Η σχετική θέση των αντικειμένων
Προσχολική Παιδαγωγική (Προσχολική)
Το τετραγωνισμένο περιβάλλον της σκακιέρας και η τοποθέτηση των κομματιών, μας βοηθά στο χωρικό γραμματισμό. Το σκάκι είναι ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που θα το προσθέσουμε στη γωνιά με τα επιτραπέζια παιχνίδια της τάξης. Με αφόρμηση την επιθυμία των παιδιών να μάθουν αυτό το καινούργιο επιτραπέζιο παιχνίδι, ξεκινούμε την εισαγωγή των εννοιών που αφορούν τις σχετικές θέσεις. Αφού διερευνήσουμε τις γνώσεις των παιδιών με κατάλληλα διαμορφωμένο ψηφιακό υλικό, θα προχωρήσουμε στην εξάσκηση και εμπέδωση των εννοιών αυτών.
Στη δεύτερη φάση του σεναρίου, τα παιδιά θα γνωρίσουν τη διαδικασία τοποθέτησης των κομματιών στη σκακιέρα, αξιοποιώντας τις έννοιες για τις σχετικές θέσεις των αντικειμένων. Στην ολομέλεια της τάξης θα προβούν σε δράσεις σε χειραπτικό υλικό (επιτραπέζια σκακιέρα), ενώ στο απεικονιστικό περιβάλλον του υπολογιστή, οι μαθητές/τριες περιγράφουν και εντοπίζουν τις θέσεις που παρατηρούν και ελέγχουν το αποτέλεσμα των προσπαθειών τους. Η/ο εκπαιδευτικός, σε αρκετές περιπτώσεις, θα αναλάβει την εκφώνηση των ερωτήσεων που τίθενται, ενώ τα παιδιά θα αναλάβουν την ενεργοποίηση των ψηφιακών εργαλείων.
Τέλος, στην γ' φάση, οι μαθητές/τριες θα εξασκηθούν στις σχετικές θέσεις με πολλαπλούς τρόπους, όπως με αναγνώριση σωστού-λάθους, με επιλογή της σωστής απάντησης και άλλα. Επίσης, θα μεταφέρουν τις γνώσεις τους σε συμβολικό επίπεδο, όπου θα τους ζητηθεί να εργαστούν σε σκακιστικά διαγράμματα.
Η χωροαντιληπτική ικανότητα είναι σημαντική για το παιδί της προσχολικής ηλικίας διότι το βοηθά να γνωρίσει, να ερευνήσει και να χρησιμοποιήσει το χώρο γύρω του. Ξεκινώντας από θέσεις που μπορεί να πάρει το ίδιο το σώμα στο χώρο, φθάνει στην κατάκτηση συμβολικών διαδικασιών μέσο μοντέλων ή χαρτών ή και λέξεων. Σκοπός του σεναρίου είναι ο μαθητής να εξασκήσει το χωρικό εγγραματισμό στην κατάκτηση των σχετικών εννοιών "ανάμεσα", "μπροστά από", "δίπλα σε", "απέναντι", "κάτω από", "πίσω", "γύρω από", "πάνω σε" και άλλων, μέσα από την τοποθέτηση των αντικειμένων σε σχέση με το σώμα και σε σχέση με άλλα αντικείμενα. Για να το καταφέρει αυτό, ανακαλύπτει τις έννοιες τόσο σε εμπράγματο επίπεδο (με χειραπτικό υλικό), όσο και σε αναπαραστασιακό επίπεδο (εικόνες και σκακιστικά διαγράμματα).
Δημιουργός Σεναρίου: ΕΙΡΗΝΗ ΜΟΎΣΙΑΔΟΥ (Εκπαιδευτικός)
Έλεγχος Σεναρίου με τα Προγράμματα Σπουδών: ΤΣΑΜΠΑΖΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ (Σχολικός Σύμβουλος)
Έλεγχος Επιστημονικής Επάρκειας Σεναρίου: ΣΟΦΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑ (Συντονιστής)