Φάση Σεναρίου

Ερευνητική Εργασία - Project (Γενικό Λύκειο)

Ο Εθελοντισμός μέσα από μια ιστοσελίδα

3 ώρες

Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο σε ομάδες

45λεπτά
Φύλλα Εργασίας
orismos_toy_ethelontismoy.doc oi_megaloi_eyergetes_toy_ethnoys.doc fasi_3i_f.e._03_anazitisi_pliroforion_gia_toys_ethelontikoys_organismoys_stin_ellada_kai_to_exoteriko.doc aities_ton_diaforon_provlimaton_kai_lyseis_apo_ton_ethelontismo.docx anazitisi_pliroforion_gia_toys_ethelontikoys_syllogoys_kai_protovoylies_tis_polis_mas.doc stayrolexo_-_gnorimia_me_toys_ethelontikoys_organismoys.pdf kinitra_empodia_axies_kai_ofeli_toy_ethelontismoy.docx shediazo_ton_eyato_moy_os_ethelonti.docx

Στη φάση αυτή του σεναρίου, οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες, καλούνται να αναζητήσουν πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με το υποθέμα που έχουν αναλάβει. Οι μαθητές, στο Εργαστήριο Πληροφορικής, κάθονται ανά δύο μπροστά σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και ανατρέχουν αποκλειστικά στις δραστηριότητες της ομάδας τους, όπως περιγράφονται παρακάτω. 

Πιο αναλυτικά, η κάθε ομάδα θα προσπαθήσει να απαντήσει στα παρακάτω διερευνητικά ερωτήματα:

 

ΟΜΑΔΑ Α΄

Όπως είδαμε, η πρώτη ομάδα θα αναφερθεί επιγραμματικά στον ορισμό και την ιστορική εξέλιξη του Εθελοντισμού, τους μεγάλους εθνικούς ευεργέτες, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί στον εντοπισμό των προβλημάτων μέσα στο παγκόσμιο γίγνεσθαι που έρχεται να δώσει λύσεις ο Εθελοντισμός.

Έτσι, λοιπόν, τα διερευνητικά ερωτήματα της πρώτης ομάδας είναι τα εξής:

Τι ονομάζουμε Εθελοντισμό;

Ποιοι είναι οι τομείς του Εθελοντισμού;

Πώς εξελίχθηκε ιστορικά από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα;

Ποια είναι τα σημαντικότερα κληροδοτήματα που άφησαν στην πατρίδα τους οι μεγάλοι ευεργέτες του Έθνους; Πόσο σημαντική ήταν η προσφορά τους αυτή και γιατί;

Ποια είναι τα προβλήματα που έδωσε και δίνει λύσεις ο Εθελοντισμός μέσα στην ιστορία;

 

ΟΜΑΔΑ Β’ 

Η δεύτερη ομάδα θα ασχοληθεί με τους κυριότερους εθελοντικούς οργανισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Οι μαθητές καλούνται να βρουν πληροφορίες για τους τρεις σημαντικότερους οργανισμούς, ανάλογα με τον τομέα δράσης τους (έναν από κάθε τομέα).

Έτσι, λοιπόν, τα διερευνητικά ερωτήματα της δεύτερης ομάδας είναι τα εξής:

Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι οργανισμοί στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ανάλογα με τους τομείς δράσης τους (άνθρωπος, υγεία, περιβάλλον);

Ποιες είναι οι αρχές, οι αξίες και οι δράσεις των παραπάνω οργανισμών;

Ποιος ο σκοπός της δράσης τους;

Ποιο είναι το όραμά τους και οι μελλοντικές τους επιδιώξεις;

Ποιες λύσεις δίνουν οι παραπάνω εθελοντικοί οργανισμοί στα διάφορα κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης σήμερα;

 

ΟΜΑΔΑ Γ΄ 

Η τρίτη ομάδα θα ασχοληθεί με τους τοπικούς συλλόγους και πρωτοβουλίες της περιοχής. Κάθε γωνιά της Ελλάδας έχει σήμερα να επιδείξει σπουδαίο εθελοντικό έργο. Στο παρόν σενάριο έχει επιλεγεί η πόλη της Ξάνθης, μια πόλη με σπουδαία εθελοντική προσφορά εδώ και τουλάχιστον έναν αιώνα. Οι μαθητές καλούνται να βρουν πληροφορίες για 1 – 2 τοπικές οργανώσεις. 

Έτσι, λοιπόν, τα διερευνητικά ερωτήματα της τρίτης ομάδας είναι τα εξής:

Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι εθελοντικοί σύλλογοι και πρωτοβουλίες στην πόλη της Ξάνθης;

Ποιες είναι οι αρχές, οι αξίες και οι δράσεις των παραπάνω συλλόγων;

Ποιος ο σκοπός της δράσης τους;

Ποιο είναι το όραμά τους και οι μελλοντικές τους επιδιώξεις;

Σε ποια προβλήματα της τοπικής κοινωνίας έρχονται να δώσουν λύσεις;

 

ΟΜΑΔΑ Δ΄ 

Η τέταρτη ομάδα θα εστιάσει επιγραμματικά στα κίνητρα που ωθούν κάποιον στην ενασχόλησή του με τον Εθελοντισμό καθώς επίσης και στα τυχόν εμπόδια που αποτρέπουν κάποιον από αυτή την ενασχόληση. Ιδιαίτερη έμφαση, όμως, θα δοθεί στο τι αποκομίζει τελικά ένας εθελοντής, αλλά και στο ποιες είναι οι αρχές και οι αξίες του Εθελοντισμού.

Έτσι, λοιπόν, τα διερευνητικά ερωτήματα της τέταρτης ομάδας είναι τα εξής:

Ποια είναι τα κίνητρα που ωθούν κάποιον στην ενασχόλησή του με τον Εθελοντισμό;

Ποια είναι τα εμπόδια που αποτρέπουν κάποιον από την ενασχόλησή του με τον Εθελοντισμό;

Ποιες είναι οι αρχές και οι αξίες του Εθελοντισμού;

Τι αποκομίζει ένας εθελοντής μέσα από την ενασχόλησή του με τον Εθελοντισμό;

 

Τα παραπάνω ερευνητικά ερωτήματα θα τα καταγράψουν οι ίδιοι οι μαθητές στο προσωπικό τους ημερολόγιο, το οποίο άλλωστε οφείλουν να έχουν μαζί τους σύμφωνα με τις οδηγίες για την ερευνητική εργασία. Οι απαντήσεις που θα δώσουν οι μαθητές στα παραπάνω ερωτήματα, θα αποτελέσουν και το υλικό για την υλοποίηση του τεχνήματος του σεναρίου, όπως θα δούμε στη συνέχεια.

Μετά το τέλος, λοιπόν, αυτής της φάσης του σεναρίου, όλο το υλικό που θα έχουν συγκεντρώσει οι μαθητές, μπορούν να το επεξεργαστούν στο σπίτι και να ετοιμάσουν το τελικό προϊόν του σεναρίου (τέχνημα), το οποίο και θα παρουσιαστεί στην ολομέλεια της τάξης. Το τέχνημα (artifact) μπορεί να έχει τη μορφή παρουσίασης (Power Point), κατασκευής, καλλιτεχνικής σύνθεσης, δισδιάστατης ή τρισδιάστατης αναπαράστασης, κολλάζ, αφίσας, βίντεο, φιλμ, δρώμενου[1] με σκοπό να αναδείξει με σαφή τρόπο την κεντρική ιδέα του υποθέματος που έχουν αναλάβει.

 Ό,τι υλικό είναι ηλεκτρονικό, μπορεί να αποσταλεί ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα για προβολή στην ολομέλεια της τάξης.  Επίσης, θα μπορούσαν να συγκεντρωθούν φωτογραφίες ή βίντεο σχετικά με τα προς διερεύνηση υποθέματα, τα οποία θα μπορούσαν να αποσταλούν ηλεκτρονικά στον διδάσκοντα και να αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της εργασίας μας για προβολή στην ολομέλεια και για περαιτέρω συζήτηση και προβληματισμό. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, το θέμα του τεχνήματος θα αποτελεί ιδέα των μαθητών, η οποία θα προκύψει από όλα τα στοιχεία που θα έχουν συγκεντρώσει και επεξεργαστεί κατά την παρούσα φάση του σεναρίου.

Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω, η αξιολόγηση των μαθητών στο παρόν ψηφιακό σενάριο, θα προκύψει από τις διαδραστικές ερωτήσεις, τα φύλλα εργασίας, το συνολικό ενδιαφέρον των μαθητών, αλλά και το τέχνημα του σεναρίου που θα παρουσιάσουν. 


[1] Ματσαγγούρα Ηλ., Η καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο, βιβλίο εκπαιδευτικού, Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων, Αθήνα 2011, σ. 23. 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΟΜΑΔΩΝ

 


ΟΜΑΔΑ Α΄ : Δραστηριότητα 2η - Μελετήστε την ιστορική εξέλιξη του Εθελοντισμού μέσα από το παρακάτω χρονολόγιο.

Μετά τη μελέτη του χρονολογίου, συζητήστε και καταγράψτε επιγραμματικά στο ημερολόγιό σας ποια, κατά τη γνώμη σας, είναι τα προβλήματα εκείνα που έδωσε και δίνει λύσεις ο Εθελοντισμός μέσα στην ιστορία.

ΟΜΑΔΑ Α΄: Δραστηριότητα 1η - Δώστε συνοπτικά έναν ορισμό του Εθελοντισμού


Εναλλακτικά, μπορείτε να συμπληρώσετε το Φύλλο Εργασίας χειρόγραφα και να το παραδώσετε στον διδάσκοντα.

ΟΜΑΔΑ Α΄: Δραστηριότητα 3η. Μελέτη περίπτωσης: Εθνικοί ευεργέτες.


Εναλλακτικά, το Φύλλο Εργασίας μπορεί να συμπληρωθεί χειρόγραφα και να παραδοθεί στον διδάσκοντα.

ΟΜΑΔΑ Α΄: Δραστηριότητα 4η. Μελέτη περίπτωσης: Εθνικοί ευεργέτες. Παρακολουθήστε με προσοχή το παρακάτω βίντεο.

Αφού παρακολουθήσετε το βίντεο, συγκρίνετε τα κληροδοτήματα που παρουσιάζονται εδώ με αυτά που καταγράψατε στο Φύλλο Εργασίας που σας δόθηκε.

ΟΜΑΔΑ Α΄: Δραστηριότητα 5η. Μελέτη περίπτωσης: Εθνικοί ευεργέτες. Παίξτε το παρακάτω παιχνίδι μνήμης. Καλή επιτυχία!


ΟΜΑΔΑ Β΄: Δραστηριότητα 1η: Αναζήτηση πληροφοριών για τους σημαντικότερους εθελοντικούς οργανισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό


Εναλλακτικά, το Φύλλο Εργασίας μπορεί να συμπληρωθεί χειρόγραφα και να παραδοθεί στον διδάσκοντα. Το υδατογράφημα στο Φύλλο Εργασίας 3 προέρχεται από την ιστοσελίδα https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mwamongu_water_source.jpg?uselang=el (χωρίς πνευματικά δικαιώματα).

ΟΜΑΔΑ Β΄: Δραστηριότητα 2η. Παρατηρήστε προσεκτικά την παρακάτω εικόνα και προσπαθήστε να απαντήσετε στις ερωτήσεις.


Η εικόνα που χρησιμοποιήθηκε στο Φύλλο Εργασίας 4 προέρχεται από την ιστοσελίδα https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rocinha_Favela_Brazil_Slums.jpg (χωρίς πνευματικά δικαιώματα).

ΟΜΑΔΑ Γ΄: Δραστηριότητα 1η: Αναζήτηση πληροφοριών για τους σημαντικότερους εθελοντικούς συλλόγους της πόλης μας


Εναλλακτικά, το φύλλο εργασίας μπορεί να εκτυπωθεί και να μοιραστεί σε τρία αντίτυπα στους μαθητές. Η φωτογραφία που χρησιμοποιήθηκε στο Φύλλο Εργασίας 5 προέρχεται από αφίσα του Κοινωνικού Ιατρείου και Φαρμακείου Ξάνθης (από προσωπικό αρχείο).

ΟΜΑΔΑ Β΄: Δραστηριότητα 3η. Γνωριμία με τους κυριότερους Εθελοντικούς Οργανισμούς μέσα από μία ερώτηση αντιστοίχισης.


Το σταυρόλεξο του Εθελοντισμού που υπάρχει στο Φύλλο Εργασίας 6, δημιουργήθηκε μέσω της ιστοσελίδας για εκπαιδευτικούς http://www.kubbu.com/.

ΟΜΑΔΑ Γ΄: Δραστηριότητα 2η. Συμπληρώστε τα κενά στο παρακάτω κείμενο και γνωρίστε τους εθελοντικούς συλλόγους της πόλης μας.


ΟΜΑΔΑ Δ΄: Δραστηριότητα 1η: Αναζήτηση πληροφοριών για τα κίνητρα, τα εμπόδια, τις αξίες και τα οφέλη του Εθελοντισμού.


Εναλλακτικά, το Φύλλο Εργασίας μπορεί να συμπληρωθεί χειρόγραφα και να παραδοθεί στον διδάσκοντα. Οι φωτογραφίες που χρησιμοποιήθηκαν στο Φύλλο Εργασίας 7 προέρχονται από τις ιστοσελίδες https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beach_Clean_up_during_DWH_(8743615375).jpg και https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Seedling_planting.jpg (χωρίς πνευματικά δικαιώματα)

ΟΜΑΔΑ Δ΄: Δραστηριότητα 2η: Γνωρίζω και αναγνωρίζω τις αρχές και τις αξίες του Εθελοντισμού


Πηγή των στοιχείων που περιλαμβάνονται στη δραστηριότητα: http://www.volunteeringgc.org.au/files/pdf/Greek-Def.-Principles.pdf

ΟΜΑΔΑ Δ΄: Ανάλυση του αποσπάσματος του Γ. Σεφέρη.


ΟΜΑΔΑ Δ΄: Δραστηριότητα 3η: Παρατηρήστε προσεκτικά την παρακάτω κάρτα.


ΟΜΑΔΑ Γ΄: Δραστηριότητα 3η: Σχεδιάζω τον εαυτό μου ως εθελοντή.


ΟΜΑΔΑ Β΄: Δραστηριότητα 4η. Ερώτηση πολλαπλής επιλογής. Μπορείτε να επιλέξετε περισσότερες από μία απαντήσεις.


ΟΜΑΔΑ Δ΄: Δραστηριότητα 4η: Διαβάστε προσεκτικά την παρακάτω μαρτυρία της εθελόντριας.


Πατήστε στο κέντρο της εικόνας τον γαλάζιο κύκλο για να προβάλετε τη διαδραστική ερώτηση.

Δημιουργός Σεναρίου: ΙΩΑΚΕΙΜ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (Εκπαιδευτικός)

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Ο Εθελοντισμός μέσα από μια ιστοσελίδα» έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
2414