Εικονομαχία: Τα αίτια, η αφορμή και οι συνέπειες.
Ιστορία (ΔΕ) (Γενικό Λύκειο)
Θέμα του Σεναρίου είναι η Εικονομαχία και γενικότερος στόχος η γνωριμία των μαθητών με τα αίτια, την αφορμή και τις συνέπειές της, με τρόπο δημιουργικό, η κατανόηση ιστορικών, δομικών και οργανωτικών εννοιών και η καλλιέργεια κλασικού, ψηφιακού και κριτικού γραμματισμού. Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, καλούνται να αξιοποιήσουν τα ευρήματά τους παράγοντας μονοτροπικά αλλά και πολυτροπικά κείμενα, με εφαρμογή σε περιβάλλοντα WEB 2, να ταυτιστούν με πρόσωπα που εμπλέκονται στην Εικονομαχία ή να φανταστούν άλλη εξέλιξη των γεγονότων (Εναλλακτική Ιστορία) και να παραγάγουν ποικιλία κειμενικών ειδών σε σύνδεση με συγκεκριμένες περιστάσεις επικοινωνίας.
![](/sites/default/files/styles/max_325x325/public/eikona.jpg?itok=Co5Yf7mm)
Η συγκεκριμένη διδακτική πρόταση βασίζεται στη διαπίστωση ότι η μετωπική διδασκαλία και ο συμπεριφορισμός συχνά κουράζουν τους μαθητές και δεν τους βοηθούν να εμβαθύνουν στο μαθησιακό αντικείμενο. Επιχειρεί λοιπόν την ενεργητική παρέμβαση τους με έρευνα σε πηγές, με αυτοδιόρθωση και εφαρμογή μεταγνωστικών στρατηγικών, ώστε να κατασκευάσουν τη γνώση και δίνει έμφαση στη διαθεματική προσέγγιση, σε σύνδεση με τη Νεοελληνική Γλώσσα και την Τέχνη. Επιπλέον, με τη χρήση των ΤΠΕ καταργείται η αυθεντία της αφηγηματικής ιστορίας του μοναδικού σχολικού βιβλίου και δίνεται η δυνατότητα επαφής με διαφορετικές οπτικές από πληθώρα αρχείων και ψηφιακών περιβαλλόντων.
1. Ι. Καραγιαννόπουλος, Ιστορία Βυζαντινού κράτους, τ. Β΄ (565 – 1081), Θεσσαλονίκη, 1981
2. G. Ostrogorsky, Geschichte des byzantinischen Staates 3, München 1963 (ελλην. μεταφρ. Ι. Παναγόπουλου – επιστ. εποπτεία Ε. Κ. Χρυσού, Ιστορία του Βυζαντινού κράτους, τ. Β΄, Αθήνα, 1979)
3. Ιστορία του Μεσαιωνικού και του Νεότερου Κόσμου Β΄ Λυκείου, ΟΕΔΒ, Αθήνα 2014.
4. Έκφραση - Έκθεση Β΄ Λυκείου, ΟΕΔΒ, Αθήνα 2014.
5. Οδηγίες για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στο Γενικό Λύκειο, ΟΕΔΒ, Αθήνα, 2009 - 2010.
6. Ε. Π. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ΕΣΠΑ (2007-2013), Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη, Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, τ. 1: Γενικό Μέρος, Γ΄ έκδοση, Πάτρα, Μάρτιος 2013.
7. Ε. Π. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ΕΣΠΑ (2007-2013), Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη, Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, τ. 3: Κλάδος ΠΕ02, Γ΄ έκδοση, Πάτρα, Φεβρουάριος 2014.
8. Η. Ματσαγγούρας. Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση, Αθήνα, 2001 εκδ. Γρηγόρης.