Υγιεινή διατροφή : Τρώμε μεσογειακά...τρώμε σωστά!

Προσχολική Παιδαγωγική (Προσχολική)

Υγιεινή διατροφή : Τρώμε μεσογειακά...τρώμε σωστά!

3 ώρες
Γενική περιγραφή περιεχομένου

Η προαγωγή μιας ισορροπημένης διατροφής είναι σημαντική για όλους μας,ιδιαιτέρως όμως για τα παιδιά στην ηλικία των οποίων εδραιώνονται οισυνήθειες του τρόπου ζωής, που επηρεάζουν τον άνθρωπο για όλη του τη ζωή. Εδώ και αρκετές δεκαετίες γίνεται λόγος για την περίφημη Μεσογειακή Διατροφή και την υπεροχή της σε σχέση με άλλες διατροφικές συνήθειες. Αποδείχτηκε  και επιστημονικά ότι η διατροφή των λαών της Μεσογείου, πλούσια σε λαχανικά, όσπρια, φρούτα, δημητριακά και με βασική πηγή λίπους το ελαιόλαδο, συντελεί στη διατήρηση της καλής υγείας και τη μακροζωία. Η Mεσογειακή διατροφή χαρακτηρίζεται από τις διατροφικές συνήθειες που βρέθηκε ότι είχαν οι κάτοικοι της Κρήτης και της Νότιας Ιταλίας στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Είναι ξακουστή για τις ευεγερτικές της ιδιότητες και γενικά χαρίζει μακροζωία, υγεία και ομορφιά, όπως έδειξαν μακροχρόνιες έρευνες. 
Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν ότι τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες έχουν απομακρυνθεί από την ελληνική παραδοσιακή διατροφή και έχουν υιοθετήσει διατροφικές συνήθειες δυτικού τύπου. Η δημιουργία θετικής στάσης απέναντι στη Μεσογειακή διατροφή και στην   κατανάλωση  υγιεινών τροφών, καθώς και η ενθάρρυνση των παιδιών να πίνουν αρκετό νερό και να αποφεύγουν τα αναψυκτικά είναι  οι βασικοί σκοποί  αυτού του διδακτικού σεναρίου.

Τα παιδιά θα περιηγηθούν στις χώρες της Μεσογείου και θα δουν διατροφικές προτιμήσεις των λαών τους. Θα προβληματιστούν με τις ήδη αποκτημένες συνήθειές τους, θα κατανοήσουν την προέλευση των τροφών, θα προβούν σε ομαδοποιήσεις και κατηγοριοποιήσεις, θα μάθουν τις πηγές των βιταμινών και των θρεπτικών συστατικών των τροφών και με δημιουργικό τρόπο  θα διαμορφώσουν  θετική στάση απέναντι στις υγιεινές τροφές. Τέλος θα τροποποιήσουν λανθασμένες επιλογές φαγητού και θα δημιουργήσουν το δικό τους υγιεινό πιάτο.

Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές:

Το σενάριο είναι συμβατό με τις βασικές αρχές που διέπουν το  Αναλυτικό Πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και τη φιλοσοφία του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ 2003), αναπτύσσοντας διαθεματικές δραστηριότητες που  έχουν νόημα για το παιδί και αποσκοπούν στην ενοποίηση της γνώσης, την καλλιέργεια δεξιοτήτων, την ενεργό συμμετοχή και τη δημιουργική του έκφραση. Όλα αυτά  επιτυγχάνονται μέσα από την ενσωμάτωση της τεχνολογίας, ως ένα εργαλείο έρευνας, ανακάλυψης και  δημιουργίας , συμβαδίζοντας με τις σύγχρονες κοινωνικές απαιτήσεις.

Το σενάριο αυτό εντάσσεται στις καινοτόμες δράσεις (Αγωγή Υγείας) και στο κοινωνικό σχολείο.

Γνωστικά αντικείμενα:

  • Γλωσσική αγωγή  
  • Περιβάλλον
  •  Δημιουργία και Έκφραση του παιδιού.
  • Η εισαγωγή και αξιοποίηση των ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία.
  • Μαθηματικά.

 

Γενικός σκοπός

Σκοπός του σεναρίου είναι η δημιουργία θετικής στάσης απέναντι στη Μεσογειακή διατροφή και στην κατανάλωση υγιεινών τροφών.

 

Επιμέρους στόχοι ως προς το γνωστικό αντικείμενο και ως προς τη μαθησιακή διαδικασία

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

Προφορική επικοινωνία

Δίνονται ευκαιρίες στα παιδιά:

  • να διηγούνται εμπειρίες.
  • να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να χρησιμοποιούν  στρατηγικές για να δηλώσουν τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους  με το συνομιλητή τους.
  • Να εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο με νέες λέξεις.
  • Να αντιλαμβάνονται τη μεταφορική χρήση του λόγου

Ανάγνωση

  • Να κάνουν υποθέσεις για αυτά που βλέπουν γραμμένα και να  αναγνωρίζουν λέξεις
  • Να παίρνουν πληροφορίες από πηγές όπου συνυπάρχει εικόνα και γραπτός λόγος.

Γραφή και γραπτή έκφραση

  • Να αναγνωρίσουν ότι ο γραπτός λόγος είναι φορέας μηνυμάτων.
  • Να αντιστοιχίζουν λέξη με εικόνα
  • Να εντοπίζουν λέξεις σε διαφορετικά περιβάλλοντα

ΠΑΙΔΙ, ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

  • Να κόβουν υλικά και να κάνουν κολάζ.
  • Να χρησιμοποιούν υλικά για να ζωγραφίζουν.
  • Να αξιοποιούν την τεχνολογία στα έργα τους.

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

  • Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας μέσα από την αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδιά.
  • Να αναγνωρίζουν και να ταξινομούν τις τροφές σε διάφορες ομάδες, με διάφορα κριτήρια.
  • Να αποφασίζουν και να προτείνουν το υγιεινό πιάτο.
  • Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της υγιεινή διατροφής στην ποιότητα ζωής.
  • Να αναπτύξουν κριτική σκέψη και να τροποποιήσουν στάσεις και συμπεριφορές.
  • Να «διαβάσουν» τον χάρτη της Μεσογείου  και των λαών της.

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

  • Να παίζουν με τα εργαλεία ελεύθερης σχεδίασης και να κάνουν τις δικές τους συνθέσεις.
  • Να χρησιμοποιούν τον Η/Υ για να παίξουν, δίνοντας όμως λύσεις σε προβληματικές καταστάσεις.
  • Να συνεργάζονται και να αλληλεπιδρούν για να τελειώσουν μια άσκηση.

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

  •  Να μάθουν να ερευνούν και να συλλέγουν πληροφορίες.
  • Να οργανώνουν και να συγκεντρώνουν το υλικό τους.
  • Να προβληματίζονται, να ερευνούν, να κάνουν υποθέσεις  και να καταλήγουν σε συμπεράσματα.
  • Να  παρατηρούν, να συγκρίνουν, να ταξινομούν, να αντιστοιχίζουν και να ομαδοποιούν.
  • Να αναγνωρίζουν τον αριθμό 8 και να μετρούν το πλήθος των υλικών σε σχέση με αυτόν.
  • Να εκτελούν απλές μαθηματικές πράξεις, της πρόσθεσης και της αφαίρεσης.

Μεθοδολογία υλοποίησης

Οι διδακτικές μέθοδοι και τεχνικές  που χρησιμοποιούνται  είναι οι εξής:

Project,  ομαδοσυνεργατική  διδασκαλία, βιωματική μάθηση, καταιγισμός ιδεών, ερωτήσεις- απαντήσεις, συζήτηση, επίδειξη από τη νηπιαγωγό, μελέτη περίπτωσης, λύση προβλήματος,παιχνίδια ρόλων, αφήγηση, ζωγραφική, κολάζ, έρευνα.

Ο ρόλος της νηπιαγωγού

Ο/Η νηπιαγωγός δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες, οργανώνει όλη τη διαδικασία, συντονίζει, εμψυχώνει και καθοδηγεί, όπου αυτό χρειάζεται, εξασφαλίζοντας τη συμμετοχή όλων των παιδιών και προσπαθεί να προκαλέσει συζήτηση και αλληλεπίδραση μεταξύ των ομάδων. Οι δραστηριότητες και η μεθοδολογία βοηθούν στην ενεργή συμμετοχή παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

 


Εκπαιδευτικό Πρόβλημα

Έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια ότι τα παιδιά στο νηπιαγωγείο όλο και περισσότερο απομακρύνονται από υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Έτσι δημιουργείται η ανάγκη τα παιδιά να γνωρίσουν τη Μεσογειακή διατροφή και τη σημασία της στην ποιότητα ζωής, να διαμορφώσουν θετική στάση απέναντι στις υγιεινές τροφές και να τροποποιήσουν τις διατροφικές τους συνήθειες.

at 50/100
Εκπαιδευτική Βαθμίδα που απευθύνεται το σενάριο
Προσχολική
Θεματική Ταξινομία
Προσχολική Παιδαγωγική > Παιδί και Περιβάλλον >
Τύπος Διαδραστικότητας
Ενεργός μάθηση
Επίπεδο Διαδραστικότητας
υψηλό
Προτεινόμενη ηλικιακή ομάδα:
-6
6-9
9-12
12-15
15-18
18-25
25+
Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου:
ΑΡΧΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΠΡΟΓΕΝΕΣΤΕΡΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ
60λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Στην τάξη, στους Η/Υ
Η ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
90λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Στην τάξη, στους Η/Υ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΥΓΙΕΙΝΟΥ ΠΙΑΤΟΥ
30λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Στην τάξη, στους Η/Υ
Διδακτικοί Στόχοι
Να αποκτήσουν γνώσεις για τη Μεσογειακή διατροφή και την αξία της
Να προσεγγίσουν το θέμα της διατροφής διαθεματικά
Να διαμορφώσουν θετική στάση απέναντι στις υγιεινές τροφές
Να κάνουν επιλογές τροφών που προάγουν την υγεία
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου
πυραμίδα μεσογειακής διατροφής, βιταμίνες, κατηγορίες τροφίμων, Μεσόγειος, ελιά, διατροφικές συνήθειες.,
Υλικοτεχνική υποδομή
εικόνες, χαρτιά, χαρτόνια,χρώματα, κόλλες,ψαλίδια, Η/Υ, διαδίκτυο, εκτυπωτής

Δημιουργός Σεναρίου: ΣΟΥΛΤΑΝΑ ΤΟΖΙΟΥ (Εκπαιδευτικός)
Έλεγχος Σεναρίου με τα Προγράμματα Σπουδών: ΤΣΑΜΠΑΖΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ (Σχολικός Σύμβουλος)
Έλεγχος Επιστημονικής Επάρκειας Σεναρίου: ΣΟΦΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑ (Συντονιστής)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Υγιεινή διατροφή : Τρώμε μεσογειακά...τρώμε σωστά!» έχει χαρακτηρισθεί ως Υποδειγματικό ύστερα από εργασία επιστημονικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων (Εκπαιδευτικός Αυξημένων Προσόντων, Σχολικοί Σύμβουλοι, Μέλος ΔΕΠ / Επιστημονικό Προσωπικό του ΙΕΠ).