Φάση Σεναρίου

Προσχολική Παιδαγωγική (Προσχολική)

Άραγε η λύπη κι η χαρά πώς χρωματίζουν την καρδιά;

3 ώρες

Συναισθήματα και Τέχνη

40λεπτά
Φύλλα Εργασίας
fotografies_epilogis.docx

Αρχικά, στην ολομέλεια τα νήπια ακούν διάφορα μουσικά κομμάτια και δηλώνουν ποιο συναίσθημα τους γεννούν, χρησιμοποιώντας μία από τις κάρτες που έχουν φτιάξει σε προηγούμενη φάση [βλ. φωτό στο φύλλο εργασίας 1]. Για όσο χρόνο παίζει το κάθε κομμάτι συζητάμε για ποιους λόγους διάλεξαν την κάθε κάρτα. Μάλιστα ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες είναι οι συζητήσεις όταν τα συναισθήματα είναι ανάμικτα, επομένως από την αρχή αναφέρουμε ότι υπάρχει η δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν περισσότερες από μία κάρτες εάν έτσι αισθάνονται. Παρόμοια διαδικασία ακολουθείται και με τα παρουσιαζόμενα έργα τέχνης. Και στις δύο περιπτώσεις δίνεται επαρκής χρόνος στα νήπια να μιλήσουν για τις επιλογές τους.

Σε μεταγενέστερο χρόνο, τα νήπια έχουν την ευκαιρία, εάν το επιθυμούν, να δουλέψουν στους υπολογιστές ατομικά ή σε ζευγάρια - κατά προτίμηση την ώρα των ελεύθερων δραστηριοτήτων - ώστε να επεξεργαστούν τα έργα τέχνης [μουσικά & εικαστικά] στο δικό τους χρόνο και με το δικό τους ρυθμό, διαλέγοντας απαντήσεις για τις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που ακολουθούν το κάθε μουσικό κομμάτι και τον κάθε πίνακα ζωγραφικής. Οι λέξεις των τεσσάρων βασικών συναισθημάτων είναι ήδη γνωστές στα παιδιά από τις προηγούμενες δραστηριότητες επομένως δεν προβλέπεται να συναντήσουν δυσκολίες στην αναγνώριση των λέξεων, στην περίπτωση βέβαια που χρειαστεί, θα υπάρξει διαθέσιμη βοήθεια. Έτσι δημιουργούνται και συνθήκες εξατομίκευσης των δραστηριοτήτων αφού τα παιδιά μπορούν να συζητήσουν τις επιλογές τους είτε με τον εκπαιδευτικό, είτε με το ζευγάρι τους.

Ο προτεινόμενος για την παρούσα φάση χρόνος είναι ενδεικτικός διότι η δραστηριότητα αυτή [τμηματικά ή στο σύνολό της] μπορεί να επαναλαμβάνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, εμπλουτισμένη βεβαίως με περισσότερα & διαφορετικά έργα τέχνης [μουσικά, εικαστικά, φωτογραφικά, γλυπτά] για όσο καιρό ο εκπαιδευτικός διαπιστώνει ότι οι δραστηριότητες αυτές διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών, διότι βάσει εμπειρίας η 'συνομιλία' με την τέχνη κι η κοινωνικοσυναισθηματική αλληλεπίδραση μόνον ωφέλιμες επιρροές έχουν στον προφορικό λόγο των παιδιών, τη δημιουργική και κριτική τους σκέψη και τη συναισθηματική τους ωρίμανση καθώς ξεκλειδώνουν την ενσυναίσθηση και φαντασία τους.


Πολίτικη κουζίνα

Αποφεύγεται η χρήση εικόνων ή βίντεο ώστε τα οπτικά ερεθίσματα να μην επηρεάζουν τα συναισθήματα των παιδιών.

Πολίτικη κουζίνα

Σε μεταγενέστερο χρόνο, ατομικά ή σε ζευγάρια, τα νήπια απαντούν στην ερώτηση πολλαπλής επιλογής, αναγνωρίζοντας τη λέξη που εκφράζει καλύτερα τα εκάστοτε συναισθήματά τους.

Βεβαίως όλες οι απαντήσεις μπορούν να επιλεγούν διότι στόχος μας είναι να έρθουν στην επιφάνεια τα συναισθήματα των παιδιών και να τους δοθεί η ευκαιρία να μιλήσουν γι' αυτά.

Πειρατές της Καραϊβικής

Αποφεύγεται η χρήση εικόνων ή βίντεο ώστε τα οπτικά ερεθίσματα να μην επηρεάζουν τα συναισθήματα των παιδιών.

Πειρατές της Καραϊβικής

Σε μεταγενέστερο χρόνο, ατομικά ή σε ζευγάρια, τα νήπια απαντούν στην ερώτηση πολλαπλής επιλογής, αναγνωρίζοντας τη λέξη που εκφράζει καλύτερα τα εκάστοτε συναισθήματά τους.

Ritual fire danse

Αποφεύγεται η χρήση εικόνων ή βίντεο ώστε τα οπτικά ερεθίσματα να μην επηρεάζουν τα συναισθήματα των παιδιών.

Ritual fire danse

Σε μεταγενέστερο χρόνο, ατομικά ή σε ζευγάρια, τα νήπια απαντούν στην ερώτηση πολλαπλής επιλογής, αναγνωρίζοντας τη λέξη που εκφράζει καλύτερα τα εκάστοτε συναισθήματά τους.

Ode to joy

Αποφεύγεται η χρήση εικόνων ή βίντεο ώστε τα οπτικά ερεθίσματα να μην επηρεάζουν τα συναισθήματα των παιδιών.

Ode to joy

Σε μεταγενέστερο χρόνο, ατομικά ή σε ζευγάρια, τα νήπια απαντούν στην ερώτηση πολλαπλής επιλογής, αναγνωρίζοντας τη λέξη που εκφράζει καλύτερα τα εκάστοτε συναισθήματά τους.

Turkish March

Αποφεύγεται η χρήση εικόνων ή βίντεο ώστε τα οπτικά ερεθίσματα να μην επηρεάζουν τα συναισθήματα των παιδιών.

Turkish March

Σε μεταγενέστερο χρόνο, ατομικά ή σε ζευγάρια, τα νήπια απαντούν στην ερώτηση πολλαπλής επιλογής, αναγνωρίζοντας τη λέξη που εκφράζει καλύτερα τα εκάστοτε συναισθήματά τους.

The dying swan

Αποφεύγεται η χρήση εικόνων ή βίντεο ώστε τα οπτικά ερεθίσματα να μην επηρεάζουν τα συναισθήματα των παιδιών.

The dying swan

Σε μεταγενέστερο χρόνο, ατομικά ή σε ζευγάρια, τα νήπια απαντούν στην ερώτηση πολλαπλής επιλογής, αναγνωρίζοντας τη λέξη που εκφράζει καλύτερα τα εκάστοτε συναισθήματά τους.

Η κραυγή


Η γυναίκα με την ομπρέλλα


Guernica


Η γέννηση της Αφροδίτης


Luncheon of the boating party


La classe de danse


Η κραυγή


Η γέννηση της Αφροδίτης


Η γυναίκα με την ομπρέλλα


Guernica


La classe de danse


Luncheon of the boating party


Δημιουργός Σεναρίου: ΕΥΓΕΝΙΑ ΡΟΥΣΣΟΥ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Άραγε η λύπη κι η χαρά πώς χρωματίζουν την καρδιά;» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
2173