Εισαγωγή στα μακρομόρια
Βιολογία (Γυμνάσιο)
Στο σενάριο "Εισαγωγή στα μακρομόρια" επιδιώκεται η κατάκτηση της γνώσης μέσα από την ενεργή συμμετοχή και αλληλεπίδραση των μαθητών και τη διερεύνηση των προτύπων αναπαραστάσεων.
Το σενάριο της "Εισαγωγής στα μακρομόρια" προϋποθέτει τη γνώση πως οι οργανισμοί, όπως και τα άβια αντικείμενα, είναι υλικά σώματα που δομούνται από τα ίδια χημικά στοιχεία και υπακούουν στους ίδιους νόμους της φύσης και συμβάλλει στην εμπέδωση της.
Κατά τη πρώτη φάση "Το αγαπημένο μου φαγητό" επιχειρείται η εμπλοκή των μαθητών και η εισαγωγή των βιολογικών μακρομορίων ως συστατικό των ζωντανών οργανισμών.
Η δεύτερη φάση μέσα από την αξιοποίηση της εξαιρετικά διαδραστικής πλατφόρμας Molecular Workbench οδηγεί σε μια εισαγωγή στα μακρομόρια που
- Μέσα από τη σύγκριση των μορίων με διάφορες οντότητες οδηγεί στην κατανόηση του μεγέθους και τη τακτοποίηση των μακρομορίων ανάμεσα σε αυτές.
- Οδηγεί στην εμπέδωση της προηγούμενης τακτοποίησης και στη καταγραφή της χημικής σύστασης των μακρομορίων μέσα από τη σύγκριση μικρών μορίων με μακρομόρια και την διερεύνηση του είδους των ατόμων που συνιστούν τα μακρομόρια.
- Εισάγει την έννοια του πολυμερισμού και αναφέρεται στην ύπαρξη πολυμερών από πανομοιότυπα μονομερή ή από διαφορετικά είδη χημικά συγγενών μονομερών. Ακόμη η τρίτη ενότητα περιλαμβάνει και την ανασκόπηση του μαθήματος και τη παραγωγή ενός κειμένου με τα χαρακτηριστικά των μακρομορίων και τη δημιουργία ηλεκτρονικής αναφοράς που μπορεί να αξιοποιηθεί για την αξιολόγηση τόσο του σεναρίου όσο και των εκπαιδευομένων.
Η τρίτη φάση οδηγεί πίσω στη καθημερινότητα και στην επιβεβαίωση της ύπαρξης των μακρομορίων ως συστατικών των ζωντανών οργανισμών. Αυτό επιτυγχάνεται με την αξιοποίηση του διαδικτύου και των ετικετών που περιγράφουν τα θρεπτικά συστατικά των τροφίμων.

Ποια είναι τα μακρομόρια και τι κάνουν; Από τι είναι φτιαγμένα; Σε τι μοιάζουν και σε τι διαφέρουν μεταξύ τους και με τα υπόλοιπα μόρια που συναντάμε στους ζωντανούς οργανισμούς;
2. Για τους μαθητές ιδανικά ένας Υπολογιστής ανά τρεις μαθητές (δουλειά σε ομάδες)
3. Για τη παιγνιώδη αξιολόγηση επιπλεον WiFi και ιδανικά μια φορητή συσκευή (από smartphone έως laptop) ανά μαθητή
Μπορεί να αξιοποιηθεί η τεχνικη BYOD (φέρε τη δική σου συσκευή) και να συμπληρωθεί με πολυ καλό τρόπο ο εξοπλισμός που απαιτείται.
Όλο το υλικο που έχει χρησιμοποιηθεί είναι η προτότυπο ή κατόπιν αδείας από το δημιουργό του.
Στο σενάριο και το υλικό που το συνοδεύει δεν περιλαμβάνονται εικόνες ανηλίκων.
Ο συγγραφέας δεν αναλαμβάνει την ευθύνη για το εξωτερικό περιεχόμενο των τοποθεσιών με τις οποίες συνδέεται το παρόν σενάριο.
Το παρόν Ψηφιακό Σενάριο χορηγείται με άδεια "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike Greece 3.0". Δηλαδή, αυτό διατίθεται για ελεύθερη χρήση, αναπαραγωγή, αναδιανομή, παρουσίαση και αξιοποίηση, με την προϋπόθεση να μην υπάρχει πρόθεση εμπορικής εκμετάλλευσης. Απαιτείται αναφορά του δημιουργού ή του δικαιούχου της άδειας. Οποιοδήποτε παράγωγο έργο μπορεί να διανεμηθεί μόνο με την ίδια ή παρόμοια άδεια.Το παρόν διατίθεται στο κοινό για ελεύθερη χρήση, αναπαραγωγή, διανομή, παρουσίαση και αξιοποίηση. Απαιτείται αναφορά του δημιουργού ή του χορηγού της άδειας. Δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εμπορικούς σκοπούς. Εάν τροποποιηθεί ή δημιουργηθεί κάτι νέο βασισμένο σε αυτό, αυτό που θα προκύψει θα μπορεί να διανεμηθεί μόνο με την ίδια ή παρόμοια άδεια (Creative Commons 3.0/CC BY - NC -SA 3.0). Οι δημιουργοί έχουν παραχωρήσει στο ΙΕΠ και το ΥΠΟΠΑΙΘ το δικαίωμα ελεύθερης χρήσης, αξιοποίησης και διάθεσης του υλικού με ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα, στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό και για απεριόριστο χρονικό διάστημα. Οι δημιουργοί εγγυώνται ότι το παρόν δεν προσβάλλει δικαιώματα τρίτων και δεν χρησιμοποιεί μελέτες ή προϊόντα τρίτων χωρίς νόμιμη άδεια αυτών.
Δημιουργός Σεναρίου: Δημήτριος Κελεφιώτης (Εκπαιδευτικός)