ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ: ΔΕΔΟΜΕΝΑ - ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ
Πληροφορική (Γυμνάσιο)
Στο μάθημα αυτό παρουσιάζονται οι βασικές έννοιες της επιστήμης της πληροφορικής Δεδομένα, Επεξεργασία και Πληροφορία, και διαπιστώνεται η σχέση μεταξύ τους.
Το σενάριο μπορεί να ενταχθεί στο μάθημα της Πληροφορικής της Α΄ τάξης του Γυμνασίου. Καλύπτει το Κεφάλαιο 1:"Βασικές έννοιες της Πληροφορικής", παράγραφο 1.1 Από τα δεδομένα στην πληροφορία, της Ενότητας 1: "Γνωρίζω τον Υπολογιστή", του βιβλίου μαθητή "ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου". Το βιβλίο καλύπτει σε ικανοποιητικό βαθμό τους ειδικούς σκοπούς του ΔΕΠΠΣ (Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών) και του ΑΠΣ (Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών) Πληροφορικής. Η πρόταση αφορά τις ακολουθούμενες διδακτικές προσεγγίσεις στη σχολική πρακτική και δίνει έμφαση στην εμπλοκή των μαθητών σε μαθησιακές δραστηριότητες και συνθετικές εργασίες που υλοποιούνται στο εργαστήριο Πληροφορικής.
Διαπιστώνεται ότι οι μαθητές της Α΄ Τάξης του Γυμνασίου, αν και έχουν αποκτήσει μεγάλη δεξιότητα στον χειρισμό ενός Η/Υ, δεν γνωρίζουν βασικές έννοιες της επιστήμης της Πληροφορικής όπως, Δεδομένα, Επεξεργασία και Πληροφορία. Έχουν μια σχετικά καθαρή εικόνα για τα Δεδομένα, καθώς χρησιμοποιούν τον όρο στα Μαθηματικά και στη Φυσική, αλλά πιστεύουν ότι η Επεξεργασία αφορά μόνο χειρωνακτικές δραστηριότητες και συγχέουν την Πληροφορία με την πληροφόρηση.
Το σενάριο θα επιχειρήσει να κάνει φανερό στους μαθητές, τι είναι οι Πληροφορίες στις οποίες βασιζόμαστε για να παίρνουμε αποφάσεις, από ποιο πρωτογενές υλικό προέρχονται και μέσω ποιας διαδικασία παράγονται. Οι μαθητές θα εμπλακούν σε δραστηριότητες ομαδικές και ατομικές, οι οποίες αποσκοπούν στην επίτευξη των γνωστικών στόχων, αλλά και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων χειρισμού εργαλείων στην Τεχνολογία της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ), καθώς και τη διαμόρφωση θετικών στάσεων σε σχέση με τη συνεργασία και την ενεργή συμμετοχή στην οικοδόμηση της γνώσης.
Αράπογλου Α., Μαβόγλου Χ., Οικονομάκος Η., Φύτρος Κ.,
Ιούνιος 2006, Πληροφορική Α’, Β’, Γ’ Γυμνασίου, Αθήνα: ΟΕΔΒ