Φάση Σεναρίου
Προσχολική Παιδαγωγική (Προσχολική)
Ανίχνευση πρότερων γνώσεων
1η Δραστηριότητα [ 1 Διδακτική ώρα ] το παραμύθι << Το δέντρο που έδινε >> του Σελ Σιλβερστάιν .
Ανίχνευση πρότερων γνώσεων .
Κύρια γνωστική περιοχή : Παιδί και Περιβάλλον.
Εμπλεκόμενη γνωστική περιοχή : Παιδί και Γλώσσα , Παιδί και Τ.Π.Ε
Λογισμικό αποθήκευσης , αναζήτησης , αναπαραγωγής ταινίας και ήχου [ Youtube] .
Είμαστε με τα παιδιά μαζεμένοι στην παρεούλα και βρίσκουμε με τη βοήθεια του λογισμικού που αναφέρω το παραμύθι <<Το δέντρο που έδινε >>που αναφέρεται στην ανιδιοτελή αγάπη . https://www.youtube.com/watch?v=if_PTrX1dNA
Παρακολουθούμε το παραμύθι με προσοχή και όταν τελειώσει αρχίζουμε συζήτηση με τα παιδιά με τη βοήθεια ερωτήσεων της εκπαιδευτικού . Ποια είναι τα πρόσωπα του παραμυθιού , τι έδινε συνέχεια το δέντρο στο παιδί , συνέχιζε να δίνει και όταν μεγάλωσε, μέχρι ποια ηλικία , έδινε μόνο το δέντρο ή και το παιδί , τι γίνεται στο τέλος . Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά περιγράφουν , εκφράζουν τις απόψεις τους και αναπτύσσουν το προφορικό τους λόγο . Στο τέλος καταλήγουμε ότι το δέντρο έδινε συνέχεια αγάπη χωρίς να ζητάει τίποτα . Έτσι ξεκινούμε μια καινούργια συζήτηση για το τι είναι αγάπη . Κάτι που νιώθουμε , πώς τι δείχνουμε , νιώθουμε κι άλλα πράγματα . Πώς ονομάζουμε αυτό που κάθε φορά νιώθουμε, τι είναι το συναίσθημα , είναι πολλά η λίγα τα συναισθήματα που νιώθουμε , πώς τα δείχνουμε στους άλλους , αισθανόμαστε πάντα το ίδιο , τι μπορεί να μας επηρεάσει . Πιθανόν να γίνουν κι άλλες ερωτήσεις ή κάποιες να μη γίνουν , αυτό θα εξαρτηθεί από το ενδιαφέρον των παιδιών και τις απαντήσεις τους . Έτσι αναπτύσσουν το προφορικό τους λόγο και ανιχνεύουμε τις πιθανές γνώσεις τους για το θέμα μας .
2η Δραστηριότητα [ 1 Διδακτική ώρα ] οι πίνακες ζωγραφικής εκφράζουν συναισθήματα .
Κύρια γνωστική περιοχή : Παιδί και Περιβάλλον .
Εμπλεκόμενη γνωστική περιοχή : Παιδί και Γλώσσα , Παιδί και Τ.Π.Ε .
Λογισμικό Παρουσίασης [ Power Point ].
Μετά την προηγούμενη συζήτηση βρίσκουμε ότι είναι πολλά αυτά που νιώθουμε / συναισθήματα και αποφασίζουμε πάλι στην ολομέλεια να διαλέξουμε μερικά μέσα από πίνακες ζωγράφων . Για να μην πελαγοδρομήσουμε ,γιατί το θέμα είναι αρκετά δύσκολο γι’ αυτήν την ηλικία , θα εστιαστούμε με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού σε συγκεκριμένα συναισθήματα . Η εκπαιδευτικός δεν τα αναφέρει γιατί θέλει να βρεθούν από τα παιδιά μέσα από τα έργα τέχνης . Βρίσκουμε από τη μηχανή αναζήτησης [ google], πατώντας << έργα τέχνης με συναισθήματα >> αρκετούς πίνακες ζωγραφικής , επιλέγουμε μερικούς με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού που εξυπηρετούν το στόχο μας , τους αποθηκεύουμε και στη συνέχεια η εκπαιδευτικός δημιουργεί μια παρουσίαση . Τα παιδιά παρατηρούν τους πίνακες , προσπαθούν να βρουν ποιο συναίσθημα εκφράζουν και μετά από συζήτηση να δώσουν έναν τίτλο . Όταν τελειώσουν με όλους τους τίτλους των έργων , η παρουσίαση θα ολοκληρωθεί με μουσική επένδυση που θα επιλέξουν τα παιδιά , τραγούδι ζωηρό / χαρούμενο ή λυπημένο. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά περιγράφουν , εξηγούν , συζητούν , βελτιώνουν το προφορικό τους λόγο αλλά ταυτόχρονα δείχνουν τι γνωρίζουν για τα συναισθήματα και αν μπορούν να τα αναγνωρίσουν .Εδώ θέλω να τονίσω ότι η εκπαιδευτικός θέλει να εστιάσει αρχικά ,για την καλύτερη κατανόηση ,σε έξι συναισθήματα : χαρά ,αγάπη , ηρεμία,, λύπη , θυμό και φόβο . Έτσι θα προσπαθήσει να οδηγήσει τα παιδιά και στους ανάλογους τίτλους . [ Συναισθήματα , παρουσίαση]
ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΠΟΥ ΕΔΙΝΕ
Δημιουργός Σεναρίου: ΒΑΛΑΣΙΑ ΔΗΜΟΜΑΡΚΟΥ (Εκπαιδευτικός)