Φάση Σεναρίου
Καλλιτεχνικά / Εικαστικά (Γυμνάσιο)
Μελετώ τον πίνακα «Το υπνοδωμάτιο του Βαν Γκογκ»
Οι μαθητές/τριες μελετούν προσεκτικά τον πίνακα "Το υπνοδωμάτιο του Βαν Γκογκ". (Εικόνα με διαδραστικές περιοχές)
Συζητούν την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα που αποπνέει το έργο, τα χρώματα που κυριαρχούν και τα σημεία που τραβούν την προσοχή τους.(Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής)
Έπειτα, αναζητούν με ποιον στίχο του ποιήματος "Βράδυ" του Καρυωτάκη θα συνέδεαν τον πίνακα. Τους ζητείται να γράψουν δικά τους κείμενα με τις ακόλουθες οδηγίες: (Φύλλο εργασίας 1)
1. Μπείτε στη θέση του ποιητή για λίγο και συμπληρώστε τις προτάσεις σα να είστε αυτός που ζει μέσα στο δωμάτιο του πίνακα: «Βλέπω… Έχω… Νιώθω… Θέλω… Αναρωτιέμαι...»
2. Φανταστείτε ότι σε αυτό το δωμάτιο μένει ο Καρυωτάκης. Κρατάτε στα χέρια σας το ημερολόγιο του ποιητή. Τι θα μπορούσε να γράφει; Τι θα μπορούσε να συμβεί; Συνεχίστε…
Τέλος, δημιουργούν ένα δικό τους εικαστικό έργο σύμφωνα με τις ακόλουθες οδηγίες: (Φύλλο εργασίας 2)
1. Ζωγραφίστε το δικό σας δωμάτιο, προσπαθώντας να εκφράσετε τα δικά σας συναισθήματα γι΄ αυτό με λεπτομέρειες και χρώματα.
2. Αναδημιουργήστε το δωμάτιο του Βαν Γκογκ με βάση το δικό σας γούστο για τα χρώματα προσθέτοντας λεπτομέρειες που θα δείχνουν ότι είναι πιο σύγχρονο ή πιο κοντά στο δικό σας πραγματικό δωμάτιο.
3. Επιλέξτε μια λεπτομέρεια του πίνακα και αυτοσχεδιάστε ελεύθερα μετασχηματίζοντας την σε μοτίβο, τοπίο, αντικείμενο ή αφαιρετική σύνθεση.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Καλό είναι να δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να επιλέξουν αν θα παράγουν κείμενο ή εικαστικό έργο, ώστε το καθένα να εμβαθύνει σε αυτό που το ελκύει περισσότερο. Έτσι, μπορεί να τους δοθεί μόνο το αντίστοιχο φύλλο εργασίας, 1 ή 2.
Η προσέγγιση του έργου του Βαν Γκογκ γίνεται με βιωματικό και ενεργητικό τρόπο δίνοντας τους την ευκαιρία να εκφραστούν με όποιον τρόπο τους αγγίξει περισσότερο στη συγκεκριμένη φάση. Παιδιά που τώρα θα γράψουν κείμενα, στην επόμενη φάση μπορεί να θέλουν να ζωγραφίσουν. Το σενάριο προσπαθεί να ζωντανέψει την εμπειρία της συνέργειας των τεχνών, προωθώντας την ιδέα ότι η γνώση και η πραγματικότητα προσεγγίζονται με πολλούς τρόπους.