Φάση Σεναρίου

Θρησκευτικά (ΔΕ) (Γυμνάσιο)

Ο ΙΗΣΟΥΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΗΚΕ ΚΑΙ ΕΞΥΨΩΣΕ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ

3 ώρες

Η πραγματικότητα της ευρύτερης κοινωνίας

45λεπτά
Φύλλα Εργασίας
fyllo_ergasias_gynaikes.docx fyllo_ergasias_paidia.docx

Στη φάση αυτή οι μαθητές διατηρούν τη σύνθεση των ομάδων της πρώτης φάσης, αλλά ανά τρεις (υπο)ομάδες σχηματίζουν δύο μεγαλύτερες ομάδες, την ομάδα «ΓΥΝΑΙΚΕΣ» και την ομάδα «ΠΑΙΔΙΑ».

Οι τρεις (υπο)ομάδες της ομάδας «ΓΥΝΑΙΚΕΣ» θα υλοποιήσουν τις δραστηριότητες του ομώνυμου φύλλου εργασίας. Για την υλοποίηση της πρώτης δραστηριότητας αξιοποιείται υλικό από το φωτόδενδρο (http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/7203?locale=el,  η συλλογή εικόνων: Οι μαθήτριες του Ιησού) και υλικό από τον Ορθόδοξο Συναξαριστή (http://www.saint.gr/635/saint.aspx: Αγία Ιωάννα η Μυροφόρος) και http://www.saint.gr/1798/saint.aspx: Μάρθα και Μαρία, αδελφές του Λαζάρου)). Οι μαθητές μελετούν το Βίο, τις αγιογραφίες και τους σχετικούς εκκλησιαστικούς ύμνους των τριών αγίων γυναικών και απαντούν στο ερώτημα: «Ποια είναι η ιδιαίτερη σημασία του χαρακτηρισμού «Μυροφόρες»; Με ποιόν τρόπο οι γυναίκες - μαθήτριες του Χριστού συσχετίζονται, ως Μυροφόρες, με το γεγονός της Ανάστασης;». Με τον ίδιο τρόπο (φωτόδενδρο και Ορθόδοξο Συναξαριστή: http://www.saint.gr/734/saint.aspx) οι μαθητές μελετούν το Βίο, τις εικόνες, το Απολυτίκιο (το οποίο μπορούν και να ακούσουν), το Κοντάκιο και τον Οίκο της Αγίας Μαρίας της Μαγδαληνής και απαντούν στο ερώτημα: «Γιατί η Μαρία η Μαγδαληνή εκτός από Μυροφόρος τιμάται από την Εκκλησία και ως Ισαπόστολος;» (δεύτερη δραστηριότητα). Για την υλοποίηση της τρίτης δραστηριότητας οι μαθητές συνδυάζουν τις πληροφορίες που πήραν από τις δύο πρώτες δραστηριότητες με το πληροφοριακό υλικό του ερμηνευτικού 1α του σχολικού εγχειριδίου και δημιουργούν, χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία (εικόνες, ήχο, εφέ, κίνηση, λογισμικό κειμενογράφου, λογισμικό παρουσίασης, λογισμικό/εργαλεία δημιουργίας  και παρουσίασης  βίντεο)  ένα πολυτροπικό κείμενο που να εξηγεί γιατί ήταν πρωτοφανές και ασυνήθιστο το γεγονός ότι ο Ιησούς είχε γυναίκες - μαθήτριες, οι οποίες μάλιστα ως Μυροφόρες υπήρξαν και οι πρώτες μάρτυρες της Ανάστασης. Για τη δραστηριότητα αυτή οι τρεις (υπο)ομάδες συνεργάζονται για να δημιουργήσουν από κοινού το πολυτροπικό παραδοτέο κείμενο. Η τέταρτη δραστηριότητα είναι ένα διαδραστικό παιχνίδι. Οι μαθητές εντοπίζουν στο διαδραστικό χάρτη τις χώρες στις οποίες υφίσταται ακόμα και σήμερα λιθοβολισμός γυναικών, τις καταγράφουν και δημιουργούν (επίσης από κοινού) μια σύντομη παρουσίαση με θέμα:  Ο λιθοβολισμός σήμερα.

Οι τρεις (υπο)ομάδες της ομάδας «ΠΑΙΔΙΑ» θα υλοποιήσουν τις δραστηριότητες του ομώνυμου φύλλου εργασίας. Στην πρώτη δραστηριότητα οι μαθητές παρακολουθούν βίντεο με θέμα: Γεννηθήκαμε Ελεύθεροι και ΄Ισοι (https://www.youtube.com/watch?v=iv1SOp06geE  αγγλικά ή   με ελληνικούς υπότιτλους  https://www.youtube.com/watch?v=maE9-q3ahL0).  Στη συνέχεια  πλοηγούνται στην ιστοσελίδα της Νεολαίας υπέρ   των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (Youth for Human Rights):  http://gr.youthforhumanrights.org/  και ενημερώνονται για την οργάνωση: Children's Defense  Fund  (CDF)   Κατά τη δεύτερη δραστηριότητα οι μαθητές παρακολουθούν πρώτα διαφημστικό σποτ του  Συνηγόρου του Παιδιού  (https://www.youtube.com/watch?v=--7zrnzlhx0).  Κατόπιν  επισκέπτονται   την ιστοσελίδα του Συνηγόρου του παιδιού  (http://www.0-18.gr/ ),  ενημερώνονται για την οργάνωση και τη βοήθεια    που προσφέρει και δημιουργούν ένα σύντομο ενημερωτικό κείμενο  προς ενημέρωση των συμμαθητών τους.  Για την υλοποίηση της τρίτης δραστηριότητας οι μαθητές  πλοηγούνται στην ιστοσελίδα της  Unicef:  http://www.unicef.gr  για να ενημερωθούν  για τα προβλήματα και την καταπάτηση των δικαιωμάτων των παιδιών  αλλά και των ενεργειών που γίνονται για παροχή βοήθειας και προστασίας. Στη συνέχεια οι (υπο)ομάδες συνεργάζονται για να δημιουργήσουν  μία κοινή παρουσίαση που θα πληροφορεί επιγραμματικά για το έργο της UNICEF.    Ως τέταρτη δραστηριότητα δίνεται  το κείμενο της  10ης  Αρχής της Διακήρυξης των Ηνωμένων Εθνών   για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Ο.Η.Ε., 20 Νοεμβρίου 1959, Απόφαση 1386): «Το παιδί πρέπει να προστατεύεται από κάθε ενέργεια που μπορεί να ενθαρρύνει φυλετικές, θρησκευτικές και κάθε άλλης μορφής διακρίσεις. Θα πρέπει να μεγαλώσει σε ένα πνεύμα κατανόησης, ανοχής, φιλίας μεταξύ των λαών, ειρήνης και παγκόσμιας αδελφοσύνης και με πλήρη συναίσθηση ​πως   η ενέργεια και τα ταλέντα  του θα πρέπει να αφιερωθούν στην υπηρεσία των συνανθρώπων του». Οι μαθητές θα πρέπει να μελετήσουν το κείμενο, να το σχολιάσουν και να  να προβληματιστούν ως προς το αν η ευρύτερη  κοινωνία ή η «εν Χριστώ κοινωνία»  διαθέτει τις προϋποθέσεις που είναι  απαραίτητο να υφίστανται για να γίνει σεβαστό το δικαίωμα αυτό.

Στη φάση αυτή οι μαθητές  αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, ερευνούν, ανακαλύπτουν και δομούν τη νέα γνώση,  σχολιάζουν, εκφράζονται και δημιουργούν τα δικά τους ομαδοσυνεργατικά κείμενα τα οποία αναρτώνται στην ηλεκτρονική τάξη και κατά την τρίτη φάση  παρουσιάζονται από τα μέλη της κάθε ομάδας στην ολομέλεια της τάξης. Η εκπαιδευτικός σε ρόλο διαμεσολαβητικό, συμβουλευτικό και καθοδηγητικό, συντονίζει, εμψυχώνει και υποστηρίζει την προσπάθεια των μαθητών να γίνουν οι ίδιοι φορείς της μαθησιακής τους διαδικασίας. Η αξιολόγηση γίνεται μέσα από τη συμμετοχή των μαθητών και τον τρόπο υλοποίησης και παρουσίασης των εργασιών και είναι ομαδική και όχι ατομική. Είναι επίσης συνεχής, διαμορφωτική και ανατροφοδοτική, καθώς αφορά όχι μόνο στους μαθητές αλλά και στο μάθημα στο σύνολό του.

 


Συλλογή εικόνων: Οι μαθήτριες του Ιησού


Αγία Ιωάννα η Μυροφόρος


Αγίες Μάρθα και Μαρία οι αδελφές του Λαζάρου


Αγία Μαρία η Μαγδαληνή η Μυροφόρος και Ισαπόστολος


Youth for Human Rights. Οργανισμοί ανθρωπίνων δικαιμάτων


Συνήγορος του παιδιού


UNICEF


http://www.unicef.gr

Δημιουργός Σεναρίου: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΕΠΠΑ (Εκπαιδευτικός)
Έλεγχος Σεναρίου με τα Προγράμματα Σπουδών: ΣΤΡΑΝΤΖΑΛΗΣ ΠΟΛΥΒΙΟΣ (Σχολικός Σύμβουλος)
Έλεγχος Επιστημονικής Επάρκειας Σεναρίου: ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ (Συντονιστής)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Ο ΙΗΣΟΥΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΗΚΕ ΚΑΙ ΕΞΥΨΩΣΕ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ» έχει χαρακτηρισθεί ως Υποδειγματικό ύστερα από εργασία επιστημονικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων (Εκπαιδευτικός Αυξημένων Προσόντων, Σχολικοί Σύμβουλοι, Μέλος ΔΕΠ / Επιστημονικό Προσωπικό του ΙΕΠ).
762