Άραγε η λύπη κι η χαρά πώς χρωματίζουν την καρδιά;
Προσχολική Παιδαγωγική (Προσχολική)
Με αφόρμηση το παραμύθι του Leo Lionni "Le petit bleu et le petit jaune" τα νήπια ενθαρρύνονται να εξερευνήσουν τον κόσμο των συναισθημάτων: συζητούν αρχικά για το πώς αισθάνονται οι ήρωες, εικάζοντας με αφετηρία τα πιθανά δικά τoυς συναισθήματα υπό παρόμοιες συνθήκες. Στη συνέχεια, μέσα από εικόνες, καλούνται ν' αναγνωρίσουν μερικά βασικά συναισθήματα [χαρά, λύπη, θυμό, φόβο], να παρατηρήσουν με ποιον τρόπο καθρεπτίζονται στο ανθρώπινο πρόσωπο και να διηγηθούν δικά τους σχετικά βιώματα. Έπειτα, τα νήπια ανακαλύπτουν τις αντίστοιχες λέξεις και με παιγνιώδη τρόπο εξασκούν τις 'αναγνωστικές' τους δεξιότητες αλλά και αποδίδουν ένα χρώμα-σύμβολο στο κάθε συναίσθημα. Επόμενο βήμα, η σύνδεση των συναισθημάτων με την Τέχνη και πιο συγκεκριμένα τη μουσική και τη ζωγραφική: τα παιδιά ακούνε διάφορα μουσικά κομμάτια και τα συνδέουν με το συναίσθημα που τους προκαλεί το καθένα, χρησιμοποιώντας το χρωματικό σύμβολο της προηγούμενης φάσης. Επίσης, παρατηρούν πίνακες ζωγραφικής και συζητούν πώς ένιωθε άραγε ο ζωγράφος που τους δημιούργησε αλλά πώς νιώθουν και τα ίδια όταν τους κοιτάζουν, αιτιολογώντας τις ιδέες τους βάσει προσωπικών εμπειριών. Τέλος, στη διάρκεια της αξιολόγησης αποπειράται κυρίως η αποτίμηση των δραστηριοτήτων από τα ίδια τα παιδιά καθώς και τα συναισθήματα που βίωσαν κατά τη διάρκειά τους. Επιπλέον, ενδεικτικά προτείνονται πιθανές δραστηριότητες για την επέκταση του σεναρίου είτε ψηφιακά, είτε συμβατικά.

Το προτεινόμενο σενάριο επιδιώκει να δώσει στους μικρούς μαθητές τη δυνατότητα να παρατηρήσουν, ν' αναγνωρίσουν και να εκφράσουν βασικά συναισθήματα και να τα συνδέσουν με χρώματα και έργα τέχνης αναπτύσσοντας τη φαντασία, τη δημιουργική σκέψη και τον προφορικό τους λόγο.
Χαρούμενα παιδιά: 1) http://blog.quietclarity.com/wp-content/uploads/2012/07/happy.jpeg
2) http://www.1staidinternational.com/resources/_wsb_374x249_Happy+Kid.png
3) https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTS0B_pA96EBICjPLMEGb5s7AFGCEaIP_dYwWasvFx6Frp_GHzN
4) https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTheQOGJvPdr4h7HJl4JVhODQic4VUMjQOK_LMQ15RkAq1PoGNgTg
Λυπημένα παιδιά: 1) http://www.divorce360.com/images/articleimages/CantGetChildSupport_2_340.jpg
2) http://www.popphoto.com/sites/popphoto.com/files/import/2014/files/_images/201408/sad_kid.jpg
3) http://4.bp.blogspot.com/-5ZimwldeDHE/TdSB_fwvbYI/AAAAAAAAACU/DrsFBSvePQg/s1600/profound_sadness.gif
4) http://www.todaysparent.com/wp-content/uploads/2011/10/iStock_000010826846Small.jpg
Φοβισμένα παιδιά: 1) http://www.itsybitsysteps.com/wp-content/uploads/2012/10/scared-kids.jpg
2) https://pbs.twimg.com/profile_images/1286192215/scared_child_400x400.jpg
3) https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRd27uTk86rmFTwgKNECTY43e0erVVKdTs-MmXut5j9x6FlU7IP
Θυμωμένα παιδιά: 1) https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTFm-ZuqOD9wRYMxWTbFIVxWvLnG_NmZBLltV8wshS7EKQFl2W5
2) http://www.thomasschoenberger.com/blog/wp-content/uploads/2013/02/angry-kid-.jpg
3) https://faithsighanddiy.files.wordpress.com/2015/03/temper-tantrum.jpg?w=456&h=456
4) http://thecuriousdentist.com/wp-content/uploads/2013/11/angry-baby-888.png
EMOTICONS
φόβος: http://2.bp.blogspot.com/_gmsuUJUzcaU/TOzChVdGvBI/AAAAAAAAACQ/V15xtq-soNY/s320/happy_face_scared_hg_clr.gif
θυμός: http://consiglidag.altervista.org/consiglidag/wp-content/uploads/2015/03/emoticon-rabbia-31.png
λύπη: http://www.clipartbest.com/cliparts/aTq/oBz/aTqoBzL8c.jpeg
χαρά: http://st.depositphotos.com/1052233/3836/v/170/depositphotos_38360779-Big-smile-emoticon.jpg
εικόνα ‘‘ χέρια & καρδιά’’ https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR4vKKgZr19qzKdAYoVPtt7qSCYIoPJsXFeSkyntZywSYH1NYUl
Αξιοποιήθηκε το Web.2 εργαλείο WORDLE [http://www.wordle.net/ ] για τη δημιουργία του λεκτικού νεφελώματος.
Τα βίντεο που χρησιμοποιούνται είναι ίδιες δημιουργίες με την αξιοποίηση των λογισμικών POWERPOINT, PHOTOSTORY & MOVIEMAKER. Ειδικότερα «Το μικρό μπλε και το μικρό κίτρινο» είναι ελεύθερη ελληνική διασκευή του ομώνυμου παραμυθιού του Leo Lionni “Le petit bleu et le petit jaune” [Ecole des loisirs – Paris – 1959] με μουσική επένδυση «Το νησί των συναισθημάτων» του Μάνου Χατζηδάκι , όπως εμφανίζεται στη διεύθυνση https://www.youtube.com /watch?v=gAJJFLcmtKY . Το βίντεο «Μικρές χαρές, στιγμές ευτυχίας» έχει επενδυθεί μουσικά με τον «Ύμνο στη Χαρά» της 9ης συμφωνίας του Μπετόβεν [1824].
Τα μουσικά κομμάτια που αξιοποιούνται στο σενάριο είναι:
1) Ritual Fire Danse. Manuel de Falla [1915]
2) Ode to Joy – Symphony No.9 in D minor. Ludwig van Beethoven [1824]
3) Πολίτικη κουζίνα. Ευανθία Ρεμπούτσικα [2003]
4) Pirates of the Caribbean – Theme song. Klaus Badelt – Hans Zimmer[2003]
5) Turkish March (Rondo alla turca). Wolfgang Amadeus Mozart [1783]
6) Le cygnet – Le carnaval des animaux. Camille Saint-Saëns [1886]
Εμφανίζονται οι πίνακες ζωγραφικής:
1) The scream. Edvard Munch [1893]
2) Woman with a parasol. Claude Monet [1875]
3) Guernica. Pablo Picasso [1937]
4) Nascita di Venere. Sandro Botticelli [1485]
5) Le dejeuner des canotiers. Pierre-Auguste Renoir. [1880-1881]
6) La classe de danse. Edgar Degas [1874]
Γίνεται αναφορά στις αρχές της Ορατής Σκέψης και στις ρουτίνες σκέψης που προτείνονται από την ομάδα Project Zero - Harvard University από την ιστοσελίδα http://www.visiblethinkingpz.org/ και http://www.pz.gse.harvard.edu/visible_thinking.php. Επίσης, γίνεται βιβλιογραφική αναφορά στο βιβλίο Κόμης, Β., (2004), Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, όπως παρουσιάζεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση:
http://giannismokias.pbworks.com/w/page/24136241/%CE%A4%CE%9F%20%CE%9B%CE%9F%CE%93%CE%99%CE%A3%CE%9C%CE%99%CE%9A%CE%9F%20KIDSPIRATION
Η φωτογραφία του ‘εξωφύλλου’ είναι από την προσωπική μου συλλογή.
Δημιουργός Σεναρίου: ΕΥΓΕΝΙΑ ΡΟΥΣΣΟΥ (Εκπαιδευτικός)