Φάση Σεναρίου

Μαθηματικά (ΔΕ) (Γυμνάσιο)

Ο ραδιοφωνικός σταθμός και η εμβέλεια μετάδοσης

3 ώρες

Εμβέλεια ραδιοφωνικού σταθμού

40λεπτά
Φύλλα Εργασίας
fe1_circle.doc

Στη φάση αυτή ερχόμαστε σε επαφή με το πρόβλημα που θέλουμε να διερευνήσουμε. Εργαζόμενοι ως μηχανικοί διερευνούμε την εμβέλεια που μπορεί να εκπέμψει ο ραδιοφωνικός σταθμός και τι πρακτικές συνέπειες έχει αυτή η εμβέλεια, με απώτερο στόχο να προσδιορίσουμε τον κυκλικό δίσκο που αναπτύσσεται βάσει της εμβέλειας του σταθμού και να εξηγούμε την έννοια της ακτίνας και της μέγιστης απόστασης εκπομπής.
Με τη βοήθεια του λογισμικού GeoGebra θα εργαστούμε σε μία εφαρμογή με δύο δραστηριότητες. Στην πρώτη δραστηριότητα έχει εισαχθεί ως εικόνα ένας χάρτης (στο παράδειγμα είναι μία περιοχή στη Γλυφάδα Αττικής. Ο καθηγητής σας θα βάλει ως χάρτη την δική σας ευρύτερη περιοχή), που περιλαμβάνει το σχολείο και το δημαρχείο της πόλης, από όπου εκπέμπει ο ραδιοφωνικός σταθμός. Στην αρχή γίνεται συζήτηση για την έννοια της εμβέλειας και με τη βοήθεια του δρομέα προσδιορίζουμε την εμβέλεια του σταθμού και εντοπίζουμε σημεία ενδιαφέροντος (π.χ. σχολείο, πάρκο, σπίτια σας) όπου φθάνει στο σήμα το σταθμού. Μέσα από στοχευμένες ερωτήσεις στο φύλλο εργασίας, επιχειρείται η προσέγγιση της έννοιας του κυκλικού δίσκου, του κύκλου και των σημείων τους καθώς και της ακτίνας.
Κατά τη διερεύνηση της εμβέλειας, μπορεί να προκύψει νοερά ο διαχωρισμός του επιπέδου από τον κύκλο, σε τρία διακεκριμένα μέρη: το εσωτερικό, την περιφέρεια και το εξωτερικό μέρος ως σύνολα σημείων που έχουν την ιδιότητα να απέχουν από το κέντρο του κύκλου μικρότερη, ίση ή μεγαλύτερη απόσταση από την ακτίνα του αντίστοιχα.
Τέλος, με τη βοήθεια του ίχνους που αφήνει η μετακίνηση του δρομέα παρατηρούμε τους ομόκεντρους κύκλους που σχηματίζονται και η κάθε ομάδα καταγράφει αυτά που παρατηρεί.
Συνολικά με την πρώτη δραστηριότητα θα εξάγουμε συμπεράσματα σε σχέση:
•    με το που πρέπει να βρίσκεται κάποιος για να ακούσει το πρόγραμμα του ραδιοφωνικού σταθμού.
•    με το ποια σημεία ανήκουν στον κυκλικό δίσκο και ποια στον κύκλο, εντοπίζοντας τις διαφορές.
Στη δεύτερη δραστηριότητα δίνεται ένα ανοικτό-κλειστό πρόβλημα στο οποίο αναζητούμε προσεγγιστική λύση, π.χ. πόσο χρειάζεται να αυξηθεί η εμβέλεια του ραδιοφωνικού σταθμού ώστε να φθάσει το σήμα στα σπίτια σας, τα οποία έχουν τοποθετηθεί εκτός της τρέχουσας εμβέλειας.


Ο ραδιοφωνικός σταθμός και η εμβέλεια μετάδοσης


Δημιουργός Σεναρίου: ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΔΟΥΚΑΚΗΣ (Εκπαιδευτικός)
Έλεγχος Σεναρίου με τα Προγράμματα Σπουδών: ΚΕΙΣΟΓΛΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΣ (Σχολικός Σύμβουλος)
Έλεγχος Επιστημονικής Επάρκειας Σεναρίου: ΣΚΟΥΡΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (Συντονιστής)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Ο ραδιοφωνικός σταθμός και η εμβέλεια μετάδοσης» έχει χαρακτηρισθεί ως Υποδειγματικό ύστερα από εργασία επιστημονικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων (Εκπαιδευτικός Αυξημένων Προσόντων, Σχολικοί Σύμβουλοι, Μέλος ΔΕΠ / Επιστημονικό Προσωπικό του ΙΕΠ).
900