Κίνηση στο Scratch (Αλλαγή ενδυμασίας) - Δημιουργία Animation.
Πληροφορική (Δημοτικό)
Στο σενάριο αυτό οι μαθητές εισάγονται στην επαναληπτική δομή ξεκινώντας από την απλή μορφή της "για πάντα".
Με δεδομένο ότι η παρακολούθηση κινούμενου σχεδίου (Animation) είναι πολύ αγαπητή από παιδιά της ηλικίας του Δημοτικού, οι μαθητές δημιουργούν τα δικά τους κινούμενα σχέδια χρησιμοποιώντας την απλή δομή "για πάντα" σε συνδυασμό με την αλλαγή ενδυμασίας.
Όλο το σενάριο έχει να κάνει με τη δημιουργία προγράμματος όπου χάρη στη δομή επανάληψης μία φιγούρα μπαλαρίνας "ζωντανεύει" και τίθεται σε συνεχή κίνηση (χορός). Το σενάριο επεκτείνεται στη συνέχεια με δημιουργία μουσικής επένδυσης που ακούγεται συνέχεια αλλά και πρόσθεση και άλλων μορφών που κάνουν το πρόγραμμα πιο ολοκληρωμένο.
Θέτοντας σε κίνηση τις μορφές στο Scratch, οι μαθητές:
α) εξασκούνται στη χρήση της δομής επανάληψης
β) γίνονται δημιουργοί Animation (Κινούμενου σχεδίου) και εκπαιδεύονται ως προγραμματιστές με τον πιο ευχάριστο τρόπο.
Όσο για τις προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών είναι οι εξής:
Αρκεί να έχουν ξαναδεί για λίγο το περιβάλλον του Scratch και να γνωρίζουν τις βασικές του περιοχές.Επίσης πρέπει να γνωρίζουν πώς εισάγουμε αντικείμενα και υπόβαθρα και πώς τα σβήνουμε.
Ο εκπαιδευτικός δρα υποβοηθητικά και διευκρινιστικά και οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες των 2-3 ατόμων με βάση το σενάριο και τα φύλλα εργασιών.
Το σενάριο αυτό μπορεί να διδαχθεί στα πρώτα μαθήματα στο Scratch και για να έρθουν οι μαθητές σε γνωριμία με την δομή επανάληψης για πρώτη φορά.
Στην εκμάθηση του προγραμματισμού σημαντική θέση κατέχει η δομή επανάληψης σε όλες τις μορφές της. Αποτελεί βασικό εργαλείο στην επίλυση προβλημάτων μέσω του προγραμματισμού. Επίσης αποτελεί ισχυρό εργαλείο στα χέρια του προγραμματιστή (άρα και του μαθητή) για δημιουργία.
Με το σενάριο αυτό οι μαθητές εξασκούνται στη δομή επανάληψης στην πιο απλή μορφή της που είναι η συνεχής επανάληψη καθώς επίσης και στο προγραμματιστικό περιβάλλον Scratch.
Επίσης επειδή στην αρχή οι μαθητές δεν κατανοούν την έννοια της ενδυμασίας γίνεται ένα καλό ξεκαθάρισμα ότι ένα αντικείμενο μπορεί να διαθέτει πολλές ενδυμασίες –στάσεις, οι οποίες γενικά έχουν να κάνουν με το πώς εμφανίζεται σε διάφορες χρονικές στιγμές το ένα αντικείμενο.
Ένας Η/Υ ανά ομάδα μαθητών.
Το Scratch2 offline editor
Δημιουργός Σεναρίου: Φωτεινή Χατζηπαπά (Εκπαιδευτικός)