Φάση Σεναρίου

Διαθεματική Ομάδα (Γενικό Λύκειο)

Αναγνώστες ενός ροΐδειου χρονογραφήματος του 1896 στον 21ο αιώνα.

3 ώρες

Με τον τρόπο της ειρωνείας.

30λεπτά
Φύλλα Εργασίας
kathareyoysa-dimotiki.doc aforismoi.doc

Οι μαθητές έχοντας εννοήσει στην προηγούμενη φάση του μαθήματος ότι οικοδομικό στοιχείο του χρονογραφήματος είναι η ειρωνεία, επιχειρούν να φωτίσουν την έννοια και το μηχανισμό παραγωγή της στο κείμενο.  Διευρευνούν δε ευρύτερα τις ποικίλης τονικότητας έννοιες που συστεγάζονται στο πεδίο του κωμικού (λ.χ. σάτιρα, ευτραπελία, χιούμορ, σαρκασμός).  Εδώ αξιοποιείται και η αντίστοιχη ενότητα για το κωμικό από το σχολικό εγχειρίδιο (Νεοελληνική Γλώσσα Α΄Λυκείου:  «Χρονογράφημα», 279-295, για το γέλιο και το κωμικό , σελ. 262-271). Στη συνέχεια οι μαθητές αναλαμβάνοντας ανά ομάδες την επεξεργασία μιας περαγράφου από το κείμενο εντοπίζουν στο κείμενο τα σημεία ειρωνείας, σαρκασμού, σάτιρας κλπ.  Σε αυτή τους την επεξεργασία επιχειρούν να προσδιορίσουν τη συμβολή της χρήσης της καθαρεύουσας στο αποτέλεσμα της ειρωνείας αλλά και να σταχυολογήσουν ροΐδειους αφορισμούς μέσα από το συγκεκριμένο κείμενο (βλ.ενδεικτικά: φύλλο εργασίας 1) μυούμενοι και στη μικροδομική προσέγγιση του κειμένου.

 


Αναζήτηση της έννοιας της ειρωνείας στο ηλεκτρονικό πολυ-λεξικό της νεοελληνικής γλώσσας.


Αναζητούνται στη συνέχεια και οι συναφείς έννοιες με τις οποίες συγκατοικεί η έννοια της ειρωνείας στο ευρύ πεδίο του κωμικού.

Ψηφιακό Σχολείο: Θέματα για το γέλιο και το κωμικό


Πρόκειται για την ενότητα του σχολικού εγχειριδίου

Αναζήτηση ροΐδειων αφορισμών.

Οι μαθητές αναζητούν στο Σπουδαστήριο του Ελληνισμου τους ανθολογημένους αφορισμούς του Ροΐδη εντοπίζοντας τα θέματα που ήταν στην αιχμή του σατιρικού του δόρατος

Δημιουργός Σεναρίου: ΙΟΥΛΙΑΝΗ ΒΡΟΥΤΣΗ (Εκπαιδευτικός)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Αναγνώστες ενός ροΐδειου χρονογραφήματος του 1896 στον 21ο αιώνα.» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
3614