Ένα βράδυ που ο Καρυωτάκης συνάντησε τον Βαν Γκογκ

Καλλιτεχνικά / Εικαστικά (Γυμνάσιο)

Ένα βράδυ που ο Καρυωτάκης συνάντησε τον Βαν Γκογκ

3 ώρες
Γενική περιγραφή περιεχομένου

Οι μαθητές καλούνται σ΄ ένα φανταστικό ταξίδι σε άλλο τόπο και χρόνο, όπου ο ποιητής Κώστας Καρυωτάκης θα «συναντηθεί» με τον ζωγράφο Βίνσεντ Βαν Γκογκ και η ποίηση με τη μουσική και τη ζωγραφική. Πρόκειται για μια συνομιλία ανάμεσα στο ποίημα «Βράδυ» του Κώστα Καρυωτάκη και στα έργα «Το υπνοδωμάτιο του Βαν Γκογκ» και «Έναστρη νύχτα» του Βαν Γκογκ, με στόχο οι μαθητές/τριες να εμπνευστούν δημιουργώντας συνειρμικά τα δικά τους έργα είτε με λόγο είτε με εικόνα.  


Εκπαιδευτικό Πρόβλημα

Με μια σύντομη παρουσίαση της ζωής του Βίνσεντ Βαν Γκογκ και του Κώστα Καρυωτάκη εξάπτουμε το ενδιαφέρον των μαθητών για το έργο τους και την τραγική προσωπική τους ιστορία, οξύνεται η αντίληψη των παιδιών και τίθενται ερωτήματα όσον αφορά τη θέση του καλλιτέχνη μέσα στην κοινωνία και την αποδοχή του έργου του από το πλήθος.

Το ποίημα «Βράδυ» του Κ. Καρυωτάκη, μελοποιημένο από τη Λένα Πλάτωνος, θα αποτελέσει το σημείο εκκίνησης για μια δημιουργική επαφή μεταξύ λογοτεχνίας, μουσικής και ζωγραφικής. Η μουσική ως μέσο απελευθέρωσης συναισθημάτων μεταμορφώνει την ατμόσφαιρα της τάξης δημιουργώντας μια συναισθηματική σχέση με το γνωστικό αντικείμενο.

Το παρόν ψηφιακό σενάριο εστιάζει σε δύο έργα-σταθμούς του Βαν Γκογκ στην ιστορία της τέχνης, με στόχο οι μαθητές να γνωρίσουν και να αγαπήσουν τη μοντέρνα τέχνη. Αναζητώντας ποιά στοιχεία των έργων τούς τραβούν την προσοχή, θα μάθουν για την ιδιαίτερη τεχνική του καλλιτέχνη, ώστε να εμπνευστούν και να πειραματιστούν δημιουργικά.

Έτσι, με γλωσσικές και εικαστικές δραστηριότητες οι μαθητές θα προσεγγίσουν συνειρμικά τα έργα τέχνης με βάση το συναίσθημα και την εμπειρία τους και θα δημιουργήσουν ποίηματα, πεζά, εικαστικά έργα, ιστολόγια, αφίσες και πολυτροπικά κείμενα που συνδυάζουν λόγο και εικόνα, ενεργοποιώντας τη φαντασία τους και καταθέτοντας την προσωπική τους ματιά.

at 50/100
Εκπαιδευτική Βαθμίδα που απευθύνεται το σενάριο
Γυμνάσιο
Θεματική Ταξινομία
Καλλιτεχνικά / Εικαστικά >
Τύπος Διαδραστικότητας
Ενεργός μάθηση
Επίπεδο Διαδραστικότητας
υψηλό
Προτεινόμενη ηλικιακή ομάδα:
-6
6-9
9-12
12-15
15-18
18-25
25+
Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου:
Γνωρίζω το έργο των Βαν Γκογκ και Καρυωτάκη
20λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Αίθουσα τάξης με ΗΥ, προβολέα και ιντερνέτ. Εναλλακτικά, Εργαστήριο Πληροφορικής για μεγαλύτερη διαδραστικότητα.
Ακούω το ποίημα «Βράδυ» του Κ. Καρυωτάκη
25λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Αίθουσα τάξης με ΗΥ, προβολέα και ιντερνέτ. Εναλλακτικά, Εργαστήριο Πληροφορικής για μεγαλύτερη διαδραστικότητα.
Μελετώ τον πίνακα «Το υπνοδωμάτιο του Βαν Γκογκ»
45λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Αίθουσα τάξης με ΗΥ, προβολέα και ιντερνέτ. Εναλλακτικά, Εργαστήριο Πληροφορικής για μεγαλύτερη διαδραστικότητα.
Εμπνέομαι από την «Έναστρη νύχτα» του Βαν Γκογκ
30λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Αίθουσα τάξης με ΗΥ, προβολέα και ιντερνέτ. Εναλλακτικά, Εργαστήριο Πληροφορικής για μεγαλύτερη διαδραστικότητα.
Παρουσίαση των έργων και συζήτηση
15λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Αίθουσα τάξης με ΗΥ, προβολέα και ιντερνέτ.
Διδακτικοί Στόχοι
Να αποκτήσουν θετική στάση για τη μοντέρνα τέχνη γνωρίζοντας τη ζωή και το έργο του Βαν Γκογκ.
Να πλάσουν μορφές και εικόνες από τη φαντασία τους εκφράζοντας προσωπικά συναισθήματα και εμπειρίες.
Να πειραματιστούν με ερεθίσματα από διαφορετικές τέχνες: ποίηση – μουσική – ζωγραφική.
Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα διαφορετικότητας μπαίνοντας στη θέση ιδιαίτερων καλλιτεχνών.
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου
Βίνσεντ Βαν Γκογκ, Κώστας Καρυωτάκης, ζωγραφική, ποίηση, μουσική, Βράδυ, Έναστρη Νύχτα, Το υπνοδωμάτιο του Βαν Γκογκ, συνειρμοί, πινελιά, χρώμα,
Υλικοτεχνική υποδομή
Αίθουσα τάξης με ΗΥ, προβολέα και σύνδεση με το ιντερνέτ. Εναλλακτικά μπορεί να γίνει και στο Εργαστήριο Πληροφορικής για μεγαλύτερη διαδραστικότητα.
Δημιουργός Σεναρίου: Μαρία Καλδή (Εκπαιδευτικός)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Ένα βράδυ που ο Καρυωτάκης συνάντησε τον Βαν Γκογκ» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.