψαριού
4η Δραστηριότητα (Διατύπωση ορισμών)
5η Δραστηριότητα (Αναγνώριση σπονδυλωτών κι ασπόνδυλων ζώων)
«Οι ακτινογραφίες» Διευκρίνιση
7η Δραστηριότητα (Καταγραφή σπονδυλωτών κι ασπόνδυλων ζώων)
Αξιολογήστε τις γνώσεις σας
Η σημασία της λέξης "σπονδυλωτός" Διευκρίνιση
Ποια ζώα είναι σπονδυλωτά και ποια ασπόνδυλα;
Σε ποια ζώα ανήκουν οι παρακάτω σκελετοί; Καταγράψτε τα στο φύλλο εργασίας.
3η Δραστηριότητα (Περιγραφή σκελετού)
6η Δραστηριότητα (Εφαρμογή «Οι ακτινογραφίες»)
Σκελετός λύκου
Η σημασία της λέξης "ασπόνδυλος" Διευκρίνιση
Δημιουργός Σεναρίου: Αρχοντούλα Λαχανοπούλου (Εκπαιδευτικός)