ΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Ερευνητική Εργασία - Project (Γυμνάσιο)

ΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

3 ώρες
Γενική περιγραφή περιεχομένου

  Το διδακτικό σενάριο ακολουθεί τις οδηγίες του νέου Π.Σ. και μελετά τη θεματική ενότητα "Στάσεις ζωής στη λογοτεχνία", βασισμένο σε ένα  κεντρικό άξονα - ιδέα που διέπει ποιήματα και  κείμενα και των τριών τάξεων του γυμνασίου.  Η συγκεκριμένη διδακτική ενότητα είναι σχεδιασμένη να διεκπεραιωθεί σε 2 - 3 μήνες και η διδασκαλία των ενοτήτων διακρίνεται σε τρεις φάσεις. Οι μαθητές δε μελετούν μόνο τα αποσπάσματα των σχολικών βιβλίων αλλά και ολόκληρο το βιβλίο και ερμηνεύουν τη στάση ζωής που επιλέγουν οι κεντρικοί ηρωές τους ( αγωνιστικότητα, δειλία, ιδιοτέλεια , προδοσία, φιλαλληλία, αγάπη, κερδοσκοπία, καθήκον κτλ.). Η αφετηρία της θεματικής ενότητας σχετίζεται με το σύγχρονο κόσμο, το παρόν και εξετάζει τη στάση ζωής σε  διαφορετική χρονική, τοπική αλλά και κοινωνική κλίμακα. Γι΄αυτό  οι διδασκόμενοι αναζητούν αντίστοιχα παραδείγματα - στάσεις ζωής στο σύγχρονο κόσμο και έτσι κατανοούν τη σχέση της λογοτεχνίας με την κοινωνική  πραγματικότητα.Κρίνεται απαραίτητη η εξοικείωση των μαθητών με τη χρήση των η/υ αλλά και την αναζήτηση πηγών και υλικού στο διαδίκτυο , γι΄αυτό είναι προτιμότερο η διδασκαλία της συγκεκριμένης  ενότητας να ξεκινά μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων , όπου οι μαθητές αφενός θα έχουν μελετήσει ολοκληρα τα βιβλία- ποιητικές συλλογές  που τους έχουν δοθεί και αφετέρου θα έχουν εξασκηθεί στη χρήση του διαδικτύου. 

Συμβατότητα με το νέο Π.Σ. : Προβλέπεται διδακτική ενότητα με το θέμα στη γ΄ γυμνασίου.

Είδος διδακτικής πρακτικής:project, ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, μετωπική διδασκαλία.

Προτεινόμενη διάρκεια :21 διδακτικές ώρες.

Συγκεκριμένα οι μαθητές θα μελετήσουν τα παρακάτω βιβλία:

ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ:

Ελένη ή ο κανένας , Ρ. Γαλανάκη

Ζητείται Ελπίς, Α. Σαμαράκης

Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς, Μ. Κλιάφα

Δεν υπάρχουν αμαρτωλοί, Γ. Μαγκλής

Η τριλογία του δίφραγκου, Ε. Μάρρα

 

ΠΟΙΗΣΗ:

Δώρο ασημένιο ποίημα, Ο. Ελύτης

Για τον όρο μετανάστες , Μπ. Μπρεχτ

Του γιοφυριού της Άρτας, παραλογή

Ερωτόκριτος, Β. Κορνάρος

Τα τείχη  Κ. Καβάφης

Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον Κ. Καβάφης

Ανδρείκελα , Κ. Καρυωτάκης

Άρνηση , Γ. Σεφέρης

Στο παιδί μου, Μ. Αναγνωστάκης

Τώρα, Α.  Χριστόπουλος

Ταινίες:

Casus Belli, Γ. Ζώης

Ψυχή Βαθιά, Π. Βούλγαρης

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

-Μελέτη για τα εκπαιδευτικά σενάρια στη διδασκαλία της λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, Μαρία Κελεπούρη- Ελένη Χοντολίδου 

-Πρόγραμμα σπουδών για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο(Πιλοτικό πρόγραμμα), Βενετία Αποστολίδου, Νικολίνα Κουντουρά, Ελένη Χοντολίδου, Κατερίνα Προκοπίου.

-Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα, πρόγραμμα εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων . ∆ιδακτικές προτάσεις  για το µάθηµα της λογοτεχνίας Επιµέλεια: Βενετία Αποστολίδου & Ελένη Χοντολίδου   Γ΄ Γυµνασίου 


Εκπαιδευτικό Πρόβλημα

Η διδασκαλία της λογοτεχνίας ακολουθούσε έως τώρα ένα στείρο, καθαρά δασκαλοκεντρικό τρόπο διδασκαλίας των κειμένων που επιλέγονταν αποκλειστικά από τα αποσπάσματα του σχολικού βιβλίου της κάθε τάξης.  Σύμφωνα με το νέο Π.Σ. το μάθημα της λογοτεχνίας πρέπει να απεξαρτηθεί από το ανθολόγιο της εκάστοτε τάξης και να  περιλαμβάνει μια συνανάγνωση κειμένων των τριών βιβλίων του Γυμνασίου (α΄, β΄ και γ΄ γυμνασίου). Επίσης, προτείνεται η συνεξέταση παράλληλων κειμένων που διατίθενται στο διαδίκτυο ή η ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών βιβλίων. Προωθείται η εξέταση των κειμένων με τη μέθοδο του project και ο χωρισμός της τάξης σε ομάδες που αναλαμβάνουν να μελετήσουν εις βάθος τα κείμενα και να απαντήσουν σε ερωτήματα που αφορούν μια συγκεκριμένη διδακτική ενότητα.

 

at 50/100
Εκπαιδευτική Βαθμίδα που απευθύνεται το σενάριο
Γυμνάσιο
Θεματική Ταξινομία
Ερευνητική Εργασία - Project >
Τύπος Διαδραστικότητας
Συνδυασμός παθητικής και ενεργητικής μάθησης
Επίπεδο Διαδραστικότητας
μεσαίο
Προτεινόμενη ηλικιακή ομάδα:
-6
6-9
9-12
12-15
15-18
18-25
25+
Φάσεις Ψηφιακού Σεναρίου:
Α΄ ΦΑΣΗ : ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ (4 ω)
200λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Αίθουσα Η/Υ, ή σχολική αίθουσα. Απαραίτητη η ύπαρξη βιντεοπροβολέα.
Β΄ ΦΑΣΗ : ΑΝΑΓΝΩΣΗ- ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ (16 ω)
720λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Εργαστήρι Η/Υ - τουλάχιστον έως τη φάση της συλλογής των δεδομένων και σχολική αίθουσα.
Γ΄ ΦΑΣΗ: ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ (4 ω)
240λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΙΘΟΥΣΑ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
45λεπτά
Χώρος Υλοποίησης
Σχολική Αίθουσα
Διδακτικοί Στόχοι
Οι μαθητές να εντοπίζουν τις στάσεις ζωής σε λογοτεχνικά κείμενα.
Να κατανοήσουν ότι τα κείμενα ανταποκρίνονται σε διαφορετικούς σκοπούς και ιστορικές ανάγκες.
Να καλλιεργήσουν τη φιλαναγνωσία και να εξοικειωθούν στη χρήση των Τ.Π.Ε.
Να απολαύσουν τα λογοτεχνικά έργα , χρησιμοποιώντας παράλληλα τη μέθοδο της δημιουργικής γραφής.
Να αναπτύξουν τη φαντασία, τις συνθετικές και κριτικές ικανότητες τους με διαθεματικές εργασίες
Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν τη θεματική του σεναρίου
ποίηση, πεζογραφία, στάσεις ζωής, ερευνητική εργασία, Δημιουργική γραφή, ομαδοσυνεργατική μάθηση.,
Υλικοτεχνική υποδομή
βιντεοπροβολέας, ηλεκτρονικός υπολογιστής ,λογισμικά επεξεργασίας κειμένου WORD και GOOGLE DOCS, παρουσιάσεων POWERPOINT, πλοήγησης διαδικτύου CHROME, υπολογιστικών φύλλων EXCEL. Απ το διαδίκτυο: www.prezi.com, www.text2mind.com, www.toondoo.com, www.flipsnack.com, www.wordle.com, www.padlet.com, www.edu.glogster.com ,www.storyboardthat.com, www.e-history.gr, www.youtube.com, www.photodendro.edu.gr , www.vlioras.gr ,www.diavasi.net.gr, www.dide.flo.sch.gr.

Δημιουργός Σεναρίου: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑ ΤΣΑΠΡΑ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «ΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.