Φάση Σεναρίου

Μελέτη Περιβάλλοντος (Δημοτικό)

Σπονδυλωτά κι ασπόνδυλα ζώα: Οι περιπτώσεις του λύκου και της μέλισσας

3 ώρες

Γνωριμία με τα σπονδυλωτά και τα ασπόνδυλα ζώα

45λεπτά
Φύλλα Εργασίας
fyllo_ergasias_1_1.pdf

Στόχοι

Οι μαθητές στην πρώτη φάση θα πρέπει:

  • Να γνωρίσουν τα σπονδυλωτά και τα ασπόνδυλα ζώα.

  • Να διακρίνουν και να ταξινομούν ζώα σε σπονδυλωτά και ασπόνδυλα.

 

Σύντομη περιγραφή δραστηριοτήτων

Αρχικά γίνεται η κοινοποίηση του θέματος και των στόχων. Ακολουθεί η διερεύνηση των πρότερων γνώσεων των μαθητών σχετικά με τα σπονδυλωτά και τα ασπόνδυλα ζώα. Έπειτα οι μαθητές εξετάζουν τον σκελετό ενός ψαριού και τον σκελετό του λύκου. Καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους και πραγματοποιούν συγκρίσεις. Στη συνέχεια, οι μαθητές διατυπώνουν τους ορισμούς των σπονδυλωτών και των ασπόνδυλων ζώων και ταξινομούν στις δύο  αυτές κατηγορίες ζώα που τους δείχνει ο εκπαιδευτικός. Παράλληλα συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας τους και εξασκούνται σε εφαρμογή που τους προτείνετε. Κατόπιν, δουλεύοντας στην ομάδα συμπληρώνουν στο φύλλο εργασίας τους κι άλλα παραδείγματα σπονδυλωτών κι ασπόνδυλων ζώων και τα ανακοινώνουν στην τάξη. Τέλος πραγματοποιείται ο έλεγχος των γνώσεων των μαθητών μέσα από διαδραστικές ασκήσεις αξιολόγησης.

Οργάνωση τάξης

Οι μαθητές της τάξης χωρίζονται σε ανομοιογενείς ομάδες των 3-4 ατόμων και η καθεμία έχει στη διάθεσή της έναν φορητό υπολογιστή (laptop) με σύνδεση στο διαδίκτυο. Παράλληλα δίνεται σε κάθε ομάδα τo Φύλλo Εργασίας 1.1 για να  τo συμπληρώσει.

Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί ως συντονιστής της εργασίας των ομάδων. Περιφέρεται από ομάδα σε ομάδα και παρεμβαίνει διακριτικά μόνο όταν κρίνει ότι αυτό είναι απαραίτητο.


Ποια από τα παρακάτω ζώα είναι σπονδυλωτά;


Ποια από τα παρακάτω ζώα είναι ασπόνδυλα;


1η Δραστηριότητα (Κοινοποίηση θέματος και στόχων)


2η Δραστηριότητα (Πρότερες γνώσεις)


Σκελετός ψαριού


Πηγή: https://en.wikipedia.org/wiki/Fish_anatomy#/media/File:Szkielet_dorsza.jpg

4η Δραστηριότητα (Διατύπωση ορισμών)


5η Δραστηριότητα (Αναγνώριση σπονδυλωτών κι ασπόνδυλων ζώων)


«Οι ακτινογραφίες»

Ταξινομήστε τα ζώα σε σπονδυλωτά και ασπόνδυλα, τοποθετώντας τα στην κατάλληλη περιοχή.

Πηγή: http://photodentro.edu.gr/photodentro/MA-ZOA_pidx0037075/xrays.html

7η Δραστηριότητα (Καταγραφή σπονδυλωτών κι ασπόνδυλων ζώων)


Αξιολογήστε τις γνώσεις σας


Κάρτες Διαλόγου

Γυρίστε την κάρτα για να δείτε την απάντηση.

Η σημασία της λέξης "σπονδυλωτός"

Αν δε γνωρίζετε τι είναι η σπονδυλική στήλη, ζητήστε βοήθεια από το δάσκαλό σας.

Πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα: Το Λεξικό της Κοινής Ελληνικής

Ποια ζώα είναι σπονδυλωτά και ποια ασπόνδυλα;


Σε ποια ζώα ανήκουν οι παρακάτω σκελετοί; Καταγράψτε τα στο φύλλο εργασίας.


Πηγή εικόνας: https://en.wikipedia.org/wiki/Snake#/media/File:Snake_Skeletons.jpg

3η Δραστηριότητα (Περιγραφή σκελετού)


6η Δραστηριότητα (Εφαρμογή «Οι ακτινογραφίες»)


Παιχνίδι μνήμης

Αποκαλύψτε όλα τα ζευγάρια των καρτών. Αν σας άρεσε ξαναπαίξτε το.

Σκελετός λύκου


https://commons.wikimedia.org/wiki/File:WolfSkelLyd1.png#/media/File:WolfSkelLyd1.png

Η σημασία της λέξης "ασπόνδυλος"

Αν δε γνωρίζετε τι είναι η σπονδυλική στήλη, ζητήστε βοήθεια από το δάσκαλό σας.

Πηγή: Βικιλεξικό

Δημιουργός Σεναρίου: Αρχοντούλα Λαχανοπούλου (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Σπονδυλωτά κι ασπόνδυλα ζώα: Οι περιπτώσεις του λύκου και της μέλισσας» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
2516