Φάση Σεναρίου

Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων (Γυμνάσιο)

Κινηματογραφώντας… λογοτεχνίζουμε.

3 ώρες

Χωρισμός κεντρικού θέματος (ταινίας) στα επιμέρους

45λεπτά
Φύλλα Εργασίας
fyllo_ergasias_filologoi.doc fyllo_ergasias_istorikoi.doc fyllo_ergasias_aktiviston.doc fyllo_ergasias_paparazzi.doc fyllo_ergasias_ypokrites.doc fyllo_ergasias_skinothetes.doc fyllo_ergasias_kallitehnes.doc fyllo_ergasias_tehnikoi.doc

Χωρισμός σε  ομάδες (3-4 ατόμων) στη βάση των ενδιαφερόντων, των αναγκών (αυτονομίας, ανήκειν, self worth /Convington , επιτυχίας, δύναμης, ένταξης) (Pintrich, 2003) και των κινήτρων των μαθητών (achievement goal theory) αλλά και του βαθμού δυσκολίας των φύλλων εργασίας (one size doesn’t fit all). Στην σύνθεση των ομάδων ο εκπαιδευτικός παρεμβαίνει με βάση τις αρχές της διαφοροποίησης της διδασκαλίας (Tomlinson & McTighe, 2006; Ιωαννίδη - Κουτσελίνη, 2009).Τα φύλλα εργασίας των φιλολόγων και των ιστορικών είναι τα πιο εύκολα ενώ των σκηνοθετών και τεχνικών προϋποθέτουν συγκεκριμένες δεξιότητες. Εξάλλου, όλοι οι μαθητές έχουν ανάγκη την επιτυχία και την αναγνώριση των συμμαθητών τους  προκειμένου να αναπτύξουν τις «πεποιθήσεις επάρκειας» (self efficacy/ worth/ esteem). (5¨)

Μετά την ανάγνωση (5¨) του διδαγμένου κειμένου από τον εκπαιδευτικό (Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ Γυμνασίου: "Πρώτες Ενθυμήσεις",Πηνελόπη Δέλτα, σελ. 135- 137) θα ξεκινήσει η εργασία σε ομάδες (20¨).

Οι «φιλόλογοι» θα ασχοληθούν με την ερμηνευτική προσέγγιση (στο blog σχολείου υπάρχει σχετικό υλικό),

οι «ιστορικοί» με τη διερεύνηση του ιστορικοκοινωνικού πλαισίου που γέννησε το έργο,

οι «ακτιβιστές» των δικαιωμάτων του ανθρώπου με τα παιδικά χρόνια της συγγραφέως και τις έμφυλες αναπαραστάσεις,

οι «paparazzi»   με τους οικογενειακούς δεσμούς  και την αίσθηση του καθήκοντος (τις προσωπικές διεκδικήσεις και τα κοινωνικά «πρέπει»),

οι «υποκριτές» (ηθοποιοί) με την κατανόηση της «συνθήκης του κειμένου» (τόπος, χρόνος, ήθος, ύφος προσώπων),

οι «σκηνοθέτες» με τα πρόσωπα και τους χώρους,

οι «καλλιτέχνες» με την εύρεση φωτογραφικού υλικού της εποχής του έργου και τη μουσική επιμέλεια της ταινίας

οι «τεχνικοί» με την κάμερα και το μοντάζ

.

Μετά το χωρισμό σε ομάδες, ακολουθεί η διερεύνηση των συνθετικών μερών του «παραγωγικού θέματος» με βάση τα φύλλα εργασίας. Παρέχεται φθίνουσα καθοδήγηση από τον εκπαιδευτικό σε κάθε ομάδα (μίμηση προτύπου) με αναφορά σε σχετικές ιστοσελίδες που περιλαμβάνονται στα φύλλα εργασίας. Ο εκπαιδευτικός γνωρίζει καλά το περιεχόμενο των προτεινόμενων ιστοτόπων και καθοδηγεί τους μαθητές στις σελίδες που πρέπει να δουν προκειμένου να απαντήσουν σωστά και να αποκτήσουν εμπειρίες επιτυχίας.

Τα τελευταία 15 λεπτά οι ομάδες παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που περιέχονταν στα φύλλα εργασίας.

 

Αναφορές

Ιωαννίδη - Κουτσελίνη, Μ. (2009). Αναλυτικά προγράμματα και διδασκαλία. Λευκωσία: Συγγραφέας.

Tomlinson, C. A., & McTighe, J. (2006). Integrating differentiated instruction & understanding by design: Connecting content and kids. ASCD.

 


Chopin - Nocturne op.9 No.2


Η Πηνελόπη Δέλτα στο σπίτι της στην Κηφισιά όπου έγραψε τις «Ρωμιοπούλες».


Η Πηνελόπη Δέλτα με τις δύο κόρες της.


Η Πηνελόπη Δέλτα και ο Αντώνης Μπενάκης στην Κηφισιά.


Χρονολόγιο


Δημιουργός Σεναρίου: Άννα Σφακιανάκη (Εκπαιδευτικός)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ (τι είναι;)
Το σενάριο «Κινηματογραφώντας… λογοτεχνίζουμε. » έχει χαρακτηριστεί ως Βέλτιστο (βαθμολογία 70 μονάδων και άνω) ύστερα από αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε από δύο αξιολογητές βάσει κριτηρίων που ορίστηκαν από το ΔΣ του ΙΕΠ.
3383