«Ο μινωικός πολιτισμός»
Ιστορία (ΠΕ) (Δημοτικό)
Το παρόν διδακτικό σενάριο αποτελεί μία σύγχρονη πρόταση διδασκαλίας της Ιστορίας, η οποία παρότι αποκλίνει από την παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας, είναι όμως συμβατή με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών. Η ενότητα που εξετάζουμε αφορά τον Μινωικό πολιτισμό και δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να ξεφύγουν από το σχολικό βιβλίο και να γνωρίσουν τον Μινωικό πολιτισμό εικονικά και ανακαλυπτικά. Παράλληλα, μέσω της χρήσης των ΤΠΕ δημιουργείται ένα ελκυστικό περιβάλλον διδασκαλίας, η οποία ξεφεύγει από τα στενά όρια της αίθουσας και προτρέπει τους μαθητές στην αναζήτηση και στην ανακάλυψη. Τα κατάλληλα επιλεγμένα λογισμικά με τις αντίστοιχες δραστηριότητες βοηθούν να τα παιδιά να διερευνήσουν έννοιες και σχέσεις μέσα από πολλαπλές αναπαραστάσεις, να οργανώσουν και να καταγράψουν τις σκέψεις τους και να τις εκφράσουν μέσα από την παρουσίασή τους σε αυθεντικό ακροατήριο. Η προστιθέμενη αξία των νέων τεχνολογιών στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σενάριο είναι ότι παρέχουν στο μαθητή ένα πολυμεσικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο οικοδομεί γνώσεις που έχουν νόημα γι’ αυτόν, επιλέγοντας λέξεις και εικόνες, οργανώνοντάς τες, συνδέοντας νοητικά τις λεκτικές και τις εικονικές αυτές αναπαραστάσεις
Ως μοντέλο διδασκαλίας επιλέγεται η «συνεργατική καθοδηγούμενη ανακάλυψη», στα πλαίσια της οποίας οι μαθητές με συγκεκριμένα φύλλα εργασίας διερευνούν το διδακτικό υλικό και οικοδομούν συνεργατικά τη νέα γνώση.

Οι μαθητές θεωρούν το μάθημα της Ιστορίας λιγότερο ενδιαφέρον από τα υπόλοιπα μαθήματα λόγω του όγκου των πληροφοριών και του παραδοσιακού μοντέλου διδασκαλίας με αποτέλεσμα να μην προσδίδουν την απαιτούμενη προσοχή.Έχοντας αυτό ως γνώμονα,επιλέχθηκε ένα σημαντικό κεφάλαιο,αυτό του Μινωικού Πολιτισμού,το οποίο θα παρουσιαστεί με τη χρήση των ΤΠΕ ώστε να γίνει πιο ελκυστικό στους μαθητές και να έχουν ενεργητική και όχι μόνο παθητική συμμετοχή όπως γινόταν μέχρι πρότινος.
Στους υπολογιστές θα υπάρχουν εγκατεστημένα τα παρακάτω λογισμικά:
• Επεξεργαστής κειμένου (word)
• Λογισμικό παρουσίασης(Power Point)
• Λογισμικό αισθητικής έκφρασης και ανάπτυξης της δημιουργικότητας (Revelation Natural Art)
• Λογισμικό Παιδαγωγικού Ινστιτούτου «Ιστορία Γ΄-Δ΄ Δημοτικού»
• Λογισμικό οπτικοποίησης και προσομοίωσης (Google Earth)
• Λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης( Inspiration)
• Λογισμικό δημιουργίας και επίλυσης παζλ(Jigsaw Platinum)
• Λογισμικό ηλεκτρονικής αξιολόγησης (Hot Potatoes)
ΥΠΕΠΘ/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Ιστορία Γ΄ Δημοτικού. Βιβλίο Μαθητή. Αθήνα: ΟΕΔΒ.
ΥΠΕΠΘ/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Ιστορία Γ΄ Δημοτικού. Βιβλίο Δασκάλου. Αθήνα: ΟΕΔΒ.
ΥΠ.Ε.Π.Θ./ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ, Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Σπουδών Προγραμμάτων Σπουδών Ιστορίας και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση.
Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, Τεύχος 2α:κλάδος ΠΕ 70,Β΄έκδοση
Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης,Τεύχος1:Γενικό Μέρος, Γ΄ έκδοση
Ματσαγγούρας, Η., (1995), Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Κόμης, Β.,(2004),Εισαγωγή στις εφαρμογές των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Ζωγόπουλος, Ευστάθιος, Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας και η συμβολή των ΤΠΕ, Τα εκπαιδευτικά: τεύχος 105-106.
Σολωμονίδου Χ., (2006). Νέες τάσεις στην εκπαιδευτική τεχνολογία. Εποικοδομητισμός και σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: εκδόσεις Μεταίχμιο.
2. Δικτυογραφία
www.youtube.com/watch?v=DFMPFXaSGT4
http://users.ach.sch.gr/pchaloul/epokhi-halkou/krete/krete.htm
www.el.wikipedia.org
Δημιουργός Σεναρίου: Αθανασία Παπαδημητροπούλου (Εκπαιδευτικός)