Φάση Σεναρίου
Προσχολική Παιδαγωγική (Προσχολική)
Δημιουργούμε δικές μας κανονικότητες
Στόχος της φάσης αυτής είναι τα παιδιά να συνθέσουν τις δικές τους κανονικότητες εργαζόμενα στο απεικονιστικό περιβάλλον του υπολογιστή. Επίσης, εργάζονται για τον ίδιο σκοπό με εμπράγματο υλικό που επιλέγουν μόνα τους, κάνοντας τις δικές τους συνθέσεις (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 2012 & 2006).
Στην ψηφιακή εφαρμογή που παρατίθεται στην αρχή, τα παιδιά στολίζουν ένα πασχαλινό αυγό, χρησιμοποιώντας τα στολίδια που διατίθενται και φτιάχνοντας τα δικά τους μοτίβα για το στολισμό. Στο ψηφιακό αυτό παιχνίδι τα παιδιά στολίζουν το αυγό τους, κρύβουν μέσα του ένα παιχνίδι κι έπειτα θάβουν το αυγό σε ένα λιβάδι. Η/ο εκπαιδευτικός δείχνει το παιχνίδι στα παιδιά, εξηγώντας πώς παίζεται. Μπορεί να παίξει και η ίδια την πρώτη φορά, φτιάχνοντας ένα μοτίβο και παρουσιάζοντας ΄έτσι την λειτουργία του παιχνιδιού στα παιδιά. 'Οταν τελειώσουν τη διακόσμηση του αυγού τους, μας εξηγούν πώς έφτιαξαν το μοτίβο τους.
'Επειτα, στον υπολογιστή της τάξης, στα εργαλεία με τις "διαδραστικές περιοχές", οι μαθητές στήνουν κανονικότητες με σχήματα και εναλλαγή μέρας-νύχτας. Δουλεύοντας σε ομάδες ανακαλύπτουν τα μοτίβα, ελέγχουν το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους και εξηγούν -στο τέλος- την κανονικότητα που έστησαν.
Στη συνέχεια, στην ολομέλεια, η/ο εκπαιδευτικός θα παρουσιάσει "θέματα" τα οποία θα επιλέξουν οι ομάδες για να στήσουν με αυτά μια κανονικότητα (φύλλο εργασίας 1). Ξεκινώντας, έχουμε τοποθετήσει τα "θέματα" σε ένα κουτί και καλούμε τον εκπρόσωπο κάθε ομάδας να επιλέξει ένα θέμα για την ομάδα του. "- Σκεφτείτε, ποιό μοτίβο μπορείτε να φτιάξετε για το θέμα που επιλέξατε; Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε υλικά από τις γωνιές της τάξης. Εργαστείτε στην ομάδα σας και μετά παρουσιάστε το στην ολομέλεια". Κάθε ομάδα επιλέγει ένα θέμα και στήνει την κανονικότητα. Προλογίζουμε τη δράση αυτή, ανακαλώντας στη μνήμη των παιδιών περιστατικά ή δραστηριότητες που έχουν συμβεί στο νηπιαγωγείο "-στην 28η Οκτωβρίου είχαμε φτιάξει ελληνικές σημαίες. Τι χρώματα είχαμε χρησιμοποιήσει και πώς τα βάλαμε για να φτιάξουμε τη σημαία;", "-πώς μπορείτε να βάλετε τα αγαπημένα σας χρώματα για να φτιάξετε ένα μοτίβο;", "-στη γωνιά των μαθηματικών υπάρχουν πολλές καρτέλες με αριθμούς. Πώς μπορείτε να εργαστείτε για να φτιάξετε με αυτούς ένα μοτίβο;". Στην ολομέλεια της τάξης, οι εκπρόσωποι των ομάδων παρουσιάζουν με τη σειρά το έργο τους. Ο/η εκπαιδευτικός θέτει ερωτήσεις όπως: "-ποιό θέμα αναλάβατε;" "πώς σκεφτήκατε να ξεκινήσετε", "τι υλικά χρησιμοποιήσατε για να φτιάξετε το μοτίβο;", "-ποια μέρη έχει το μοτίβο σας;".
Επίσης, η/ο εκπαιδευτικός παίζει ένα παιχνίδι με τα παιδιά: κάθε ομάδα καλείται να φτιάξει ένα μοτίβο που δεν έχει ξαναγίνει μέχρι τώρα, αξιοποιώντας υλικά από τις γωνιές της τάξης. Το έργο της το κρύβει σε μια γωνιά της τάξης. Στην ολομέλεια, ο/η εκπρόσωπος της πρώτης ομάδας περιγράφει το έργο της στους άλλους, όσο μπορεί καλύτερα και με λεπτομέρειες. 'Οποια ομάδα καταφέρει να το αναπαράγει όσο πιο πιστά μπορεί, τότε προσφέρει μία νίκη στην πρώτη ομάδα. Η νίκη κερδίζεται μόνον όταν αποκαλυφθεί το έργο και ελεγχθεί η πιστότητά του με το αναπαραγόμενο. Το παιχνίδι συνεχίζεται με τη δεύτερη ομάδα και ούτω καθ εξής.
Στο φύλλο εργασίας 2, η/ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιολογήσει την ανταπόκριση των μαθητών/τριών, σύμφωνα με τους αρχικούς στόχους που είχαν τεθεί.
Βιβλιογραφικές αναφορές
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2011). Νέα Προγράμματα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Διαθέσιμο στον διαδικτυακό τόπο http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps.php
Κανονικότητες με τα σχήματα Διευκρίνιση
Κανονικότητες με την μέρα και την νύχτα Διευκρίνιση
Μοτίβα στο πασχαλινό αυγό Διευκρίνιση
Δημιουργός Σεναρίου: ΕΙΡΗΝΗ ΜΟΎΣΙΑΔΟΥ (Εκπαιδευτικός)
Έλεγχος Σεναρίου με τα Προγράμματα Σπουδών: ΤΣΑΜΠΑΖΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ (Σχολικός Σύμβουλος)
Έλεγχος Επιστημονικής Επάρκειας Σεναρίου: ΣΟΦΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑ (Συντονιστής)