Το παιδί και η παιδική ηλικία μέσα από τη Νεοελληνική ζωγραφική
Καλλιτεχνικά / Εικαστικά (Γυμνάσιο)
Το σενάριο στοχεύει στο να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τα γενικά χαρακτηριστικά αντιπροσωπευτικών έργων της Νεοελληνικής ζωγραφικής, μέσα από το κοινό θέμα «Tο παιδί και η παιδική ηλικία». Ωθεί στο να εξερευνήσουν οι μαθητές το βαθύτερο νόημα που κρύβει η κάθε εικόνα ανάλογα με την κατάσταση της κοινωνίας που εκπροσωπεί και τέλος να γνωρίσουν το έργο και την τεχνική των Ελλήνων ζωγράφων.
Επίσης οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με τους καλλιτέχνες της "Σχολής του Μονάχου", που είναι κύριοι εκφραστές της "ηθογραφίας", όπως ο Νικηφόρος Λύτρας και ο Νικόλαος Γύζης, οι οποίοι αποτελούν το δίδυμο των κορυφαίων Ελλήνων ζωγράφων του 19ου αιώνα, που έδωσαν στη Nεοελληνική τέχνη τις πρώτες πειστικές, εκφραστικές παιδικές εικόνες.
Επιπλέον κατά τη δημιουργία εικαστικού έργου από τους μαθητές επιχειρείται η επαφή τους με το κίνημα της τέχνης των σκουπιδιών (trash art) και με σύγχρονους δημιουργούς που το εκπροσωπούν.
Απώτερος στόχος είναι η μύηση στη διαδικασία καλλιτεχνικής δημιουργίας, με το σκεπτικό ότι η τέχνη για τους μαθητές αποκτά νόημα μόνο όταν τη βιώνουν ως βασική μορφή έκφρασης και ως ανταπόκριση στη ζωή.
Επιδιώκεται να μάθουν τρόπους ώστε να παράγουν δικές τους ιδέες για προσωπική έκφραση μέσω της τέχνης, να επεξεργάζονται και να τροποποιούν τις ιδέες τους για οπτική μορφοποίηση. Επιτυγχάνεται η ευαισθητοποίηση μέσω της τέχνης, σχετικά με το πώς μπορούμε όλοι να συμβάλλουμε στη μείωση των απορριμμάτων και συγκεκριμένα στη συνειδητοποίηση της αξίας της ανακύκλωσης. Οι μαθητές εκπαιδεύονται στο να χρησιμοποιούν τα μέσα για να μεταδώσουν τη δική τους προσωπική εκφραστική πρόθεση.
Το σενάριο στοχεύει στο να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με την εικαστική αναπαράσταση του παιδιού και της παιδικής ηλικίας μέσα από τη Νεοελληνική ζωγραφική. Συντελείται η διερευνητική προσέγγιση της συγκεκριμένης απεικόνισης στη Νεοελληνική ζωγραφική με αφετηρία το 19ο αιώνα, ώστε να φανεί η ποικιλομορφία των εκφραστικών αναζητήσεων των δημιουργών και να διαπιστώσουν οι μαθητές ότι έτσι αντανακλάται η αμοιβαία σχέση παιδί – παιδική ηλικία , κοινωνικό-ιστορικό περιβάλλον – οικογένεια.
Συγκέντρωση υλικού από τους μαθητές και τον καθηγητή, ανακυκλώσιμα υλικά από πλαστικό, αλουμίνιο, χαρτί κ.α., χαρτοταινία ή ατλακόλ, ψαλίδι ή κοπίδι. Χρωματικό υλικό: τέμπερες, παστέλ, μαρκαδόροι κ.α.