Φάση Σεναρίου
Βιολογία (Γυμνάσιο)
Η αναπαραγωγή στον άνθρωπο , Από τη γονιμοποίηση στη γέννηση με χρήση ιστοσελίδων και φύλλων εργασίας
Αρχικές ερωτήσεις - αναπαραγωγικό σύστημα ανθρώπου
Για να εισάγουμε το θέμα, ζητάμε αρχικά από τους μαθητές να απαντήσουν στις ερωτήσεις:
-Έχετε παρατηρήσει ότι μετά την παιδική ηλικία το σώμα του αγοριού όπως και του κοριτσιού μεταβάλλονται;
-Ποιες είναι αυτές οι μεταβολές που χαρακτηρίζουν την εφηβεία;
-Στη διάρκεια της εφηβείας παρατηρούνται τάσεις ανεξαρτησίας των εφήβων. Ποια εμπόδια μπορεί να συναντήσουν;
-Κατά τη διάρκεια των προσπαθειών ανεξαρτητοποίησης, ποιες λύσεις προτείνετε για να ησυχάσουν τα πνεύματα ανάμεσα στους εφήβους και στους γονείς τους;
Οι μαθητές κάνουν υποθέσεις για τις αλλαγές συμπεριφοράς που παρουσιάζουν, για τις τάσεις ανεξαρτησίας που χαρακτηρίζουν την εφηβεία και τις συγκρούσεις με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς τους. Διατυπώνουν τις απόψεις που έχουν για το αντρικό και το γυναικείο αναπαραγωγικό σύστημα σαν υποθέσεις προς έλεγχο.
Απαντούν το πρώτο φύλλο εργασίας. Στη 1η δραστηριότητα , δίνονται ερωτήσεις που αφορούν στις συναισθηματικές αλλαγές που χαρακτηρίζουν τη συμπεριφορά στην εφηβεία και ζητείται από τους μαθητές να αναζητήσουν κάποιες λύσεις και να περιγράψουν τον εαυτό τους σε λίγες προτάσεις. Από προϋπάρχουσες γνώσεις οι μαθητές αναγνωρίζουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στη συμπεριφορά του ατόμου κατά τη διάρκεια της εφηβείας . Αφού συζητήσουν με την ομάδα τους, προβληματίζονται, υποθέτουν και καταγράφουν τις ιδέες τους για το θέμα . Στη 2η δραστηριότητα, οι μαθητές αναγνωρίζουν τις αλλαγές στο σώμα του ατόμου κατά τη διάρκεια της εφηβείας και απαντούν στις ερωτήσεις για την ταχύτητα ανάπτυξης στα δύο φύλα και τις σωματικές αλλαγές που ακολουθούν, από προϋπάρχουσες γνώσεις. Στη 3η δραστηριότητα, με τη βοήθεια του διαδραστικού βιβλίου μαθητή Βιολογίας Α΄Γυμνασίου, οι μαθητές περιγράφουν τη δομή και τη λειτουργία του αντρικού αναπαραγωγικού συστήματος και γενικεύουν τις γνώσεις τους με τις διαδραστικές ασκήσεις της φάσης.
Για να απαντήσουν το 2ο φύλλο εργασίας, οι μαθητές κάνουν υποθέσεις για το γυναικείο αναπαραγωγικό σύστημα , για την παραγωγή ωαρίων στην γυναίκα μέχρι την εμμηνόπαυση, καθώς και για την πορεία του μη γονιμοποιημένου ωαρίου με την εμφάνιση της περιόδου (έμμηνης ρύσης). Οι μαθητές διατυπώνουν τις απόψεις τους σαν υποθέσεις προς έλεγχο, ο οποίος θα γίνει με τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας. Με τις ερωτήσεις της 1ης δραστηριότητας οι μαθητές διαχειρίζονται εδώ την εναλλακτική τους ιδέα σύμφωνα με την οποία δεν αναγνωρίζουν την πορεία του ωαρίου. Στη 2η δραστηριότητα, οι μαθητές με τη βοήθεια του λογισμικού, διασαφηνίζουν ότι η αναπαραγωγική ικανότητα της γυναίκας αρχίζει στην εφηβεία και γίνονται ικανοί να περιγράψουν τη δομή και τη λειτουργία του γυναικείου αναπαραγωγικού συστήματος. Διασαφηνίζουν επίσης ότι η παραγωγή σπερματοζωαρίων στον άντρα γίνεται συνεχώς στη διάρκεια της ζωής του, ενώ στη γυναίκα σταματά γύρω στην ηλικία των 50 χρόνων. Με την 3η δραστηριότητα, οι μαθητές διαχειρίζονται την εναλλακτική τους ιδέα ότι αν συμβεί γονιμοποίηση, αυτή θα γίνει όσο το ωάριο βρίσκεται και κινείται μέσα στη σάλπιγγα.
Υπάρχουν σύντομα τεστ αξιολόγησης στα διαδραστικά εργαλεία για να εφαρμόσουν οι μαθητές τη νέα γνώση και προτείνονται διαδραστικές ασκήσεις , από τις οποίες δύο αφορούν σε κουιζ για το ανδρικό και το γυναικείο αναπαραγωγικό σύστημα για να συνοψίσουν οι μαθητές τη νέα γνώση.