Φάση Σεναρίου
Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων (Γυμνάσιο)
Χωρισμός κεντρικού θέματος (ταινίας) στα επιμέρους
Χωρισμός σε ομάδες (3-4 ατόμων) στη βάση των ενδιαφερόντων, των αναγκών (αυτονομίας, ανήκειν, self worth /Convington , επιτυχίας, δύναμης, ένταξης) (Pintrich, 2003) και των κινήτρων των μαθητών (achievement goal theory) αλλά και του βαθμού δυσκολίας των φύλλων εργασίας (one size doesn’t fit all). Στην σύνθεση των ομάδων ο εκπαιδευτικός παρεμβαίνει με βάση τις αρχές της διαφοροποίησης της διδασκαλίας (Tomlinson & McTighe, 2006; Ιωαννίδη - Κουτσελίνη, 2009).Τα φύλλα εργασίας των φιλολόγων και των ιστορικών είναι τα πιο εύκολα ενώ των σκηνοθετών και τεχνικών προϋποθέτουν συγκεκριμένες δεξιότητες. Εξάλλου, όλοι οι μαθητές έχουν ανάγκη την επιτυχία και την αναγνώριση των συμμαθητών τους προκειμένου να αναπτύξουν τις «πεποιθήσεις επάρκειας» (self efficacy/ worth/ esteem). (5¨)
Μετά την ανάγνωση (5¨) του διδαγμένου κειμένου από τον εκπαιδευτικό (Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ Γυμνασίου: "Πρώτες Ενθυμήσεις",Πηνελόπη Δέλτα, σελ. 135- 137) θα ξεκινήσει η εργασία σε ομάδες (20¨).
Οι «φιλόλογοι» θα ασχοληθούν με την ερμηνευτική προσέγγιση (στο blog σχολείου υπάρχει σχετικό υλικό),
οι «ιστορικοί» με τη διερεύνηση του ιστορικοκοινωνικού πλαισίου που γέννησε το έργο,
οι «ακτιβιστές» των δικαιωμάτων του ανθρώπου με τα παιδικά χρόνια της συγγραφέως και τις έμφυλες αναπαραστάσεις,
οι «paparazzi» με τους οικογενειακούς δεσμούς και την αίσθηση του καθήκοντος (τις προσωπικές διεκδικήσεις και τα κοινωνικά «πρέπει»),
οι «υποκριτές» (ηθοποιοί) με την κατανόηση της «συνθήκης του κειμένου» (τόπος, χρόνος, ήθος, ύφος προσώπων),
οι «σκηνοθέτες» με τα πρόσωπα και τους χώρους,
οι «καλλιτέχνες» με την εύρεση φωτογραφικού υλικού της εποχής του έργου και τη μουσική επιμέλεια της ταινίας
οι «τεχνικοί» με την κάμερα και το μοντάζ
.
Μετά το χωρισμό σε ομάδες, ακολουθεί η διερεύνηση των συνθετικών μερών του «παραγωγικού θέματος» με βάση τα φύλλα εργασίας. Παρέχεται φθίνουσα καθοδήγηση από τον εκπαιδευτικό σε κάθε ομάδα (μίμηση προτύπου) με αναφορά σε σχετικές ιστοσελίδες που περιλαμβάνονται στα φύλλα εργασίας. Ο εκπαιδευτικός γνωρίζει καλά το περιεχόμενο των προτεινόμενων ιστοτόπων και καθοδηγεί τους μαθητές στις σελίδες που πρέπει να δουν προκειμένου να απαντήσουν σωστά και να αποκτήσουν εμπειρίες επιτυχίας.
Τα τελευταία 15 λεπτά οι ομάδες παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που περιέχονταν στα φύλλα εργασίας.
Αναφορές
Ιωαννίδη - Κουτσελίνη, Μ. (2009). Αναλυτικά προγράμματα και διδασκαλία. Λευκωσία: Συγγραφέας.
Tomlinson, C. A., & McTighe, J. (2006). Integrating differentiated instruction & understanding by design: Connecting content and kids. ASCD.