"Καί είδεν ο Θεός ότι καλόν": Η δημιουργία του κόσμου
Θρησκευτικά (ΔΕ) (Γυμνάσιο)
Το διδακτικό σενάριο αναπτύσσεται στο πλαίσιο του μαθήματος των Θρησκευτικών της Α’ τάξης Γυμνασίου. Περιλαμβάνει μια σειρά δραστηριοτήτων με βασική επιδίωξη να προσεγγίσουν οι μαθητές ομαδοσυνεργατικά και διερευνητικά το θαύμα της "Δημιουργίας" αξιοποιώντας το κείμενο – 1ο κεφ. της Γενέσεως. Μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τις αλήθειες του κειμένου και να τις συνδέουν με τον όμορφο κόσμο μας, αλλά και τα προβλήματα που εμείς του δημιουργούμε. Κατ' αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα να συνειδητοποιήσουν το ρόλο τους και τη δική τους ευθύνη, για την προστασία του πλανήτη μας, αποκτώντας οικολογική συνείδηση.
Η διδακτική αυτή πρακτική δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησης των Τ.Π.Ε. στην εκπαιδευτική διαδικασία και κυρίως των δραστηριοτήτων του "Ψηφιακού Σχολείου" και του "φωτόδεντρου''.
Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές: Θρησκευτικά, Γεωγραφία, Πληροφορική, Ιστορία, Τέχνη.
Ανταποκρίνεται απόλυτα στις απαιτήσεις του αναλυτικού προγράμματος σπουδών, καθώς οι δραστηριότητές του είναι συμβατές με την ύλη του σχολικού βιβλίου της Α΄ Γυμνασίου, Κεφ.Ε΄, Διδ. Εν. 25η ("Καί είδεν ο Θεός ότι καλόν": Η δημιουργία του κόσμου) και σύμφωνες με τα πορίσματα της παιδαγωγικής και της διδακτικής και με τις βασικές αρχές της διαθεματικότητας και της διεπιστημονικότητας όπως αυτής της παιδοκεντρικότητας, της αυτενέργειας του μαθητή, της συνδιερεύνησης και της οικοδόμησης της γνώσεως, με την παιδαγωγική αξιοποίηση των Τ.Π.Ε.
Απαραίτητη η εξοικείωση των μαθητών με τη χρήση του εργαστηρίου Η/Υ και μια πρώτη γνωριμία με τα ψηφιακά εργαλεία που θα κληθούν να χρησιμοποιήσουν.
Προηγείται το εισαγωγικό μάθημα «Οι διηγήσεις της Παλαιάς Διαθήκης για τη δημιουργία του κόσμου» στη σχολική τάξη (Θρησκευτικά Α΄ Γυμνασίου/Παλαιά Διαθήκη/Η προϊστορία του Χριστιανισμού-σελ.128). Κατ' αυτόν τον τρόπο οι μαθητές έρχονται σε μια πρώτη επαφή με τα μεγάλα ερωτήματα και προβλήματα για τον κόσμο και τη ζωή, ώστε να αντιληφθούν ότι απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά έδωσαν και τα κείμενα της «Γενέσεως» στην εποχή τους. («Εμείς στο μάθημα των Θρησκευτικών σήμερα…» σχ. βιβλίο σελ.128).
Ως αφόρμηση του διδακτικού σεναρίου χρησιμοποιείται παρουσίαση που έχει επιδίωξη να αναδείξει την ομορφιά του πλανήτη μας, αλλά και να καταδείξει την ανάγκη αμοιβαίας αγάπης και συνύπαρξης όλων των ανθρώπων ως παιδιά του ενός Δημιουργού –Θεού, μέσα από έναν δημιουργικό διάλογο με τους μαθητές.
Ακολουθούν οι δυο φάσεις του σεναρίου. Στην 1η φάση με βάση το κοινωνιόγραμμα της τάξης, δημιουργούνται έξι ομάδες, όσες και οι δημιουργικές ημέρες, ενώ κατά τη 2η φάση οι ομάδες ενώνονται ανά δύο για να συνθέσουν τελικά τρεις ομάδες, μεταφέροντας και τις εμπειρίες τους οι μαθητές από την προηγούμενη φάση στις νέες τους ομάδες. Οι δυο αυτές φάσεις εμπλέκουν τα μέλη των ομάδων, μέσω της συνεργατικής μάθησης, σε μια σειρά δραστηριοτήτων, με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές τον "λίαν καλόν" κόσμο, ως δημιούργημα του "καλού" Θεού, συσχετίζοντας παράλληλα τις αλήθειες του κειμένου με σύγχρονους οικολογικούς προβληματισμούς και δημιουργώντας ανάλογα τεχνήματα.
Οι δραστηριότητές του σεναρίου βοηθούν τους μαθητές να αξιολογούνται και να αξιολογούν σε όλες τις φάσεις του, ως προς τον έλεγχο κατάκτησης των προσδοκώμενων στόχων.
Το παρόν σενάριο μπορεί να υλοποιηθεί στο εργαστήριο πληροφορικής αλλά και στην τάξη με χρήση του διαδραστικού πίνακα, ενώ οι δραστηριότητές του μπορούν να αξιοποιηθούν κατά την κρίση του διδάσκοντος.

Πως οι μαθητές θα κατανοήσουν τις διαχρονικές αλήθειες του κειμένου του 1ου κεφ. της Γενέσεως, για το θαύμα της "Δημιουργίας του κόσμου" και τη σημασία τους για τη ζωή του ανθρώπου.
Δημιουργός Σεναρίου: Νίκος Ζαλακώστας (Εκπαιδευτικός)