Φάση Σεναρίου

Ιστορία (ΔΕ) (Γενικό Λύκειο)

«Είμαστε όπως οι βάτραχοι γύρω από μια λίμνη»: Όταν οι Έλληνες δημιουργούν αποικίες…

1 ώρα

ΟΜΑΔΑ Α' - ΟΙ ΤΟΠΟΓΡΑΦΟΙ

200λεπτά

Στόχος: Οι μαθητές καλούνται μέσα από πηγές και χάρτες να καταγράψουν τον τόπο, τον χρόνο και τους πρωταγωνιστές των δύο αποικιστικών ρευμάτων της αρχαιότητας. Επιπλέον, προχωρούν σε μία πρώτη καταγραφή των πλεονεκτημάτων – κινήτρων εγκατάστασης στους συγκεκριμένους νέους τόπους και σε μία πρώτη σύγκριση των δύο ρευμάτων. Επιπροσθέτως, προβληματίζονται για το σύγχρονο μεταναστευτικό ρεύμα και τις αντίστοιχες χώρες επιλογής.

 

2ο Φύλλο εργασίας ( 2 διδακτικές ώρες)

 

1.Επισκεφθείτε τα ηλεκτρονικά λεξικά της Πύλης για την ελληνική γλώσσα και βρείτε τη σημασία των παρακάτω λέξεων. Συγκεκριμένα μεταβείτε στη σελίδα ΠΥΛΗ1 (με ctrl + κλικ). Επιλέγετε Νέα Ελληνική à Εργαλεία à Ηλεκτρονικά λεξικά. Στη στήλη αριστερά επιλέξτε την Παράλληλη Αναζήτηση. Στις επιλογές αναζήτησης γράψτε τις παρακάτω λέξεις του κειμένου, βρείτε τη σημασία τους και δώστε ένα σύντομο ορισμό σ’ ένα κείμενο Word.

  • αποικία
  • στενοχωρία
  • μετανάστευση

     

2.  Προτεινόμενες ηλεκτρονικές διευθύνσεις (με ctrl + κλικ):

  • ΦΑΣΕΙΣ Β ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ
  •  Α΄ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ1
  • ΦΥΣΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ , με σκοπό να εντοπίσουν τα προϊόντα που αποκόμιζε το ελληνικό εμπόριο από τις αποικίες.
  • ΧΑΡΤΗΣ Β΄ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ1

 

  •  
  • Πλοηγηθείτε στο λογισμικό Ιστορία a b c. Επιλέξτε την ενότητα Η ίδρυση μιας αποικίας στο πλαίσιο του Β΄ Ελληνικού Αποικισμού > Χάρτης Πλοήγησης > Γραπτές Πηγές > 1.Η Κυρήνη, αποικία της Θήρας στη Βόρεια Αφρική,  2. Η ίδρυση μιας αποικίας,  3. Ο ιστορικός Θουκυδίδης για τον αποικισμό, 5.Οι οικονομικές δυνατότητες των ελληνικών αποικιών της Κ. Ιταλίας

 

 

  • Αφού περιηγηθείτε στις παραπάνω ηλεκτρονικές διευθύνσεις (με ctrl + κλικ) και γραπτές πηγές, συμπληρώστε στον πίνακα που σας δίνεται τις πληροφορίες σχετικά με τους πρωταγωνιστές των δύο αποικισμών, τους κύριους χώρους στους οποίους στράφηκαν τη δεδομένη χρονική στιγμή για την ίδρυση αποικιών και τους λόγους που τους οδήγησαν στην επιλογή των συγκεκριμένων τόπων.

 

 

 

 

Α΄ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ

Β΄ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ

ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

 

 

ΕΛΑΒΑΝ ΜΕΡΟΣ

 

 

ΑΦΕΤΗΡΙΑ

 

 

ΤΟΠΟΙ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ

 

 

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΟΠΩΝ

 

 

 

 

3ο Φύλλο εργασίας (2 διδακτικές ώρες)

3. Προτεινόμενες ιστοσελίδες (με ctrl + κλικ);

  •  ΧΑΡΤΗΣ Α΄ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ
  •  ΧΑΡΤΗΣ Β΄ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΥ

 

  • Αφού μελετήσετε τον παραπάνω πίνακα και αντιπαραβάλετε τους χάρτες των δύο αποικισμών στις παραπάνω ιστοσελίδες να απαντήσετε σε έναν επεξεργαστή κειμένου στην εξής ερώτηση:

- Με τα δεδομένα που έχετε έως τώρα στη διάθεσή σας ποιες πιστεύετε πως είναι οι κυριότερες ομοιότητες και διαφορές των δύο αποικιστικών ρευμάτων;

 

4. Στις παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις (με ctrl + κλικ) αντλείτε πληροφορίες για την αποικιστική δραστηριότητα μεγάλων πόλεων της αρχαιότητας:

  • ΚΟΡΙΝΘΟΣ
  • ΠΗΓΕΣ ΑΠΌ ΗΡΟΔΟΤΟ , εναλλακτικά μεταβαίνετε στο κείμενο Word (Φύλλο Α4)που βρίσκεται στο φάκελο στην επιφάνεια εργασίας
  • ΜΙΛΗΤΟΣ

 

  • Επιλέξτε από τις παραπάνω πηγές την μητρόπολη στην οποία θα επιθυμούσατε να ανήκετε.

Στη συνέχεια, σε μορφή ημερολογίου σ΄ έναν κειμενογράφο περιγράψτε τους λόγους της επιλογής σας, τα συναισθήματα, τις προσδοκίες, τους στόχους και τον προβληματισμό σας κατά την πορεία από την μητρόπολη προς την αποικία.

 

 

 

  1. 4ο Φύλλο εργασίας (1 διδακτική ώρα )

Συγκεντρώστε όλα τα αποτελέσματα των δραστηριοτήτων σας και επενδύστε τα με το κατάλληλο οπτικοακουστικό υλικό σε ένα λογισμικό παρουσίασης μέχρι 5 διαφάνειες.


Δημιουργός Σεναρίου: ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΒΟΓΙΑΤΖΗ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο ««Είμαστε όπως οι βάτραχοι γύρω από μια λίμνη»: Όταν οι Έλληνες δημιουργούν αποικίες…» έχει χαρακτηριστεί ως Επαρκές (βαθμολογία 50 μονάδων μέχρι 69.5) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
4133