«Είμαστε όπως οι βάτραχοι γύρω από μια λίμνη»: Όταν οι Έλληνες δημιουργούν αποικίες…
Ιστορία (ΔΕ) (Γενικό Λύκειο)
«Είμαστε όπως οι βάτραχοι γύρω από μια λίμνη»: Όταν οι Έλληνες δημιουργούν αποικίες…
Το πρόβληµα - θέµα που θα διερευνηθεί είναι η συγκριτική θεώρηση των δύο μεγάλων αποικισμών της αρχαιότητας και η σύνδεσή τους με το σύγχρονο ρεύμα μετανάστευσης. Το εκπαιδευτικό σενάριο δεν προσεγγίζει την ιστορική γνώση ως συσσώρευση ιστορικών στοιχείων, αλλά, προσπαθεί σύμφωνα με τις σύγχρονες αντιλήψεις της ιστορικής εκπαίδευσης, να συνδέσει την ιστορική γνώση με την ιστορική μέθοδο.Οι μαθητές διερευνούν υλικό ιστορικών πηγών, οικοδομούν ιστορική γνώση,παρακολουθούν τη διαδικασία δημιουργίας μιας αποικίας κατα την αρχαιότητα και αντιλαμβάνονται την ανάγκη που οδήγησε σε αυτή την επιλογή, αναλογικά συγκρίνουν τις πρώτες αυτές μετακινήσεις με τα νεότερα και σύγχρονα ρεύματα μετακινήσεων, ανασύρουν και αξιοποιούν προσωπικές τους εμπειρίες και μαρτυρίες προσώπων που βίωσαν ή βιώνουν παρόμοια κατάσταση, έρχονται σε σύγκρουση με πιθανές προσωπικές τους στερεοτυπικές αντιλήψεις, καλλιεργούν ανώτερες νοητικές ικανότητες κριτικής σκέψης και συναγωγής συμπεράσματος, αυτοαξιολογούνται και ανατροφοδοτούνται.

Με το σενάριο αυτό επιδιώκεται μέσα από την ανακαλυπτική μάθηση και την ομαδοσυνεργατική έρευνα να αναζητήσουν οι μαθητές τις πορείες, τα κοινά γνωρίσματα αλλά και τις διαφορές των δύο μεγάλων αποικιστικών ρευμάτων της αρχαιότητας (Α’ και Β’ Αποικισμών). Προτείνεται μέσα από τη συγκριτική θεώρησή τους, η ανακάλυψη των αιτίων από τον ίδιο τον μαθητή και η διαπίστωση, με τη βοήθεια των πηγών, της απήχησης που είχε το ιστορικό γεγονός των αποικισμών. Επιπλέον ο συσχετισμός τους με το σύγχρονο ρεύμα μετανάστευσης και η κατανόηση από τους μαθητές ότι η ανθρώπινη συμπεριφορά διέπεται από τις ίδιες αρχές και ανάγκες διαχρονικά.
Προβολέας και υπολογιστής
Κειμενογράφος, φυλλομετρητής, λογισμικό παρουσίασης
Λογισμικό Ιστορία a b c , Ιστότοποι,
• Ηρόδοτος, Ιστορίαι 2. 152
• Στράβων, Γεωγραφικά, ΠΙ, 4, 8 μετ. Τ. Κουκουλιού
Δημιουργός Σεναρίου: ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΒΟΓΙΑΤΖΗ (Εκπαιδευτικός)