Φάση Σεναρίου

Ευέλικτη Ζώνη (Δημοτικό)

Χρήση του Διαδικτύου από μαθητές του Δημοτικού Σχολείου

3 ώρες

Έναρξη-Διαγνωστικό Στάδιο

20λεπτά
Φύλλα Εργασίας
1o_fyllo_ergasias.docx odigies_kai_plirofories_gia_to_daskalo.docx odigies_kai_plirofories_gia_to_mathiti.docx 1o_fyllo_ergasias-1.apantiseis.docx 1o_fyllo_ergasias-synexeia.docx

Ο/Η εκπαιδευτικός ανακοινώνει στους μαθητές του ότι επιθυμεί να τους μεταφέρει ένα θέμα που διάβασε την προηγούμενη ημέρα στο διαδίκτυο και προβάλλει στον προτζέκτορα της τάξης ένα άρθρο σχετικό με ένα νέο νέο αναισθητικό πιστόλι με βελάκια για παιδιά http://ellinikahoaxes.gr/2015/06/16/darts-for-children .  Στο άρθρο αυτό τονίζεται η αναληθής πληροφορία καθώς και άλλες ανακρίβειες που διαδίδονται στον χώρο του διαδικτύου.

Αφού αναγνωστεί το άρθρο στην αίθουσα ο εκπαιδευτικός, θέτει προς συζήτηση τα παρακάτω ερωτήματα και μέσω του φύλλου εργασίας 1-συνέχεια ζητά από τους μαθητές να απαντήσουν στις κάτωθι ερωτήσεις και εκφράσουν και τυχόν δικές τους απορίες:

  1. Πρέπει να εμπιστευόμαστε ό,τι διαβάζουμε στο διαδίκτυο χωρίς σκέψη και κρίση;.
  2. Το διαδίκτυο περιέχει μόνο αληθείς και ορθές πληροφορίες;
  3. Ποιος ο σκοπός του συγκεκριμένου ιστότοπου;
  4. Πώς μπορούμε να προφυλαχτούμε από τις αναληθείς πληροφορίες; Υπάρχουν τρόποι και μέσα;
  5. Έχετε διαβάσει κάτι στο διαδίκτυο το οποίο σας φάνηκε αναληθές ή και περίεργο;

Εξηγεί ότι οι ερωτήσεις που τέθηκαν θα αποτελέσουν τη βάση του σχεδίου εργασίας με το οποίο θα ασχοληθούν στη συνέχεια. 

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, εδώ ο εκπαιδευτικός θα κρίνει με βάση τη γνωστική φυσιογνωμία της τάξης το πως θα χωρίσει τις ομάδες. Συνήθως οι ομάδες χωρίζονται με βάση τον βαθμό ικανότητας των μαθητών και επιλέγεται ένα ισορροπημένο επίπεδο ικανοτήτων με την τοποθέτηση και επιλογή μαθητών με πολύ καλό επίπεδο ως και κακό επίπεδο ώστε να υπάρχει η δυνατότητα συνεργασίας και αλληλοβοήθειας μεταξύ των στις ομάδες. Μετέπειτα προβάλλεται από τη σειρά της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης «Οδύσσεια στο διαδίκτυο» το 1ο διαδραστικό επεισόδιο με τίτλο «Στον δρόμο για την Ιθάκη» (14:58΄) και ζητείται από τους μαθητές να καταγράψουν τα βήματα των παιδιών για την αναζήτηση του θέματος για το φαινόμενο του θερμοκηπίου καθώς και τον σωστό αλλά και τον λάθος τρόπο αναζήτησης πληροφοριών και πλοήγησης στον κυβερνοχώρο.


Καταρρίπτεται – FDA: Ενέκρινε νέο αναισθητικό πιστόλι με βελάκια για παιδιά. Κυκλοφορεί τον Αύγουστο στην Ελλάδα. Κόστος: 26 ευρ

Κυκλοφόρησε και στην Ελλάδα η ψευδής είδηση που υσχιρίζεται ότι το FDA ενέκρινε αναισθητικό πιστόλι με βελάκια για παιδιά.

Ο ιστότοπος αυτός είναι το αποτέλεσμα της ένωσης κάποιων ιστότοπων που ασχολούνται με την κατάρριψη μύθων, ψευδών ειδήσεων, πλαστών βίντεο – φωτογραφιών και hoaxes. Είναι η πρώτη και μέχρι στιγμής μοναδική, συντονισμένη προσπάθεια, στην Ελλάδα κατάρριψης αναληθών δημοσιευμάτων που κατακλύζουν το ίντερνετ, μετά από έρευνα και συλλογή στοιχείων από αξιόπιστες πηγές. Κάτι πολύ χρήσιμο για τους μαθητές οι οποίοι και αναπτύσσουν έτσι μια πιο κριτική στάση απέναντι στην πληροφορία που διαδίδεται μέσω διαδικτύου.

Οδύσσεια στο διαδίκτυο: Επεισόδιο 1ο: "Στο δρόμο για την Ιθάκη"

Δυο αδέλφια ψάχνοντας για μια σχολική εργασία, πλοηγούνται στον Παγκόσμιο Ιστό σε νέους ιστοτόπους και διαφορετικές πληροφορίες και σχολιασμούς.

Δυο αδέλφια ψάχνοντας για μια σχολική εργασία, πλοηγούνται στον Παγκόσμιο Ιστό σε νέες ιστοσελίδες και ιστότοπους. Σερφάροντας λοιπόν σε διαφορετικές ιστοσελίδες με ενημερωτικό, μορφωτικό ή ψυχαγωγικό περιεχόμενο, το ενδιαφέρον τους διεγείρεται για νέα γνώση και τις πληροφορίες που μπορούν να αντλήσουν. Ωστόσο, κάποιες ιστοσελίδες μπορεί να περιέχουν υλικό άσχετο για τα παιδιά ή ακόμα και παραπληροφόρηση με ανακριβείς σχολιασμούς. Τα παιδιά συνήθως εύκολα εξοικειώνονται με τη χρήση των μηχανών αναζήτησης και της αποτελεσματικής αξιοποίησής τους στην εύρεση πληροφοριών, αλλά δεν γνωρίζουν πώς να επιλέγουν την πιο καταλληλη και αξιόπιστη πληροφορία σε σύντομο χρονικό διάστημα όπως επίσης και να αποφεύγουν τις συνδέσεις προς κάθε είδους ακατάλληλο, ανακριβές και ασύνδετο περιεχόμενο. Το διαδραστικό αυτό βίντεο με ενσωμάτωση διαδραστικών στοιχείων από τον συγγραφέα, συμβουλεύει τους νεαρούς μαθητές μέσα από διαδραστικές ασκήσεις πολλαπλών επιλογών και ανοιχτού τύπου ερωτήσεις για την κριτική αξιολόγηση και αξιοποίηση των πηγών καθώς επίσης και για τα πνευματικά δικαιώματα στο Διαδίκτυο ενώ παράλληλα προτείνει φίλτρα αναζήτησης ή πρόσθετο λογισμικό ώστε οιι ανακριβείς ιστότοποι να αποκλείονται από τα αποτελέσματα της αναζήτησης.

Γνώσεις Σχετικές με το Διαδίκτυο

Ο εκπαιδευτικός προσκαλεί τους μαθητές σε ένα ταξίδι γνώσεων για τον κόσμο του διαδικτύου.

Οι ασκήσεις αντιστοίχισης έχουν σκοπό να διαγνώσουν το κατά πόσο οι μαθητές γνωρίζουν πως να χρησιμοποιήσουν το διαδίκτυο για εύρεση έγκριτων πηγών αλλά και να εισάγουν έναν γόνιμο προβληματισμό για την κριτική επιλογή των πληροφοριών μέσω διαδικτύου καθώς και τον σεβασμό στα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών.

ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΣΦΑΛΩΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΩΝ

Επιλέγουμε τη σωστή λέξη-φράση

Συμβουλές ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου από τα παιδιά:
Κράτησε μυστικό τον κωδικό πρόσβασης του ηλεκτρονικού σου ταχυδρομείου από όλους. Αν πιστεύεις ότι κάποιος έμαθε τον κωδικό πρόσβασής σου, άλλαξέ τον αμέσως. Προσπάθησε να έχεις πάντοτε έναν κωδικό πρόσβασης τον οποίο κανένας δεν μπορεί να μαντέψει.
Ποτέ μη δεχτείς να συναντήσεις αγνώστους που γνώρισες στο Διαδίκτυο. Εάν θελήσεις να συναντήσεις κάποιον, φρόντισε αυτό να γίνεται πάντα σε δημόσιο χώρο και με τη συνοδεία του γονιού σου ή ενός ενήλικα τον οποίο εμπιστεύεσαι.
Όταν συνομιλείς σε κάποιο chatroom να είσαι ιδιαίτερα προσεκτικός/ή και μη δίνεις τα προσωπικά σου στοιχεία, όπως την ηλεκτρονική σου διεύθυνση, τη διεύθυνση του σπιτιού ή του σχολείου σου ή τον αριθμό του τηλεφώνου σου.
Να αποφεύγεις τις ιστοσελίδες για τους «άνω των 18 ετών». Οι προειδοποιήσεις είναι για να μας προστατεύουν. Είναι προτιμότερο να ανακαλύψεις ιστοσελίδες με επιμορφωτικό, ψυχαγωγικό και ενημερωτικό περιεχόμενο ανάλογο με την ηλικία και τα ενδιαφέροντά σου.
Είναι σημαντικό να μην ανοίγεις ηλεκτρονικά μηνύματα που έλαβες από αγνώστους. Ποτέ μην ανοίξεις συνημμένα αρχεία που έλαβες από τέτοια ηλεκτρονικά μηνύματα γιατί μπορεί να μεταδώσουν ιούς στον υπολογιστή σου. Ζήτησε από τους γονείς σου να σου εγκαταστήσουν σύστημα φιλτραρίσματος της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας για να λαμβάνεις μόνο τα μηνύματα που επιθυμείς.

Δημιουργός Σεναρίου: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ (Εκπαιδευτικός)
Έλεγχος Σεναρίου με τα Προγράμματα Σπουδών: ΚΙΤΣΑΚΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ (Σχολικός Σύμβουλος)
Έλεγχος Επιστημονικής Επάρκειας Σεναρίου: ΚΟΥΛΟΥΜΠΑΡΙΤΣΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ (Συντονιστής)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Χρήση του Διαδικτύου από μαθητές του Δημοτικού Σχολείου» έχει χαρακτηρισθεί ως Υποδειγματικό ύστερα από εργασία επιστημονικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων (Εκπαιδευτικός Αυξημένων Προσόντων, Σχολικοί Σύμβουλοι, Μέλος ΔΕΠ / Επιστημονικό Προσωπικό του ΙΕΠ).
571