Φάση Σεναρίου

Διαθεματική Ομάδα (Γενικό Λύκειο)

Αναγνώστες ενός ροΐδειου χρονογραφήματος του 1896 στον 21ο αιώνα.

3 ώρες

Επικοινωνιακό πλαίσιο.

30λεπτά
Φύλλα Εργασίας
epikoinoniako_plaisio.doc

Το προς μελέτη και επεξεργασία κείμενο είναι το χρονογράφημα του Εμμανουήλ Ροΐδη «Μονόλογος ευαισθήτου» (:Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α΄Λυκείου, 345-349)

Γίνεται ηλεκτρονική «ανάγνωση» του κειμένου από το διαδραστικό βιβλίο στο Ψηφιακό Σχολείο.  Οι μαθητές συγκρίνουν τους δύο τρόπους ανάγνωσης (συμβατικό και ηλεκτρονικό) και εκφράζουν με ελεύθερο διάλογο την άποψή τους σχετικά με την αύλη εκδοχή της "απόλαυσης του κειμένου".  Στη συνέχεια τους μοιράζεται κοινό φύλλο εργασίας. Απεικονίζουν  με τη χρήση της τεχνολογίας το επικοινωνιακό πλαίσιο του κειμένου, αναλύουν τον τίτλο, υπομνηματίζουν το κείμενο με οδηγό την κεντρική στο κείμενο έννοια της «ευαισθησίας». Έτσι διατρέχουν όλο το κείμενο έχοντας μια πρώτη αντίληψη της μακροδομής του και μια ενδεικτική εικόνα των μορφικών και επικοινωνιακών χαρακτηριστικών του χρονογραφήματος ως είδους μέσα από το παράδειγμα του Ροΐδη.  Eπισημαίνεται η ιδιαιτερότητα των επικοινωνιακών παραμέτρων που θέτει το γενέθλιο περιβάλλον του χρονογραφήματος, ο Τύπος, με τον εφήμερο, επικαιρικό χαρακτήρα του και γίνεται μια ευρύτερη αναφορά σε αυτό που ονομάζεται "Λογοτεχνία του Τύπου" με σύντομη μνεία και στα άλλα είδη (ευθυμογράφημα, επιφυλλίδα).  Οι μαθητές αναζητούν τη συναφή βιβλιογραφία στο Διαδίκτυο για το χρονογράφημα και τον Τύπο.

(Προτείνεται να εχει δημιουργηθεί από τον καθηγητή μια κοινότητα Wiki-Roidis, όπου οι μαθητές θα μπορούν να διαδρούν και να συμπαρουσιάζουν τις εργασίες τους).


Εμμ. Ροΐδης, "Μονόλογος Ευαισθήτου"

Οι μαθητές αναζητούν το κείμενο στην ψηφιακή εκδοχή του σχολικού βιβλίου και παρακολουθούν τη μακροδομή του από το περικειμενικό στοιχείο του τίτλου ως το τέλος μέσα από την κεντρική έννοια της ευαισθησίας.

Αναζήτηση της λέξης "ευαισθησία" στο ηλεκτρονικό πολυ-λεξικό της νεοελληνικής γλώσσας.


Νεοελληνικό Χρονογράφημα: ιστορική πορεία του είδους.


Αξιοποιείται συνδυαστικά με την ενότητα του σχολικού βιβλίου: Νεοελληνική Γλώσσα Α΄Λυκείου: «Χρονογράφημα», 279-295.

Νεοελληνικό Χρονογράφημα-Ψηφιακό Σχολείο


Ψηφιοποιημένος Τύπος


Οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν την εφημερίδα στην οποία δημοσιεύτηκε το κείμενο του Ροΐδη και να εντοπίσουν και άλλα παραδείγματα από το χρονογραφηματικό είδος κυρίως στα πρωτοσέλιδα της εφημερίδας Εστία από το 1910 και μετά. Εναλλακτικά μπορούν να αναζητήσουν υλικό στο αντίστοιχο ψηφιακό αρχείο Τύπου στην Εθνική Βιβλιοθήκη Ελλάδος (ΕΒΕ).

Αναζήτηση βιβλιογραφίας για το χρονογράφημα και ειδικά ανθολογιών για το είδος.

Ζητείται από τους μαθητές να σημειώσουν ονόματα χρονογράφων και να σχολιάσουν τους τίτλους των χρονογραφηματικων συλλογών με βάση την κεντρική για το είδος έννοια της ειρωνείας.

Εναλλακτικά μπορούν να αναζητήσουν υλικό στις ψηφιοποιημένες Βιβλιοθήκες του ΕΚΠΑ

Το επικοινωνιακό πλαίσιο του λογοτεχνικού κειμένου "Μονόλογος Ευαισθήτου"


Δημιουργός Σεναρίου: ΙΟΥΛΙΑΝΗ ΒΡΟΥΤΣΗ (Εκπαιδευτικός)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Αναγνώστες ενός ροΐδειου χρονογραφήματος του 1896 στον 21ο αιώνα.» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
3613