Φάση Σεναρίου

Ερευνητική Εργασία - Project (Γυμνάσιο)

ΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

3 ώρες

Β΄ ΦΑΣΗ : ΑΝΑΓΝΩΣΗ- ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ (16 ω)

720λεπτά
Φύλλα Εργασίας
hronogrammi_fyllo_ergasias_1.xlsx fyllo_ergasias_2-_o_epistatis_ton_ethnikon_ktimaton_epi_kapodistria.pdf fyllo_ergasias_3-_i_metamfiesi.pdf fyllo_ergasias_4_-_ziteitai_elpis.pdf fyllo_ergasias_5-_doro_asimenio_poiima.pdf fyllo_ergasias_6_o_dromos_gia_ton_paradeiso_einai_makrys.pdf fyllo_ergasias_7-giati.pdf

Β ΦΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ : 

Η τάξη προχωρά στη μελέτη και  εξέταση των κειμένων.  Επειδή τα κείμενα ανήκουν σε διαφορετικές περιόδους της Νεοελληνικής λογοτεχνίας  , πρέπει να προηγηθεί μια προεργασία ενημέρωσης ως προς τον συγγραφέα, την εποχή και το λογοτεχνικό ρεύμα που ανήκει το λογοτεχνικό κείμενο. Αυτό μπορεί να γίνει με τη βοήθεια της χρονογραμμής (ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1), την οποία συμπληρώνουν οι μαθητές σαν άσκηση στο σπίτι. Στη συνέχεια η τάξη χωρίζεται σε 6 ετερογενείς ομάδες των 4 ή 5 ατόμων. 

Επιπλέον, κάθε ομάδα κάνει για το δικό της κείμενο τις ακόλουθες κοινές δραστηριότητες:

  • Επιλέγει και διαβάζει στην τάξη τα αποσπάσματα που αναδεικνύουν τη στάση ζωής που ακολουθεί ο ήρωας .
  • Απαντά στις εξής ερωτήσεις:-Ποιες κοινωνικές καταστάσεις / προβλήματα παρακινούν τον ήρωα στη συγκεκριμένη στάση ζωής;   Πιστεύετε πως απευθύνεται μόνο στην εποχή που γράφτηκε ή μπορεί να αναφέρεται και σε σύγχρονες καταστάσεις έχοντας επίδραση στους σύγχρονους αναγνώστες;

 

Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να μελετήσει ένα βασικό και ένα παράλληλο κείμενο (εάν υπάρχει η δυνατότητα, αφήνουμε τις ομάδες να επιλέξουν ποια κείμενα θα μελετήσουν). Συνολικά θα μελετηθούν και θα αναλυθούν 6 βασικά και 6 παράλληλα κείμενα και τα αντίστοιχα βιβλία. Οι ομάδες εργάζονται ταυτόχρονα στην τάξη (όπου υπάρχει υπολογιστής και διαδραστικός πίνακας) ή , αν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, στο εργαστήριο πληροφορικής. Οι ομάδες μελετούν προσεκτικά τα κείμενα, απαντούν στις ερωτήσεις του φύλλου εργασίας , ανταλλάσσουν απόψεις και καταλήγουν σε συμπεράσματα και στην καταγραφή των απόψεων τους. 

ΟΜΑΔΑ Α:  Επιλέγει το  ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2 και μελετά το σκωπτικό ποίημα του σχολικού βιβλίου ΚΝΛ γ΄ γυμνασίου  "Ο επιστάτης των εθνικών οικοδομών επι Καποδίστρια" (σελ. 72) και το συγκρίνει με το περιεχόμενο της παραλογής "Του γεφυριού της Άρτας" (σελ. 12) .  Οι μαθητές ασχολούνται ομαδικά με τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας και αναζητούν να αναγνωρίσουν  τη στάση ζωής που προβάλλεται μέσα από το ποίημα.

ΟΜΑΔΑ Β : Επιλέγει το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3 και μελετά το απόσπασμα του σχολικού βιβλίου ΚΝΛ γ΄ γυμνασίου "Η Μεταμφίεση" (σελ. 244) της Ρ. Γαλανάκη και το συγκρίνει με το απόσπασμα "Αυτοβιογραφία"  (σελ. 46) της Ε. Μ. Μαρτινέγκου.  Οι μαθητές ασχολούνται ομαδικά με τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας και αναζητούν να αναγνωρίσουν τις στάσεις ζωής που προβάλλονται μέσα από τα δύο κείμενα και να τις συγκρίνουν.

 ΟΜΑΔΑ Γ :Επιλέγει το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 4 και μελετά το διήγημα του σχολικού βιβλίου ΚΝΛ γ΄ γυμνασίου "Ζητείται Ελπίς" (σελ. 235) του Α. Σαμαράκη και το συγκρίνει με το ποίημα "Όσο μπορείς" (σελ. 121) του Κ. Καβάφη. Οι μαθητές ασχολούνται ομαδικά με τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας και αναζητούν να αναγνωρίσουν τις στάσεις ζωής που προβάλλονται μέσα από τα δύο αποσπάσματα και να τις συγκρίνουν.

ΟΜΑΔΑ Δ:  Επιλέγει το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 5 και μελετά το ποίημα του σχολικού βιβλίου ΚΝΛ γ΄ γυμνασίου "Δώρο ασημένιο ποίημα"(σελ.186)  του Ο. Ελύτη και το συγκρίνει με το ποίημα του σχολικού βιβλίου Β΄λυκείου  "Αυτόπτης Μάρτυρας"(σελ. 240) του Γ. Ρίτσου.  Οι μαθητές ασχολούνται ομαδικά με τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας και αναζητούν να αναγνωρίσουν τις στάσεις ζωής που προβάλλονται μέσα από τα ποιήματα.

 ΟΜΑΔΑ Ε: Επιλέγει το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 6 και μελετά το απόσπασμα του σχολικού βιβλίου ΚΝΛ α΄γυμνασίου  "Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς"(σελ. 144) της  Μ. Κλιάφα και το συγκρίνει με το ποίημα του Μπ. Μπρεχτ του σχολικού βιβλίου β΄γυμνασίου " Για τον όρο Μετανάστες"(σελ. 139) . Οι μαθητές ασχολούνται ομαδικά με τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας και προσσπαθούν να κατανοησουν τις στάσεις ζωής που προβάλλονται μέσα από τα δύο ποιήματα και να τις συγκρίνουν.

ΟΜΑΔΑ ΣΤ: Οι μαθητές επιλέγουν το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 7 και  μελετούν το διήγημα του σχολικού βιβλίου β΄γυμνασίου "Γιατί" (σελ. 170) του Γ. Μαγκλή και το συγκρίνουν με το β΄ απόσπασμα του σχολικού βιβλίου γ΄ γυμνασίου  "Ερωτόκριτου"(σελ. 19) του Β. Κορνάρου, καθώς και με τη σκηνή της συνάντησης των 3 νέων στη λίμνη από  την ταινία του Π. Βούλγαρη " Ψυχή Βαθιά". Οι μαθητές ασχολούνται ομαδικά με τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας και προσπαρούν να κατανοήσουν τις στάσεις ζωής που προβάλλονται μέσα από τα δύο κείμενα και να τις συγκρίνουν.

Οι μαθητές ολοκληρώνουν την επεξεργασία των κειμένων . Κάθε ομάδα παρουσιάζει τα αποτελέσματα της εργασίας της στις άλλες, όπου οι μαθητές ακούν τις εργασίες και τις απόψεις των συμμαθητών τους . Ακολουθεί διάλογος και ανταλλαγή απόψεων. Η κάθε ομάδα ακούει και συμπληρώνει τα αποτελέσματα των άλλων ομάδων. 

 

 


ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ- Π. ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ

Να γίνει συγκριτική μελέτη της σκηνής της συνάντησης των δυο αντιπάλων στη λίμνη με το διήγημα του Μαγκλή "Γιατί"

ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΠΟΥ ΘΑ ΕΞΕΤΑΣΤΟΥΝ


Δημιουργός Σεναρίου: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑ ΤΣΑΠΡΑ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «ΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
2102