Αμερικάνικος αφηρημένος εξπρεσιονισμός. Η περίπτωση του Jackson Pollock.
Καλλιτεχνικά / Εικαστικά (Γενικό Λύκειο)
Αμερικάνικος αφηρημένος εξπρεσιονισμός. Η περίπτωση του Jackson Pollock.
Το συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο διερευνά το καλλιτεχνικό ρεύμα του Αμερικάνικου Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού που αναπτύχθηκε μεταπολεμικά στην Νέα Υόρκη και το οποίο αποτελεί το πρώτο διεθνοποιημένο καλλιτεχνικό κίνημα που οδηγεί προς νέες τάσεις την τέχνη. Εξετάζουμε τα χαρακτηριστικά της αφηρημένης τέχνης. Αναλύουμε και αποσαφηνίζουμε έννοιες όπως σύνθεση, ισορροπία, αφαιρετικό και αφηρημένο.
Μελετάμε την περίπτωση του Jackson Pollock, έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος. Ανακαλύπτουμε την μέθοδο dripping (πέταγμα της μπογιάς στον καμβά) που πρώτος εφάρμοσε και τον καθιέρωσε σαν έναν από τους δημοφιλέστερους ζωγράφους της Αμερικής.
Ζωγραφίζουμε τα δικά μας έργα με την μέθοδο dripping και τα παρουσιάζουμε. Φτιάχνουμε ψηφιακά έργα με την εφαρμογή http://www.jacksonpollock.org/ που υλοποίησε ο Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης Μίλτος Μανέτας και που μιμείται το στυλ του Pollock. Προβληματιζόμαστε, ερευνάμε και συζητάμε τα θέματα που προκύπτουν κατά την διάρκεια εφαρμογής του σεναρίου.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Με το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σενάριο επιχειρείται:
- Να γνωρίσουν οι μαθητές τον Αμερικάνικο αφηρημένο εξπρεσιονισμό, την μεταπολεμική καλλιτεχνική δραστηριότητα στην Αμερική και πως αυτή επηρέασε την σύγχρονη τέχνη.
- Να αναγνωρίζουν και να διακρίνουν έργα του Αμερικάνικου αφηρημένου εξπρεσιονισμού και το καλλιτεχνικό ιδίωμα καλλιτεχνών όπως ο Jackson Pollock, ο Mark Rothko, o Willem de Cooning κ.α
- Να κατανοήσουν την ελευθερία και την δύναμή της χειρονομίας και της δράσης στο καλλιτεχνικό έργο μέσα από τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό.
- Να γίνει σαφής η διάκριση μεταξύ των εννοιών αφηρημένο και αφαιρετικό και να αντιληφθούν ότι η αφαίρεση οδηγεί στον αυθορμητισμό, στην έμφαση στο ένστικτο, στον υποκειμενισμό.
- Να μπορούν να εντοπίζουν τα στοιχεία της ισορροπίας και της αρμονίας σε εξπρεσιονιστικά έργα.
- Τελικά να γίνουν οικία στην αντίληψή τους, έργα αφηρημένης ζωγραφικής και να μην τα αντιμετωπίζουν απαξιωτικά ως “περίεργα έργα που δεν μας λένε τίποτα”
Ζητούμενο είναι να εκφράσουν τις απόψεις τους ελεύθερα για έργα και τεχνικές μέσα από έναν διάλογο στην τάξη και τέλος να λειτουργήσουν τα ίδια τα παιδιά ως εξπρεσιονιστές ζωγράφοι, δημιουργώντας τα δικά τους έργα, αντιλαμβανόμενα τη δυνατότητα που τους δίνει η τεχνική, η ελευθερία της έκφρασης και ακόμα η τεχνολογία.
Ιστορία της τέχνης Γ΄τάξης γενικού Λυκείου (βιβλίο μαθητή) - Ιστορία της τέχνης Γ΄τάξης γενικού Λυκείου (βιβλίο καθηγητή)
• Διδακτικό σενάριο με τη χρήση των νέων τεχνολογιών – Καθηγητής Α.Μπούρας (http://users.sch.gr/abouras/fos.pdf)
• Άρθρο “Abstract expressionism” Saylor Academy Website (http://www.saylor.org/site/wp-content/uploads/2011/05/abstract-expresionism.pdf)
• Βιβλίο “The Abstract Expressionists “ Eugene Victor Thaw (http://biblio3.url.edu.gt/Libros/2014/Museos/Abstract_Expressionists.pdf)
• The ArtStory Website (http://www.saylor.org/site/wp-content/uploads/2012/02/ARTH208-5.1.2-Abstract-Expressionism.pdf)
• ArtCyclopedia Website (http://www.artcyclopedia.com/history/abstract-expressionism.html)
• Guggenheim Foundation. Abstract Expressionism (http://www.guggenheim.org/new-york/collections/collection-online/movements)
• Pollock-Krasner House and Study Center (http://sb.cc.stonybrook.edu/pkhouse/index.shtml)
• MoMA, “The Bomb and the Abstract Expressionists” Annabell Shark (http://www.slowart.com/articles/cia.htm)