Φάση Σεναρίου
Τεχνολογία (Προσχολική)
Είμαστε όλοι αρχηγοί!
Η διαμόρφωση του δημοκρατικού πολίτη είναι ζητούμενο σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης αποτελώντας παγκόσμιο εκπαιδευτικό στόχο. Το νηπιαγωγείο έχει ως απαραίτητη αφετηρία το δημοκρατικό παιδαγωγικό κλίμα και μπορεί να χρησιμοποιεί ποικίλες δραστηριότητες για τη μύηση του παιδιού σε βασικές αξίες και πρακτικές της δημοκρατίας αλλά και την υποβοήθηση της κατανόηση της έννοιας του πολίτη του μέλλοντος. Μια ιδιαίτερα βιωματική δραστηριότητα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η θέσπιση του εκπαιδευτικού συμβολαίου στην αρχή της σχολικής χρονιάς που θα μπορούσε να έχει τη μορφή συντάγματος σε συνδυασμό με τη βίωση της εμπειρίας του «συναποφασίζουμε» μέσα από ένα εικονικό τοπικό συμβούλιο.
Τα παιδιά της προσχολική ηλικίας μπορούν να αποκτήσουν ορισμένες βασικές γνώσεις για το πολίτευμα της δημοκρατίας, την ιστορία, τη λειτουργία του, τη θέση του πολίτη σε αυτό με αφορμή επίκαιρα γεγονότα (Martorella, 1994) όπως: α) ο εορτασμός της εξέγερσης του Πολυτεχνείου τη 17η Νοεμβρίου 1973, β) η διεξαγωγή εκλογών γ) η συνέλευση οργανώσεων γονέων ή εκπαιδευτικών, δ) οι απεργιακές κινητοποιήσεις, ή όπως συνέβη στη δική μας περίπτωση με αφορμή την πρόσκληση της τοπικής κοινωνίας για τη συμμετοχή των παιδιών στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Δημοκρατίας μέσω μίας αφίσας που αποστάλθηκε στο νηπιαγωγείο.
Η αφίσα, λοιπόν, όπως κάθε νέα ανακοίνωση ή γράμμα τέθηκε προς συζήτηση στη γωνιά συγκέντρωσης. H αφίσα απεικόνιζε ανθρώπους κάθε ηλικίας να μιλάνε αλλά και να ακούνε σε φωτογραφίες κοντινές (τύπου καρέ) η μία φωτογραφία δίπλα στην άλλη, δημιουργώντας έτσι μία ανθρώπινη αλυσίδα. Η εικόνα αυτή αποτέλεσε την αφόρμηση για τη συζήτηση που ακολούθησε. Αρχικές διατυπώσεις των παιδιών για το τί συζητάνε και τι δείχνει η εικόνα ακριβώς και με ποιο δηλαδή στόχο οδήγησαν τη συζήτηση για το ποιον πρέπει να ακούμε και αν ακούμε πάντα όταν μας μιλάνε οι άλλοι.
Σταδιακά η συζήτηση οδηγήθηκε στο αν μπορούμε να μιλάμε όλοι και ποιος αποφασίζει ποιος θα μιλήσει, ποιος δηλαδή θα είναι αρχηγός, ποιος αποφασίζει για το πώς περνάμε τις ώρες που βρισκόμαστε στο Νηπιαγωγείο. Ακούστηκαν διάφορες απόψεις που κυρίως συνοψίζονται πως όλοι θέλουμε να είμαστε αρχηγοί και βέβαια όλοι θέλουμε να μιλήσουμε αλλά και να μας ακούσουν.Όταν μποορύμε να μιλήσουμε όλοι και όλοι να γίνουμε αρχηγοί τότε έχουμε ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. Στη συνέχεια ρωτήθηκαν τα παιδιά αν γνωρίζουν τι σημαίνει η λέξη δημοκρατία που είχε αναφερθεί από έναν μαθητή που το είχε ακούσει από το μπαμπά του (εποχή εκλογών),. Οι απόψεις τους καταγράφθηκαν από τη νηπιαγωγό σε χαρτί όπως συνηθίζεται. Στο σημείο αυτό είναι βασικό να αναφερθεί πως οι περισσότεροι μαθητές αποτύπωσαν την έννοια της δημοκρατίας κυρίως στο κομμάτι των κανόνων αλλά και του δικαιώματος της ελευθερίας. Δεδομένου των πρόσφατων εκλογών επικεντρώθηκαν σε αυτή τη βιωματική εμπειρία διατυπώνοντας απόψεις πως δημοκρατία είναι να ψηφίζουμε, να είμαστε όλοι αρχηγοί, να λέμε τη γνώμη μας, να κάνουμε γιορτές και να έχουμε πολλά μαγαζιά να αγοράζουμε ό,τι θέλουμε. Όταν όλα τα παιδιά είπαν τη γνώμη τους τοτε σε ρόλο δημοσιογραφου σε ζευγάρια ο ένας ρωτούσε και πάλι τον άλλο τι είναι δημοκρατία και η απάντηση ηχογραφήθηκε με τη χρήση κινητού τηλεφώνου λόγω ευχρηστίας και απλότητας στο χειρισμό ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί με την καθοδήγηση της νηπιαγωγού από τα παιδιά.
Στη συνέχεια για την οπτική αναγνώριση της λέξης, η λέξη γράφτηκε από τα παιδιά συνεργατικά, ανάλογα με το γράμμα που έχουν στο όνομά τους στον πίνακα συζήτησης προκειμένου να διερευνηθεί περισσότερο το επόμενο διάστημα.
Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε με την αναγραφή της λέξης σε ατομικό φύλλο εργασίας με όποιο τρόπο μπορούσε το κάθε παιδί κοιτώντας την αρχική λέξη στον πίνακα και τη διακόσμηση της λέξης ώστε να μοιάζει με σύνθημα σε τοίχο.