Φάση Σεναρίου
Φυσική (ΔΕ) (Γενικό Λύκειο)
Προσομοιώσεις για εύρεση επιτάχυνση της βαρύτητας
Οι μαθητές εξακολουθούν και δουλεύουν σε ομάδες και ειδικότερα σε αυτή την φάση δουλεύουν με το πρόγραμμα προσομοίωσης "Interactive Physics", το οποίο προσφέρεται δωρεάν από το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας (φωτόδεντρο). Ακολουθώντας το φύλλο εργασίας οι μαθητές πειραματίζονται με το συγκεκριμένο πρόγραμμα βάζοντας αρχικά διάφορα σώματα να συγκρούονται, να πέφτουν, το ένα σώμα να κινείται και το άλλο να είναι ακίνητο κτλ. Έπειτα προσπαθούν να προσομοιώσουν την πτώση του Philae. Δοκιμάζουν διαφορετικές τιμές για την επιτάχυνση της βαρύτητας και παρατηρούν τον χρόνο αναπηδήσεων του σώματος. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να προσομοιώσουν την κίνηση ενός σώματος που πέφτει στη γη, σε έναν κομήτη, γενικά σε ένα ουράνιο σώμα το οποίο έχει μικρότερη ή μεγαλύτερη επιτάχυνση της βαρύτητας. Αλλάζουν επίσης τιμές στις μάζες των σωμάτων. Ακολουθώντας τις οδηγίες του φύλλου εργασίας καταλήγουν σε μια προσομοίωση με πολύ μικρή επιτάχυνση της βαρύτητας όπου οι αναπηδήσεις διαρκούν περισσότερη ώρα από ότι στις προηγούμενες προσομοιώσεις. Επίσης εμφανίζουν στην επιφάνεια εργασίας του interactive physics τις γραφικές παραστάσεις της θέσης του σώματος καθώς πέφτει με τον χρόνο και την ταχύτητα του (κατακόρυφη συνιστώσα) με τον χρόνο.
Μέσα από τις προσομοιώσεις οι μαθητές παρατηρούν την εξέλιξη της κίνησης και μάλιστα μεταβάλλοντας τις παραμέτρους του προβλήματος (μάζες, διαστάσεις σωμάτων, επιτάχυνση βαρύτητας) βλέπουν τις διαφορές που πιθανόν προκύπτουν. Επίσης μέσα από τις γραφικές παραστάσεις φυσικών μεγεθών οι οποίες δημιουργούνται καθώς εξελίσσεται η προσομοίωση οι μαθητές ταυτοποιούν τι κίνηση κάνει το σώμα.
επιτάχυνση g=9.81 m/s^2
επιτάχυνση g=1 m/s^2
επιτάχυνση g=10^(-3) m/s^2
πλανητική αλληλεπίδραση
Από το φωτόδεντρο το λογισμικό Interactive Physics (2005)
Πλανητική αλλ/ση
Δημιουργός Σεναρίου: ΜΑΡΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ (Εκπαιδευτικός)