Μεταφορές και επικοινωνίες
Τεχνολογία (Γυμνάσιο)
Στο σενάριο προβλέπεται διδασκαλία μιας διδακτικής ώρας διάρκειας 45 λεπτών με επιπρόσθετη ανάθεση εργασίας για το σπίτι.
Το σενάριο στηρίζεται στην ενεργό – μαθητοκεντρική και βιωματική μάθηση.
Σχεδιασμός της αίθουσας διδασκαλίας ( ή εργαστήριο τεχνολογίας)
- Οι μαθητές τοποθετούνται σε διάταξη Π (εικόνα με διάταξη τάξης)
- Στη θέση κάθε μαθητή υπάρχει τοποθετημένο κάποιο αντικείμενο της ενότητας από κατασκευές που φυλάσσονται (υποχρεωτικά για 1 έτος) από το προηγούμενο διδακτικό έτος στο εργαστήριο.
- Τα αντικείμενα προσπαθούμε να ανήκουν σε διάφορες κατηγορίες της κάθε τεχνολογικής ενότητας ( χερσαία μέσα μεταφοράς – θαλάσσια μέσα μεταφοράς- εναέρια μέσα μεταφοράς-συσκευές επικοινωνίας ασύρματες και ενσύρματες) και αν είναι δυνατόν να ανήκουν σε διαφορετικές χρονολογικές περιόδους και παράλληλα αξιοποιείται η οθόνη προβολής που υπάρχει στην τάξη με την βοήθεια συνδεδεμένου στο διαδίκτυο φορητού υπολογιστή.
Τέλος για την διεξαγωγή της διδασκαλίας απαιτείται η συμπλήρωση ενός μονοσέλιδου φύλλου εργασίας για κάθε ομάδα μαθητών. Πιό συγκεκριμένα:
- Κάθε μαθητής συμπληρώνει σταδιακά το φύλλο εργασίας του με βάση το αντικείμενο που βρίσκεται στο θρανίο του
- Μετά από την κάθε απάντηση στις ερωτήσεις του φύλλου έργου, αναλογικά ορισμένοι μαθητές-τριες παρουσιάζουν προφορικά το κείμενο της απάντησης τους.
Το σενάριο αποτελείται από 5 φάσεις. Η 5η φάση μπορεί να ολοκληρωθεί ως εργασία στο σπίτι.
Στις δραστηριότητες, οι μαθητές ζητείται άλλοτε να εργαστούν ατομικά και άλλοτε συνεργατικά (με στοιχεία της μεθόδου peer instruction).
Η διδακτική προσέγγιση περιέχει κυρίως στοιχεία εποικοδομητικής μάθησης, με επιπρόσθετα στοιχεία διερευνητικής -κυρίως- αλλά και βιωματικής μάθησης, με ενδεχόμενες γνωστικές συγκρούσεις. Απαιτείται η στοχευμένη ανάπτυξη κατάλληλων παρεμβάσεων από τον εκπαιδευτικό, σε συγκεκριμένα σημεία της διδασκαλίας, τόσο για την μέχρι τότε αξιολόγηση της διδασκαλίας, όσο και για διαμορφωτική και τελική αξιολόγηση, αλλά και για την ομαλή διασύνδεση των διαδοχικών φάσεων. Η αξιολόγηση των μαθητών γίνεται διακριτικά, κυρίως μέσω της συμμετοχικής παρατήρησης του εκπαιδευτικού , που φροντίζει και ενθαρρύνει την καθολική συμμετοχή τους.
Η κατανόηση από τους μαθητές/τριες της σπουδαιότητας των διαφόρων κατηγοριών των μέσων μεταφοράς και των μέσων επικοινωνίας και η συμβολή τους στην ανθρώπινη εξέλιξη.
Η διαφορετικότητα του μαθήματος της Τεχνολογίας Το μάθημα της τεχνολογίας διδάσκεται 1 ώρα, στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα των 2 πρώτων τάξεων του γυμνασίου εδώ και 20 χρόνια και από το διδακτικό έτος 2015-16 και στην γ΄τάξη , από εκπαιδευτικούς διαφόρων τεχνικών ειδικοτήτων. Διδάσκεται παράλληλα με το μάθημα της πληροφορικής δηλ. κάθε τμήμα όταν υπερβαίνει τους 21 μαθητές χωρίζεται σε 2 υποομάδες ( ο χωρισμός αυτός οδηγεί σε ομάδες διδασκαλίας των 11-14 μαθητών). Στη πρώτη τάξη του Γυμνασίου εφαρμόζεται η μέθοδος της Ατομικής Εργασίας, προσαρμοσμένη στη μέθοδο "μαθαίνω μέσα από τη πράξη", δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή να έρθει σε επαφή με τεχνολογικά θέματα μέσω μιας σειράς ενεργειών του που σχετίζονται με: Θεωρητική μελέτη / Πραγματοποίηση κατασκευής / Δημιουργία γραπτής εργασίας / Παρουσίαση της εργασίας. Στα εισαγωγικά μαθήματα επιδιώκεται οι μαθητές/τριες , να διαμορφώσουν σαφή αντίληψη για ευρύτερες βασικές τεχνολογικές ενότητες , μεταξύ των οποίων και η ενότητα «μεταφορές και επικοινωνίες» και με βάση αυτές να επιλέξουν θέμα ατομικής εργασίας. Οι μαθητές μετά την επιλογή θέματος ατομικού έργου , καλούνται να προβληματιστούν με την αξιοποίηση πηγών πληροφόρησης για τις πολιτιστικές, κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές επιδράσεις της τεχνολογίας, τις θετικές και αρνητικές επιδράσεις της τεχνολογίας στο περιβάλλον (τρόποι μεγιστοποίησης των θετικών και ελαχιστοποίησης των αρνητικών), και τον ρόλο της τεχνολογίας στην εξέλιξη της ανθρωπότητας. Στο μάθημα δεν προβλέπεται συγκεκριμένη ύλη και οι μαθητές αξιολογούνται με μικρές γραπτές εργασίες που ανατίθενται στο σπίτι και σεμινάρια που παρουσιάζουν το πληροφοριακό υλικό που συγκεντρώνουν για διάφορα τεχνολογικά θέματα σχετικά με το περιεχόμενο των διδακτικών ενοτήτων της εισαγωγής.