Φάση Σεναρίου
Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων (Γυμνάσιο)
Ερμηνευτική επεξεργασία της υπόθεσης του έργου
Οι μαθητές, μαζί με τους εκπαιδευτικούς από την πρώτη τους συνάντηση αποφασίζουν οτι θα ασχοληθούν με τις πιο σημαντικές σκηνές του έργου έτσι ώστε μέχρι το τέλος της χρονιάς να έχουν δημιουργήσει ξανά την υπόθεση του έργου με ένα ολοκληρωμένο νόημα.
Οι σκηνές με τις οποίες θα ασχοληθούν κατα τη διάρκεια της χρονιάς είναι: 1η : Η Ελένη μπροστά στον τάφο του Πρωτέα. 2η: Η Συνάντηση Τεύκρου - Ελένης. 3η: Η παρηγοριά του Χορού προς την Ελένη 4η: Η εμφάνιση του Μενελάου και η συνάντηση του με την Γερόντισσα 5η:Η συνάντηση Ελένης - Μενελάου 6η: Η οργάνωση του σχεδίου και η βοήθεια της Θεονόης 7η: Η συνάντηση Μενελάου - Ελένης - Θεοκλύμενου 8η: Η απόδραση από την Αίγυπτο
Στην πρώτη φάση, οι μαθητές μυούνται στην υπόθεση του έργου και συγκεκριμένα στην εκάστοτε σκηνή πάνω στην οποία θα εργαστούν.
Για παράδειγμα, αν βρίσκονται στον Πρόλογο στην 2η σκηνή, στη συνάντηση του Τεύκρου με την Ελένη, τότε οι μαθητές δουλεύουν αυτή ακριβώς τη σκηνή στις 5 παράλληλες φάσεις που αναφέρονται στο ψηφιακό σενάριο.
Δίνεται στους μαθητές, ο τόπος, ο χρόνος, τα πρόσωπα, καθώς και σκηνοθετικές και σκηνογραφικές λεπτομέριες.
Οι μαθητές κινητοποιούνται συναισθηματικά, σχολιάζοντας την θέση και την ψυχολογική κατάσταση των ήρώων. Για παράδειγμα, στη 2η σκηνή η Ελένη βιώνει τεράστιες εσωτερικές δυσκολίες μαθαίνοντας τα δυσάρεστα νέα για την τύχη της οικογένειάς της και αδυνατεί να αντιδράσει και να εκδηλώσει την πραγματική ψυχοσυναισθηματική της κατάσταση.. Με την τεχνική της προσομοίωσης ενθαρρύνουμε τους μαθητές να θυμηθούν και να σχολιάσουν αντίστοιχες καταστάσεις στις οποίες βρέθηκαν οι ίδιοι σε δύσκολη θέση, κι έπρεπε να αποκρύψουν τη συναισθηματική τους φόρτιση.
Προχωρούμε στη δραματοποιημένη ανάγνωση του κειμένου όπου ενθαρρύνουμε τους μαθητές να ταυτιστούν με τους ήρωες, να ξεδιπλώσουν όσα εξωγλωσσικα και παραγλωσσικα στοιχεία και θεατρικό ταλέντο διαθέτουν, και να διαβάσουν τα λόγια των ηρώων.
Μπορούμε να δώσουμε ελαφρώς διασκευασμένο το κείμενο σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες για να διευκολύνουμε την κατανόησή τους αλλά και να τους δώσουμε κάποιο χαρακτηριστικό αξεσουάρ του κάθε ήρωα να το έχουν μαζί τους (π.χ. ένα τόξο με βέλη για τον Τεύκρο κι ένα μαντήλι ή μακρύ φόρεμα για την Ελένη, κάποιο μπαστούνι για την γερόντισσα κτλ) για να βιώσουν περισσότερο τον χαρακτήρα που υποδύονται.
Στη συνέχεια, χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο και παρακολουθούμε αποσπάσματα θεατρικών παραστάσεων ή φωτογραφίες, σχολιάζοντας και αναλύοντας τους χαρακτήρες.