Η Φυσική στη Φυσική Αγωγή
Βιωματικές Δράσεις - ΣΔΕ - Project (Γενικό Λύκειο)
Η κύρια ιδέα του σεναρίου είναι να παρακινήσει τους/τις μαθητές/-τριες, ιδιαίτερα εκείνους/-ες που δεν είναι επιδέξιοι/-ες στις αθλητικές δραστηριότητες, και να προβάλλει τη σχέση της Φυσικής Αγωγής με άλλα γνωστικά πεδία. Το Ολυμπιακό άθλημα της Σφαιροβολίας επιλέχθηκε γιατί, ως τεχνικό αγώνισμα, συνδυάζει στοιχεία από διάφορα γνωστικά πεδία (Φυσική, Μαθηματικά, Βιολογία, Ιστορία, Αρχαία Ελληνικά, κ.ά.). Κατανοώντας αυτή τη σχέση, θα νιώσουν οι μαθητές/-τριες ικανοί/-ες ή τουλάχιστον θα προσπαθήσουν να συμμετέχουν πιο ενεργά στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, ένα μάθημα παρεξηγημένο δυστυχώς στη λυκειακή βαθμίδα εκπαίδευσης.
Στη προσπάθεια αυτή σημαντικό ρόλο παίζουν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) γεφυρώνοντας τα γνωστικά πεδία. Το σενάριο περιλαμβάνει ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, προσομοίωση με τη χρήση των ΤΠΕ και βιωματική πρακτική άσκηση. Τα αναμενόμενα από την εφαρμογή του σεναρίου αποτελέσματα είναι η αλλαγή στάσης απέναντι στη Φυσική Αγωγή και η καλλιέργεια μιας θετικής προς τη δια βίου άσκηση στάσης. Επίσης, μέσω της διαθεματικότητας-διεπιστημονικότητας του σεναρίου, οι μαθητές/-τριες θα αντιληφθούν τη σχέση και πιθανόν την αλληλεπίδραση μεταξύ των γνωστικών πεδίων, ενώ θα συνειδητοποιήσουν στην πράξη πώς καλλιεργείται ο "νους υγιής εν σώματι υγιεί".
Οι μαθητές/-τριες τείνουν να αποφεύγουν δραστηριότητες, αθλητικές ή μη, τις όποιες δεν καταλαβαίνουν ή στις όποιες δεν μπορούν να αξιολογήσουν την πρόοδο-βελτίωση τους. Για την προσέγγιση τους επιλέχθηκε ένα αναγνωρισμένο μεν, παραμελημένο δε τεχνικό αγώνισμα, η Σφαιροβολία, Ολυμπιακό αγώνισμα με ιστορία από τα Αρχαία Χρόνια, τόσο στην Ελλάδα όσο και στον υπόλοιπο κόσμο.
Με όχημα το τεχνικό αγώνισμα της Σφαιροβολίας το συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο στόχο έχει να παροτρύνει τους/τις μαθητές/-τριες να αλλάξουν στάση απέναντι στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής αλλά και των άλλων γνωστικών πεδίων που εμπλέκονται, κάνοντας ξεκάθαρους τους δεσμούς ανάμεσά τους και τη γνώση πιο ελκυστική. Κάνοντας λοιπόν πράξη την έκφραση “νοῦς ὑγιὴς ἐν σώματι ὑγιεῖ”, απώτερος σκοπός είναι μια στροφή των μαθητών/-τριων προς τη δια βίου άθληση και την δια βίου μάθηση. Εξάλλου, το αγώνισμα της Σφαιροβολίας έχει ιδιαίτερη σημασία για τους/τις μαθητές/-τριες του Λυκείου, καθώς αποτελεί πανελλαδικά εξεταζόμενο αγώνισμα για την εισαγωγή σε σχολή της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού), αλλά αποτελεί και προαπαιτούμενο αγώνισμα για τις Στρατιωτικές Σχολές και την Αστυνομία. Η γνώση και άρτια εκτέλεση του συγκεκριμένου αγωνίσματος έχει, λοιπόν, ιδιαίτερη βαρύτητα για τους υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων της Γ΄ Λυκείου.
Μαθηματικό πρόβλημα, βιβλίο της Φυσικής Αγωγής του Γυμνασίου, Φυσική Αγωγή Α’, Β’, Γ’ Γυμνασίου, σελ. 56
Βίντεο «Νεύτωνας», Εκπαιδευτική ΡαδιοΤηλεόραση (παραγωγός), ΣΟΦΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ (επιμέλεια/επικύρωση μεταδεδομένων), http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/161
Εικόνα με διαδραστικά σημεία, PhET Interactive Simulation, University of Colorado Boulder, http://phet.colorado.edu/el/simulation/projectile-motion
Διαδικτυακή Προσομοίωση, PhET Interactive Simulation, University of Colorado Boulder, http://phet.colorado.edu/el/simulation/projectile-motion
Εικόνα επιτυχημένης προσπάθειας, PhET Interactive Simulation, University of Colorado Boulder, http://phet.colorado.edu/el/simulation/projectile-motion
Εικόνα φύλλου εργασίας, βιβλίο της Φυσικής Αγωγής του Γυμνασίου, Φυσική Αγωγή Α’, Β’, Γ’ Γυμνασίου, σελ. 56
Τα πνευματικά δικαιώματα των υπόλοιπων φωτογραφιών ή γραφημάτων ανήκουν στον δημιουργό του σεναρίου.