Φάση Σεναρίου

Γεωγραφία (ΔΕ) (Γυμνάσιο)

Η Μεσόγειος θάλασσα

2 ώρες

1η Διδακτική ώρα

45λεπτά
Φύλλα Εργασίας
fyllo_ergasias_1.docx

Εισαγωγή στο μάθημα – πρόκληση του ενδιαφέροντος των μαθητών (10’)

Με τη μέθοδο ερώτησης – απόκρισης ο εκπαιδευτικός κάνει ανάκληση των γνώσεων του προηγούμενου μαθήματος (Οι θάλασσες της Ευρώπης) και εξηγεί τους στόχους του μαθήματος.

Για την ευαισθητοποίηση και την πρόκληση του ενδιαφέροντος των μαθητών, τους δίνουμε να αναγνώσουν δυνατά μέσα στην τάξη ένα επιλεγμένο απόσπασμα από το βιβλίο του Γάλλου ιστορικού Φερνάντ Μπροντέλ με τίτλο «Μεσόγειος – Ο χώρος και η ιστορία». (1η Δραστηριότητα).

(Το κείμενο της 1ης Δραστηριότητας μπορεί να δοθεί στους μαθητές, εκτός από τον παραδοσιακό τρόπο της φωτοτυπίας, ηλεκτρονικά σε κάθε υπολογιστή ανά μαθητή ή ανά 2 μαθητές ή να προβάλλεται σε οθόνη ή σε διαδραστικό πίνακα από τον υπολογιστή του εκπαιδευτικού ).

 

Κύριο μέρος (30΄)

Οι μαθητές επεξεργάζονται σε ομάδες ανά θρανίο το κείμενο της 1ης Δραστηριότητας και απαντούν στις ερωτήσεις του Φύλλου Εργασίας 1. Εφόσον έχουμε διαδραστικό πίνακα μπορούμε με τη βοήθεια των μαθητών να απαντήσουμε στο φύλλο εργασίας χρησιμοποιώντας τα εργαλεία του πίνακα, σημειώνοντας πάνω στο κείμενο και στον χάρτη της Μεσογείου.

Με τη βοήθεια των μαθητών ο εκπαιδευτικός επεκτείνει δείχνοντας πάνω στον χάρτη τα μεγαλύτερα νησιά και ηφαίστεια της Μεσογείου, τις χερσονήσους της, καθώς και τις επιμέρους θάλασσες στις οποίες χωρίζεται. Οι μαθητές γνωρίζουν αρκετά από τα παραπάνω από προηγούμενα μαθήματα (Μελετώντας με χάρτες το φυσικό περιβάλλον της Ευρώπης, Σεισμική και ηφαιστειακή δράση στην Ευρώπη και στην Ελλάδα και Οι θάλασσες της Ευρώπης) και επομένως μπορούν να δώσουν απάντηση στον τρόπο σχηματισμού της Μεσογείου και στο γιατί είναι βαθιά θάλασσα. Επίσης γίνεται συζήτηση για το κλίμα της Μεσογείου (γίνεται ανάκληση γνώσεων Α΄τάξης του Γυμνασίου).

20 λεπτά


Τέλος παρουσιάζεται η διαδραστική διαφάνεια "Ανάγλυφο και βλάστηση της Μεσογείου¨ στον διαδραστικό πίνακα ή περιηγούνται σ' αυτήν μόνοι τους οι μαθητές από τον υπολογιστή τους και απαντούν στις ερωτήσεις. Ο εκπαιδευτικός ελέγχει τις απαντήσεις και δίνει τις απαιτούμενες διευκρινήσεις.

Ολοκληρώνουμε το κύριο μέρος με μια σύντομη συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης για τους λόγους στους οποίους οφείλεται η υψηλή αλατότητα στη Μεσόγειο (και εδώ γίνεται  (ανάκληση γνώσεων της Α΄τάξης του Γυμνασίου).

10 λεπτά


 

Ολοκλήρωση της διδασκαλίας - Αξιολόγηση (5΄)

Ο εκπαιδευτικός συνοψίζει σύντομα τα βασικά σημεία του μαθήματος και δίνει οδηγίες για τη μελέτη των μαθητών στο σπίτι και τις αντίστοιχες εργασίες από το βιβλίο και το τετράδιο εργασιών.

Στο τέλος του μαθήματος, προτείνεται να αφιερωθούν 5-7 λεπτά για την διενέργεια της τελικής αξιολόγησης η οποία αφορά την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του σεναρίου αλλά και των μαθητών.  Προφανώς, η αξιολόγηση του σεναρίου συντελείται και κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας (διαμορφωτική αξιολόγηση)  εφόσον τότε μπορεί να εκτιμηθεί το ενδιαφέρον, η συμμετοχή και η συνεργασία των μαθητών αλλά και το μαθησιακό αποτέλεσμα στο τέλος της κάθε δραστηριότητες όταν τα αποτελέσματα (απαντήσεις των μαθητών) ανακοινώνονται και συζητούνται στην ολομέλεια της τάξης. 

Ο εκπαιδευτικός μπορεί να κάνει την τελική αξιολόγηση προφορικά στους μαθητές ή μπορεί να ελέγξει κάποιες από τις γνώσεις τους που αφορούν τα νησιά, τα ηφαίστεια και τις θάλασσες της Μεσογείου  ζητώντας τους να εκτελέσουν στον διαδραστικό πίνακα ή στον υπολογιστή τους τις εφαμογές των Κουίζ 1 και 2 και την ερώτηση αντιστοίχισης.


Τέλος 1ης διδακτικής ώρας - εκπλήρωση του 1ου διδακτικού στόχου.


 


1η Δραστηριότητα


Μεσόγειος


Μεσόγειος (διαδραστικά)


Ανάγλυφο και βλάστηση της Μεσογείου


Κουίζ 1: Τα νησιά της Μεσογείου

Διδακτικό παιχνίδι που μπορεί να παιχτεί στην τάξη με τους μαθητές είτε στον διαδραστικό πίνακα είτε στον υπολογιστή τους, οπότε μπορεί να αποτελέσει και ένα εργαλείο αξιολόγησης αφού δίνει σκορ και χρόνο.

Κουίζ 2: Θάλασσες της Μεσογείου

Διδακτικό παιχνίδι που μπορεί να παιχτεί στην τάξη με τους μαθητές είτε στον διαδραστικό πίνακα είτε στον υπολογιστή τους, οπότε μπορεί να αποτελέσει και ένα εργαλείο αξιολόγησης αφού δίνει σκορ και χρόνο.

Τα ηφαίστεια της Μεσογείου

Αντιστοίχιση των ηφαιστείων της Μεσογείου με τις περιοχές που βρίσκονται

Δημιουργός Σεναρίου: Κωνσταντίνος Τσερπέλης (Εκπαιδευτικός)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Η Μεσόγειος θάλασσα» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
3212