Εγώ και οι άλλοι
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας (Γενικό Λύκειο)
Με το παρόν ψηφιακό σενάριο οι μαθητές/ήτριες θα επιχειρηθεί αρχικά να αναπτύξουν την ικανότητα αυτοαντίληψής τους μέσα από ασκήσεις αυτοπροσδιορισμού και αναγνώρισης του ευατού τους. Στην συνέχεια μέσω μιας διαδικασίας "αποκαλυτπικής" μάθησης θα τεθούν τα ζητήματα που σχετίζονται με την αναγνώρισης της ετερότητας και την αποδοχή του άλλου.
Η προσπάθεια των μαθητών/τριών να ορίσουν τον ευατό τους θα έχει ως αφετηρία μια άσκηση αυτοπροσδιορισμού (άσκηση "Είμαι"). Στο πλαίσιο αυτό επιδιώκεται να κατανοήσουν τον σύνθετο χαρακτήρα της προσωπικότητάς τους και τις διαφορετικές κατηγορίες του ευατού (βιολογικός "ευατός", κοινωνικός και ψυχολογικός). Απόρροια αυτής της διαδικασίας είναι η αποδοχή του ενός και μοναδικού χαρακτηριστικού όλων των ατόμων, το ότι είμαστε "άνθρωποι".
Στην δεύτερη φάση του σεναρίου οι μαθητές/ήτριες θα εκφράσουν την γνώμη τους και τα συναισθήματά τους για κάποιες φράσεις οι οποίες συνδέονται με την Maya Angelou καθώς και για την ίδια την ποιήτρια και κοινωνική ακτιβίστρια των ΗΠΑ, χωρίς να έχουν υπόψη τους πρόσθετες πληροφορίες για την ζωή της. Σε επόμενο στάδιο οι μαθητές/ήτριες θα γνωρίσουν στοιχεία από την βιογραφία της Angelou και θα συγκρίνουν τις απαντήσεις τους με αυτές που έδωσαν αρχικά.
Στην τρίτη φάση του σεναρίου οι μαθητές/ήτριες θα δημιουργήσουν το δικό τους οικογενειακό δέντρο με σκοπό να αναγνωρίσουν τον ευατό τους με μια διαφορετική οπτική και να κατανοήσουν την συνθετότητα των παραγόντων κληρονομικότητας και περιβάλλοντος στην διαμόρφωση της προσωπικότητας τους.

Όπως αναφέρεται στις Γενικές Αρχές του ΔΕΠΠΣ (Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάρων Σπουδών) ΦΕΚ 303Β/13-03-2003 : "... το σχολείο καλείται να συμβάλλει πρωτίστως στη διαμόρφωση προσωπικοτήτων με στέρεες ηθικές αρχές και ισχυρή αυτοαντίληψη και να δώσει βαρύτητα στην ικανοποίηση του συνόλου των συναισθηματικών και νοητικών αναγκών και ενδιαφερόντων του μαθητή.....Προς την κατεύθυνση αυτή θεωρείται αναγκαίο να προωθηθούν:
:α. η εξασφάλιση συνθηκών που επιτρέπουν στο μαθητή να αναπτύξει την προσωπικότητα του με ισχυρή αυτοαντίληψη, συναισθηματική σταθερότητα, κριτική και διαλεκτική ικανότητα καθώς και θετική διάθεση για συνεργασία και αυτενέργεια˙ μια προσωπικότητα υπεύθυνη, δημοκρατική και ελεύθερη, με κοινωνικές και ανθρωπιστικές αρχές, χωρίς θρησκευτικές και πολιτισμικές προκαταλήψεις...."
Στο πλαίσιο αυτό υλοποιούνται δράσεις μέσω προγραμμάτων Αγωγής Υγείας, συμβάλλοντας στην βελτίωση και προαγωγή της ψυχικής υγείας και της κοινωνικής ευεξίας των μαθητών/τριών, μέσα από την ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων και της κριτικής τους σκέψης.
Ειδικότερα, η ανάπτυξη της αυτο-αντίληψης των μαθητών/τριών θεωρείται πρωταρχικής σημασίας για την διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους. Παράλληλα, μέσα από την αναγνώριση των βιολογικών και περιβαλλοντικών παραγόντων που συμβάλουν στην ανάπτυξή τους, οι μαθητές/ήτριες μπορούν να κατανοήσουν ευχερέστερα τον σύνθετο και πολλαπλό χαρακτήρα της προσωπικότητας τους και να κατανοήσουν στην πράξη την έννοιας της ετερότητας. Επιδιώκεται με άλλα λόγια, η αποδοχή της ετερότητας βιωματικά ως εμπειρία ζωής, μέσα από μια διαδικασία "αποκάλυψης" και η αποφυγή παραδοσιακών τρόπων διδασκαλίας. Τέλος, μέσω αυτής της διαδικασίας η έννοια της αυτοαντίληψης αποκτά ένα δυναμικό χαρακτήρα, δεν λειτουργεί μόνο ως ενδοσκόπηση αλλά και ως αφετηρία για να κατανοήσουμε τις σχέσεις μας με τους άλλους.
Δημιουργός Σεναρίου: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΚΙΟΖΗΣ (Εκπαιδευτικός)