Φάση Σεναρίου
Πληροφορική (Γυμνάσιο)
Ψηφιογραφικές και Διανυσματικές εικόνες
Η πρώτη φάση ξεκινά με αναφορά στο θέμα του Κεφαλαίου. Αρχικά γίνεται σύνδεση της έννοιας της Ψηφιακής Εικόνας με τα βιώματα των μαθητών. Με κατάλληλες ερωτήσεις ζητείται από τους μαθητές να αναφέρουν με ποιες ψηφιακές συσκευές λαμβάνουν ή βλέπουν φωτογραφίες (κινητά, υπολογιστές, ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές) και αν έχουν συναντήσει προβλήματα με το μέγεθος αποθήκευσής τους ή ακόμη αν χρειάστηκε να τις επεξεργαστούν. Κατόπιν γίνεται σύνδεση των νέων εννοιών με γνώσεις που μελετήθηκαν σε προηγούμενο κεφάλαιο και συγκεκριμένα των αναλογικών – ψηφιακών συστημάτων, την ψηφιοποίηση των δεδομένων, τα δυαδικά ψηφία και την ψηφιακή αναπαράσταση ασπρόμαυρων εικόνων. Ειδικά η αναφορά της ψηφιακής αναπαράστασης ασπρόμαυρων εικόνων κρίνεται απαραίτητη διότι για να αναδομηθούν οι νέες αναπαραστάσεις της ψηφιοποίησης της έγχρωμης εικόνας, θα πρέπει να ενισχυθούν οι πρότερες γνώσεις με τις ασπρόμαυρες εικόνες.Ακολουθεί μία μικρή εισήγηση με τις δύο κατηγορίες των εικόνων και τις διαφορές τους.
Κατόπιν ορίζονται οι ομάδες εργασίας, δύο μαθητές ανά υπολογιστή. Η εκτέλεση των δραστηριοτήτων που θα ακολουθήσουν επιλέγεται να γίνει με ομαδοσυνεργατικό τρόπο διότι έτσι βρίσκουν εφαρμογή οι θεωρίες του Κοινωνικού Εποικοδομισμού: Ο μαθητής δεν κατακτά τη γνώση μόνος του, αλλά μέσα από την αλληλεπίδραση όχι μόνο με το διδάσκοντα και τα μέσα που χρησιμοποιεί, αλλά και με τους συμμαθητές του.
Στη συνέχεια παραδίδεται στους μαθητές το πρώτο Φύλλο Εργασίας. Οι μαθητές καλούνται να υλοποιήσουν δύο διαφορετικές δραστηριότητες και έτσι συμμετέχουν άμεσα και ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία και δεν είναι απλοί παθητικοί δέκτες της νέας γνώσης.
Η πρώτη δραστηριότητα έχει θέμα τη σύγκριση μιας ψηφιογραφικής με μία διανυσματική εικόνα. Ζητείται από τους μαθητές να επισκεφτούν το Φωτόδεντρο www.fotodentro.edu.gr και στο πλαίσιο αναζήτησης να εισάγουν τη φράση «Ψηφιογραφικές και διανυσματικές εικόνες – Αλλαγή κλίμακας απεικόνισης»(http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/975?locale=el).Στην αριστερή στήλη της εφαρμογής εμφανίζεται μία ψηφιογραφική εικόνα και στη δεξιά στήλη εμφανίζεται μία διανυσματική εικόνα.
Ζητείται από τους μαθητές να τις μεγεθύνουν και να τις συγκρίνουν κατασκευαστικά και ποιοτικά. Πρόκειται για μία διαδραστική δραστηριότητα που δημιουργεί το κατάλληλο πλαίσιο για την οικοδόμηση των νέων γνώσεων μέσω της διερευνητικής προσέγγισης της γνώσης καθώς οι μαθητές πειραματίζονται και επεξεργάζονται τα ερεθίσματα που δέχονται και σκέφτονται κριτικά προσπαθώντας να βρουν νόημα σε αυτό που αντιλαμβάνονται. Ταυτόχρονα, μέσα από τις ερωτήσεις που διατυπώνονται στο Φύλλο Εργασίας, ο Εκπαιδευτικός ενθαρρύνει τους μαθητές να απαντήσουν αφού συνεργαστούν και ανταλλάξουν απόψεις με την ομάδα τους.
Στη δεύτερη δραστηριότητα του 1ου Φύλλου Εργασίας καλούνται να κατασκευάσουν μία ψηφιογραφική και μία διανυσματική εικόνα με το πρόγραμμα της Ζωγραφικής και του Word αντίστοιχα. Πρόκειται για δύο εργαλεία δημιουργίας εικόνων που είναι εύκολα διαθέσιμα στο σχολικό εργαστήριο και με απλό, γνωστό περιβάλλον που δεν απαιτεί επιπλέον χρόνο για την εκμάθησή του. Οι μαθητές μέσα από τη δημιουργία των εικόνων κατανοούν τις διαφορές των δύο κατηγοριών. Πρόκειται για δραστηριότητα διερευνητικής μάθησης που λειτουργεί και εποικοδομητιστικά δεδομένου ότι ο μαθητής κατασκευάζει τη γνώση ενεργητικά και με το δικό του τρόπο αφού καλείται να δημιουργήσει, να μελετήσει και να κατανοήσει τις νέες έννοιες. Επιπλέον, έχει και μετα-γνωστικά χαρακτηριστικά αφού οι μαθητές αντιπαραβάλλουν τη γνώση που απέκτησαν με τις πρότερες γνώσεις τους (γνωρίζουν το σχεδιαστικό πρόγραμμα του Word αλλά όχι ότι κατασκευάζει διανυσματικά γραφικά, αντιλαμβάνονται ότι υπάρχουν και άλλα λογισμικά δημιουργίας εικόνων κλπ).
Η πρώτη ερώτηση στην δεύτερη δραστηριότητα καλείται να απαντηθεί κατόπιν συνεργασίας με τα μέλη της ομάδας. Δεν αναμένεται δυσκολία στη διατύπωση των απαντήσεων, δεδομένου ότι έχει προηγηθεί δύο φορές η ενέργεια της μεγέθυνσης της εικόνας και άρα ο εντοπισμός ή όχι των εικονοστοιχείων. Επιπλέον οι μαθητές προβλέπεται να εντοπίσουν εύκολα και τη δεύτερη διαφορά, ότι δηλαδη οι διανυσματικές εικόνες δεν παραμορφώνονται όσο και να τις μεγεθύνουμε.
Η δεύτερη ερώτηση ενώ φαινομενικά δείχνει ασύνδετη με την προηγούμενη, εντούτοις βοηθά τους μαθητές να οργανώσουν και να εμπεδώσουν τις διαφορές των δύο κατηγοριών, μέσα από την συζήτησή που προκύπτει από τον έλεγχο μιας τρίτης ομάδας εικόνων με τις οποίες είναι μεν εξοικειωμένοι, αλλά που τώρα καλούνται να χαρακτηρίσουν το είδος τους μέσω της μεγέθυνσής τους. Επιπλέον, η συγκεκριμένη ερώτηση αποτελεί και περίπτωση διαμορφωτικής αξιολόγησης γιατί ο εκπαιδευτικός μπορεί να ελέγξει αν οι μαθητές έχουν κατανοήσει τη ενέργεια της μεγέθυνσης ως τρόπου αναγνώρισης του είδους μιας εικόνας.
Ψηφιογραφικές και διανυσματικές εικόνες- Αλλαγή κλίμακας απεικόνισης (Scaling) Διευκρίνιση
Δημιουργός Σεναρίου: ΜΑΡΙΑ ΜΑΖΑΡΑΚΗ (Εκπαιδευτικός)