Φάση Σεναρίου

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας (Δημοτικό)

Φροντίζω το χαμόγελό μου!

3 ώρες

Εκπαιδευτική διαδικασία

120λεπτά
Φύλλα Εργασίας
ereyna.docx 2o_fyllo_ergasias.docx diatrofi.docx

 Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη - Κινητοποίηση για ενεργή συμμετοχή στη διαδικασία

Οι μαθητές προτρέπονται να ξεκινήσουν με τη δημιουργία εννοιολογικού χάρτη στον ιστότοπο mindomo.com. Έχοντας ήδη εγγραφεί σ' αυτόν,  μετά από συζήτηση και καταιγισμό ιδεών συμπληρώνουν τον εννοιολογικό χάρτη με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού. Σ' αυτό το στάδιο ο εκπαιδευτικός γνωρίζει καλύτερα τους μαθητές του, ανιχνεύει τις γνώσεις που έχουν για το θέμα, ενώ παράλληλα ενημερώνεται για τις αντιλήψεις, στάσεις, αξίες τους (σωστές ή λανθασμένες). Απώτερος στόχος είναι η σταδιακή οικοδόμηση της νέας γνώσης, η συμπλήρωση και βελτίωση της προϋπάρχουσας και η αναγνώριση απο τους μαθητές ότι το ζήτημα της στοματικής φροντίδας αποτελεί προσωπική τους υπόθεση.

Κατόπιν, οι μαθητές παρακολουθούν την παρουσίαση " Πόσο σημαντικά είναι τα δόντια για τον άνθρωπο;"  παρατηρούν τις εικόνες που περιέχονται και  κρατούν σημειώσεις σε μια πρώτη φάση ατομικά. Στη συνέχεια σχηματίζουν μικρές ομάδες δίνοντας ένα όνομα στην ομάδα τους. (ενδεικτικά: ομάδα δημοσιογράφων, ερευνητών, οδοντοτεχνιτών, οδοντιάτρων, διαιοτολόγων, κτηνιάτρων). Ένας από κάθε ομάδα αναλαμβάνει να μεταφέρει σε κείμενο τις παρατηρήσεις τους πάνω σ' αυτές χρησιμοποώντας τον επεξεργαστή κειμένου του υπολογιστή.

Στη συνέχεια, αν υπάρχει χρόνος, ανοίγουν το πρόγραμμα videomaker και δημιουργούν το δικό τους βίντεο με τις εικόνες που πριν λίγο παρατήρησαν.

Τέλος, ανοίγουν το αρχείο "έρευνα" , το εκτυπώνουν και συμπληρώνουν τα δεδομένα που ζητούνται στον πίνακα στη διάρκεια μιας εβδομάδας. Μετά την ολοκλήρωση της εργασίας θα μελετηθούν τα δεδομένα για την εξαγωγή συμπερασμάτων.

Η σημασία και η λειτουργία των δοντιών για τον άνθρωπο

Οι μαθητές παρακολουθούν το βίντεο "Πώς είναι τα δόντια μας;" , συζητούν, σχολιάζουν, ζητούν διευκρινίσεις αν χρειάζονται από τον εκπαιδευτικό. Έπειτα εκτυπώνουν το φύλλο εργασίας 2 και το συμπληρώνουν. Αν συναντήσουν οποιαδήποτε δυσκολία, μπορούν να ανατρέξουν στο βίντεο που μολις παρακολούθησαν.

Στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας πλαστελίνη φτιάχνουν το πρόπλασμα ενός δοντιού - υγιούς αλλά και με τερηδόνα. Συνεργαζόμενα τα μέλη των ομάδων κατασκευάζουν το πρόπλασμα της στοματικής κοιλότητας με τα δόντια. Η τρισδιάστατη απεικόνιση βοηθά στην βαθύτερη κατανόηση όσων μελέτησαν προηγουμένως σε ψηφιακή μορφή.

Οι μαθητές επισκέπτονται προτεινόμενο σύνδεσμο της wikipedia για να μελετήσουν τις παθήσεις και τα προβλήματα των δοντιών.

Πώς φροντίζουμε τα δόντια μας; 

Οι μαθητές παρακολουθούν στο youtube σε βίντεο τον σωστό τρόπο βουρτσίσματος των δοντιών. Στη συνέχεια, κάθε ομάδα ορίζοντας ένα μέλος ως εκπρόσωπο, κάνει επίδειξη στις άλλες ομάδες χρησιμοποιώντας οδοντόβουρτσα. Στο τέλος με ψηφοφορία αναδεικνύεται ο νικητής, αυτός που εκτέλεσε πιστότερα τις οδηγίες.

Η συμπλήρωση σχετικής άσκησης συμπλήρωσης κενών κλειστού τύπου, θεωρείται χρήσιμη, καθώς θα βοηθήσει τους μαθητές να ελέγξουν τις γνώσεις που απέκτησαν και να λάβουν ανατροφοδότηση.

Τι τρώμε για να έχουμε γερά δόντια; 

Υπάρχουν τροφές που επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά την υγεία των δοντιών μας; Οι μαθητές μελετούν σχετικό αρχείο "διατροφή" με τις προτεινόμενες διατροφικές συνήθειες για καλή στοματική υγεία. Η γνώση βοηθά στην πρόληψη και στη μεταβολή κακών διατροφικών συνηθειών.

 Έπειτα, αξιολογούν τις αποκτηθείσες γνώσεις σχετικά με την υγεία των δοντιών με την άσκηση επιλογής σωστών και λανθασμένων εκφράσεων.  Επιπλέον, χρησιμοποιώντας μια μηχανή αναζήτησης, πληκτρολογούν λέξεις-κλειδιά που αναφέρονται σε είδη τροφών που ενδείκνυνται για την φροντίδα των δοντιών, επιλέγουν εικόνες, και από όσες εμφανίζονται εκτυπώνουν αυτές που προτιμούν. Μπορούν να τις αξιοποιήσουν κατασκευάζοντας κολάζ.

Πώς είναι τα δόντια των ζώων; 

Για να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές την αξία των δοντιών ακόμα και για τη ζωή των ζώων, να αντιληφθούν τη σχέση μεταξύ δοντιών και τροφών καθώς και τη χρήση τους ως εργαλείων σε ορισμένα είδη ζώων, παρακολουθούν σχετικό βίντεο. Κρατούν σημειώσεις και παρουσιάζουν κατόπιν στην ολομέλεια τα συμπεράσματά της η κάθε ομάδα. 

Η εκπαιδευτική διαδικασία ολοκληρώνεται με την προσθήκη στον εννοιολογικό χάρτη του ανοικτού λογισμικού mindomo των πληροφοριών που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του εκπαιδευτικού σεναρίου.


Πόσο σημαντικά είναι τα δόντια για τον άνθρωπο;

Παρατηρήστε τις εικόνες και σημειώστε τις παρατηρήσεις σας. Γιατί μας χρειάζονται τα δόντια; Πώς νιώθουμε όταν βλέπουμε ένα λαμπερό/δυσάρεστο χαμόγελο; Πώς μπορούμε να φροντίσουμε τα δόντια μας; Για ποιους λόγους κάποιοι άνθρωποι δεν φροντίζουν τα δόντια

Αφού κρατήσεσε τις σημειώσεις σας, συνεργαστείτε ανά ομάδα για να γράψετε ένα κείμενο σε μια παράγραφο με τα σχόλιά σας.

Πώς είναι τα δόντια μας;


Παρακολουθήστε το βίντεο για να γνωρίσετε την ανατομία της στοματικής μας κοιλότητας.

Τα προβλήματα των δοντιών

Διαβάστε τις πληροφορίες της ψηφιακής εγκυκλοπαίδειας. Κρατήστε σημειώσεις για απορίες ή οτιδήποτε σας έκανε εντύπωση.

Πόσα γνωρίζουμε για τη φροντίδα των δοντιών μας;


Πώς φροντίζουμε τα δόντια μας;

Πώς φροντίζουμε τα δόντια μας;

Τα δόντια των ζώων

Αφού παρακολουθήσετε το βίντεο, διαβάστε τα σχόλια. Στη συνέχεια δουλέψτε με την άσκηση αντιστοίχισης. Αν κάτι σας δυσκολέψει επαναλάβετε τη διαδικασία.


εννοιολογικός χάρτης


Ποια λέξη κρύβεται στο κενό;


Ενδεικτικός εννοιολογικός χάρτης


Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη

Εγγραφείτε για να μπορέσετε να χαρτογραφήσετε τις ιδέες σας σε ένα ενδιαφέρον ψηφιακό περιβάλλον

Δημιουργός Σεναρίου: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΥΡΙΑΚΩΔΗ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Φροντίζω το χαμόγελό μου!» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
1559